To všetko sú potenciálni klienti bratislavského štúdia Nice Architects, ktoré vyvinulo koncept mobilnej obývateľnej jednotky na globálne použitie. Po vyvolaní širokého ohlasu na webe začína architektonický start-up loviť investorov na svetovom fóre.
Vizualizácia možného využitia Ecocapsule. Zdroj: Nice Architects
Motor zákazník
O projekte Ecocapsule z dielne Nice Architects platí, že odrazovým mostíkom architekta môže byť aj súťaž, ktorú nevyhrá. V roku 2009 sa štúdio zúčastnilo na súťaži návrhov mobilných príbytkov pre americkú umeleckú farmu, ktoré mali slúžiť na ubytovanie jej účastníkov. Architekti si víťaznú trofej síce neodniesli, no aj tak sa začali diať veci. Už počas súťaže sa ich návrh rýchlo rozšíril internetom. Keď ho zverejnil jeden z najväčších webov venujúcich sa ekologickej architektúre Inhabitat, v schránke architektov sa objavili prvé maily. Záujemcovia, ktorí si ich obývateľnú kapsulu chceli kúpiť, boli hlavne Američania. A boli ich desiatky.
Tento ohlas spôsobil viacero vecí. Jednak to, že architekti svoj návrh nezaložili do zásuvky medzi ostatné príspevky z rôznych súťaží. Účasť v tendroch znamená pre architektov množstvo reálnej roboty, ktorá väčšinou skončí nevyužitá. V tomto prípade záujem publika podnietil autorov pracovať s projektom ďalej. Keďže hlásiaci sa záujemcovia chceli kapsulu použiť na rozličné účely, priniesli do projektu obsahové oživenie, ktoré autori ďalej rozvíjali a dolaďovali využiteľnosť konceptu.
Soňa Pohlová a Tomáš Žáček z Nice Architects. Zdroj: Milan David
Ako to funguje
„Ecocapsule je mobilná a energeticky sebestačná obytná jednotka, ktorú je možné dopraviť na žiadané miesto a žiť v nej určitý čas odstrihnutý od civilizácie,“ definuje projekt jeden z jeho autorov Tomáš Žáček. Priestorovo je kapsula rozvrhnutá precízne „na milimeter“, počíta s vnútornou plochou zhruba 8 m² a miestom pre dve osoby. Obsahuje skladaciu posteľ, rozkladací pracovný stôl, dve stoličky, sociálne zariadenie so sprchou, kuchynský kút a alternatívne kozub na varenie. Vnútorný dizajn sa dá prispôsobiť podľa predstáv a potrieb užívateľa.
Centrálnym prvkom kapsuly je jej energetický systém. Po obvodovom plášti steká dažďová voda, ktorá sa zachytáva a čistí v tankoch v spodnej časti kapsuly. Získaná voda slúži na hygienu a nekonzumné použitie v kuchyni. Zásobníky, ktorých súčasťou je aj zber odpadu z WC, zároveň tvoria ťažisko príbytku a udržujú jeho stabilitu.
Elektrickú energiu zabezpečujú solárna membrána s fotovoltickými článkami na tele kapsuly a vysunutá vrtuľa. Energetická sebestačnosť pritom nie je len fantazijná predstava architektov. „Je nám jasné, že musíme mať nepriestrelné čísla. A nikdy by nám ani nenapadlo prezentovať niečo, o čom si len myslíme, že by mohlo fungovať,“ hovorí partnerka v tíme Soňa Pohlová. Architekti si preto nechali vypracovať softvér, ktorý určuje, v akých poveternostných podmienkach si kapsula dokáže vyrobiť dostatočné množstvo energie. Ako vstupné dáta pritom slúži počet slnečných hodín či úroveň zrážok v danej lokalite. Dáta spracúva palubný počítač, z ktorého obyvateľ vždy vie, v akej energetickej kondícii sa kapsula nachádza.
Zdroj: Nice Architects
Architektúra a produkt
„Náš cieľ bol vytvoriť čosi ako katalógový dom. Len trochu iný,“ hovorí T. Žáček. A pokračuje známym príbehom o spôsobe práce architektov. Štandard je, že zákazník dodá objednávku, architekt vytvorí návrh a v spoločnej interakcii – niekedy plodnej a pohodovej, inokedy škrípajúcej a psychicky náročnej – vznikne výsledná podoba stavby. Takto bežne pracuje aj štúdio Nice Architects, ktoré má v portfóliu množstvo návrhov i realizácií – okrem iného tvarovo zaujímavý bytový dom Polárka v Senci alebo víťazstvo v súťaži na obytný komplex Park–hill v Bratislave. Už dlhšie ich však lákala aj myšlienka na hotový produkt. Takto sa totiž cesta k zákazníkovi môže výrazne zjednodušiť. „V takomto prípade nie je nutná komunikácia s potenciálnym klientom. My vytvoríme produkt, ktorému veríme, a zákazník sa sám rozhodne, či ho chce alebo nie. Ak áno, tak si ho kúpi a spokojnosť je zaručená na obidvoch stranách,“ hovorí S. Pohlová.
Pri takomto scenári sa však výrazne mení pracovný postup. Keďže projekt v prvom štádiu negeneruje peniaze, v prípade Nice Architects vznikal priebežne a popri bežných zákazkách. Myšlienku udržiavali pri živote stále sa objavujúce dopyty potenciálnych zákazníkov. No pribudli aj nové úlohy: sledovanie konkurencie na trhu, vytvorenie širšieho tímu na zvládanie úloh prekračujúcich architektonické know-how, kontaktovanie možných výrobcov produktu a predovšetkým skenovanie investorského terénu. Znamenalo to navliecť sa do kože start-upu.
Zdroj: Nice Architects
Predbehnúť konkurenciu
Za doménu start-up scény sa zvyknú považovať webové riešenia, aplikácie či malé gadžety. V posledných rokoch sa však v tomto tábore udomácnila napríklad aj nositeľná elektronika alebo inteligentné domové a bytové systémy. Odtiaľto už nie je ďaleko k riešeniam v kategórii mobilnej kapsuly z Bratislavy, kde sa snúbi architektúra s technológiami a inováciami.
V existujúcom segmente mobilného bývania sú Nice Architects zorientovaní. Vedia, že investora bude zaujímať možná konkurencia a že musia byť krok pred ňou. Pri vymenúvaní podobných produktov na trhu preto vždy zdôrazňujú, prečo je ich koncept dokonalejší. Niektorí konkurenti majú problémy s dopravou na potrebné miesto, je nutné ich montovať, nedisponujú energetickou sebestačnosťou, majú neatraktívny dizajn alebo sú jednoducho oveľa drahšie. Ako napríklad hotelová obytná jednotka Loft Cube, ktorá stojí vyše stotisíc eur. Nice Architects chcú Ecocapsulu v základnej výbave ponúknuť za zhruba tretinovú cenu.
Nákladovo sa všeobecne snažia držať pri zemi. „Všetky použité technológie a celá konštrukcia nie sú nič špeciálne. Konštrukcia je zo zváraných profilov, obal kapsuly z laminátu. Ide o jednoduché, dostupné veci, len sú poskladané do unikátnej kompozície,“ vysvetľuje T. Žáček. A dodáva, že v aktuálnej fáze kapsulu zmenšili tak, aby sa vošla do transportného kontajnera. Dá sa teda bez problémov dodať klientovi v zámorí, ktorý hotový produkt nemusí na mieste skladať. Kapsulu dopraví na jej vlastných kolesách alebo prívesom na žiadané miesto, nasadí vrtuľu a jednotka je pripravená na používanie.
Zdroj: Nice Architects
Vpred k investorom
Hlavný dôvod, prečo projekt Ecocapsule po rokoch dolaďovania výrazne ožil v posledných mesiacoch, má názov Web Summit. Ide o najväčší technologický veľtrh v Európe, ktorý sa koná začiatkom novembra v írskom Dubline. Počas troch dní sa cezeň premelú tisíce potenciálnych investorov. Vstupné sa šplhá na takmer sedemsto eur, takže je pravdepodobné, že návštevníci budú sliediť po nápadoch a nechcú si na podujatí len vypiť kávu. Nice Architects uspeli vo veľkej konkurencii start-upov ašpirujúcich na možnosť predviesť sa pred svetom a získali miesto na prezentáciu svojho projektu. Sprevádzať ich budú obri ako Google či Facebook.
Za potenciálnymi investormi už dnes, našťastie, nie je nutné cestovať len za hranice. Preto Nice Architects oslovujú aj domácich hráčov, ktorí sa zameriavajú na investície do technológií a inovácií. Kľúčové je momentálne zohnať finančnú injekciu na zhotovenie funkčného prototypu, ktorý má slúžiť na vychytanie posledných múch. Potom by mohla nasledovať výroba a rozširovanie sortimentu.
V otázke, či by prípadnému investorovi nakoniec odovzdali celé autorské práva, zatiaľ Nice Architects nemajú celkom jasno. Na jednej strane by ich bavilo sprevádzať evolúciu hotového produktu, ktorý by sa mohol rozvíjať do rôznych podôb. Ak by však koncept predali, mohlo by to mať tiež pozitívny efekt. „Mohli by sme sa pustiť do ďalšieho podobného projektu, nemuseli by sme začínať od nuly a vedeli by sme celú vec lepšie naštartovať,“ myslí si T. Žáček.
Zdroj: Nice Architects
Zdroj: Nice Architects