Uplynulý rok priniesol viacero legislatívnych zmien, ktoré mali vplyv na podnikanie firiem na Slovensku. Nová súdna mapa by mohla priniesť skrátenie trvania súdnych konaní, zmena zákona o verejnom obstarávaní zase môže spôsobiť viac agendy pre súdy, hovorí partnerka advokátskej kancelárie Menke Legal Lucia Menke. Kancelária je partnerom kategórie TREND Firma roka 2024.
Vlani ste hovorili, že obchodné spory trvajú na Slovensku priemerne 30 mesiacov. Čo sa za daný rok aj v súvislosti s novou súdnou mapou zmenilo?
Nová súdna mapa priniesla viaceré zmeny, ktoré majú za cieľ zefektívniť súdne spory, a zároveň prispela k profesionalizácii súdov a sudcov. Na základe špecializácie sudcov došlo ku koncentrácii určitých typov konaní na konkrétne súdy, ktoré boli predtým prejednané na každom okresnom súde, čo by malo pozitívne ovplyvniť kvalitu a zároveň rýchlosť rozhodovania už na prvom stupni.
Cieľom tejto reformy z pohľadu bežného človeka, ako aj podnikateľského subjektu bolo práve skrátenie dĺžky trvania súdnych konaní a zlepšenie predvídateľnosti súdnych rozhodnutí, k čomu, verím, sa postupne dopracujeme. Nová súdna mapa však funguje ešte krátko na to, aby bolo možné zodpovedne hodnotiť jej dosahy na súdne konania, respektíve ich trvanie, pretože s jej zmenou sa v jej začiatkoch spájali aj rôzne problémy.
Zhodnotiť jej prínos bude možné až po čase. Už dnes však možno konštatovať, že pozitívnu zmenu vnímam hlavne v prvostupňových konaniach.
O cenu TREND Exportér roka 2024 zabojujú unikátne slovenské technológie aj výrobca čokolády
Ďalšou zmenou bola novela zákona o verejnom obstarávaní. Okrem iného priniesla zmeny limitov pri zákazkách, ako aj možnosť podávať námietky či vypustenie možnosti žiadať o nápravu. Ako sa tieto zmeny dotknú advokácie a procesu obstarávania?
Novela zákona o verejnom obstarávaní zasiahla výkon advokácie z pohľadu tvorby súťažných podkladov, ako aj uplatňovania revíznych postupov. Verejní obstarávatelia nesú zodpovednosť za úplnosť a korektnosť súťažných podkladov, pričom ich správnosť už nie je možné napádať žiadosťou o nápravu, ale iba námietkami, v dôsledku čoho hrozí riziko predlžovania verejných obstarávaní.
Z pohľadu uchádzača však možno vo všeobecnosti polemizovať o účelnosti podávania námietok, najmä z pohľadu vykonateľnosti rozhodnutia úradu, prípadne žaloby o neplatnosť zmluvy, ktorá je výsledkom verejného obstarávania. Väčší priestor tak vidíme v uplatňovaní práv uchádzačov pred súdmi vo forme návrhov na nariadenie neodkladného opatrenia alebo žalôb na náhradu škody voči verejným obstarávateľom.
Zákonodarca rovnako vylúčil právo Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) podať na súd žalobu o neplatnosť zmluvy, čím rovnako zredukoval sporovú agendu v oblasti verejného obstarávania. Právo podať žalobu o náhradu škody zo strany dotknutého uchádzača tým však nie je dotknuté.
Je vaša kancelária súčasťou sporov, kde zastupujete klientov proti štátu? Čoho sa týkajú?
V spore so štátom zastupujeme nejedného klienta, a to v dôsledku nezákonného rozhodnutia alebo postupu príslušného štátneho orgánu. Je to dané jednak tým, že značná časť našich klientov je aktívna vo verejnoprávnej sfére, napríklad v oblasti verejného obstarávania, kde pomerne veľké rozhodovacie kompetencie prislúchajú ÚVO, a jednak je to dané istou komplikovanosťou daňovej právnej úpravy, kde vznikajú často názorové a výkladové rozpory, keď sa klienti dostávajú do sporu s orgánmi finančnej správy.
Je to o to zarážajúcejšie, že naši klienti v rámci snahy nedostať sa do rozporu s orgánom finančnej správy využívajú služby renomovaných a neraz medzinárodných daňových poradcov a napriek tomu si štátne orgány vykladajú ustanovenia zákona iným, pre klienta negatívnym spôsobom.
V prípade týchto sporov mohol klient nejakým spôsobom predvídať problémy alebo to nebolo možné?
V nami spomínaných prípadoch nejeden z našich klientov urobil veľa, v podstate všetko pre to, aby v rámci daňovej sféry konal v súlade so zákonom, ako aj s európskymi predpismi, no musíme konštatovať, že napriek tomu príslušné orgány finančnej správy mali na vec iný pohľad.
Je to o to zarážajúcejšie, že orgány finančnej správy často rozhodujú v rozpore s medzinárodnými súdnymi rozhodnutiami, ktoré sú pre tieto orgány záväzné. V niektorých prípadoch hovoriť o predvídateľnosti rozhodnutia orgánov finančnej správy je, žiaľ, zbytočné, a teda je namieste hovoriť skôr o nepredvídateľnosti rozhodovania.
Na spresnenie však musíme dodať, že v týchto prípadoch už ide o zložitejšie daňové otázky. Zároveň je potrebné doplniť, že postupnou rozhodovacou činnosťou novej štruktúry správneho súdnictva na Slovensku sa táto sféra zjednocuje a aj orgány finančnej správy dostávajú mantinely pre svoje doteraz sporné rozhodovania.
Príchod nových technológií, či už AI, alebo kryptomien, zvyšuje požiadavky nielen na firmy, ale aj na advokátske kancelárie, aby vedeli tieto veci zohľadniť či už v zmluvách, alebo v sporoch. Ako konkrétne sa tieto zmeny dotýkajú vás?
Príchod nových technológií sa dotýka advokátskej kancelárie najmä z hľadiska potreby rozšírenia odborných znalostí, a to nielen v právnych otázkach, ale čiastočne aj v technických alebo iných oblastiach.
Uvedené so sebou prináša nielen novú reguláciu či už na vnútroštátnej, alebo európskej úrovni, ktorú je nevyhnutné dôkladne naštudovať a porozumieť jej, ale požiadavky na kvalifikované a komplexné poradenstvo klientom v predmetných oblastiach zásadne vyžadujú od advokátov právne znalosti a často aj technické pochopenie týchto inovácií.
Riešenie uvedených právnych výziev preto nie je jednoduché a správne porozumenie aj technickým otázkam týchto inovácií je nevyhnutné na poskytovanie komplexných právnych služieb, teda na ochranu práv a oprávnených záujmov klientov v prípade akýchkoľvek sporov.
Naše odborné znalosti a skúsenosti často pomáhajú klientom efektívne identifikovať potenciálne riziká, skôr ako vzniknú, a preto už vo fáze prípravy zmlúv dokážeme nastaviť zmluvné podmienky tak, aby sa klienti vyhli potenciálnym súdnym sporom.
Na čo si treba v súčasnosti dávať najväčší pozor v oblasti duševného vlastníctva a autorského práva a IT?
V súčasnosti je v týchto oblastiach potrebné venovať osobitnú pozornosť mnohým kľúčovým témam. Jednou dosť proklamovanou otázkou, ktorá sa týka blízkej budúcnosti, je téma právnej zodpovednosti za konanie umelej inteligencie, prípadne otázka autorstva vo vzťahu k dielam vytvoreným aj za pomoci umelej inteligencie.
V prostredí IT práva, ktoré je vždy úzko späté s otázkou autorských alebo iných práv duševného vlastníctva, budú preto firmy a advokátske kancelárie vždy čeliť širokému spektru výziev, napríklad spomínané AI záležitosti. Popri nových výzvach bude vždy nevyhnutné venovať pozornosť aj štandardným témam v tejto oblasti, ako je dôsledné nastavenie licenčných podmienok s dôrazom na špecifické vlastnosti a charakter konkrétneho softvéru, kybernetická bezpečnosť, ochrana osobných údajov a podobne.
Vaša kancelária vlani dosiahla rekord v tržbách, predstavovali takmer 800-tisíc eur. Stabilne si držíte zisk nad stotisíc eur. Čím bol spôsobený rast? Rastie na Slovensku počet obchodných sporov? Aké výsledky očakávate v roku 2024?
V prvom rade patrí vďaka našim klientom, ktorí sa s dôverou obracali na našu advokátsku kanceláriu. Nárast tržieb bol spôsobený kombináciou viacerých faktorov. V prvom rade postupne rozširujeme špecializáciu našej kancelárie o oblasti moderných technológií, inovácií a digitalizácie, čo zahŕňa aj právne služby súvisiace s umelou inteligenciou a kybernetickou bezpečnosťou.
Na druhej strane sme si upevnili pozíciu na trhu aj v klasických odvetviach, ako je korporátne právo a oblasť transakcií. Tieto oblasti zažívajú výrazný nárast dopytu, keďže firmy sa čoraz viac orientujú na nové technológie a potrebujú kvalifikované právne poradenstvo. Ďalším dôležitým faktorom je zvýšený dôraz na kvalitu služieb, ako aj dlhodobé vzťahy s klientmi.
Pri poskytovaní právnych služieb nerozlišujeme veľkosť a bonitu klienta, každý je pre nás rovnako dôležitý a poskytujeme im služby v rovnakej kvalite. Takisto sme sa úspešne etablovali na medzinárodnej úrovni, čo prispelo k väčšiemu objemu prípadov a projektov s cezhraničným rozmerom. Aj z tohto dôvodu v aktuálnom roku očakávame ďalší rast tržieb.
Nemci valcujú Slovensko, investujú v dôležitých sektoroch. Toto je top 11 nemeckých firiem v SR
Ako vnímate situáciu na pracovnom trhu v oblasti advokácie? Je podľa vás na trhu dostatok kvalifikovaných ľudí? A to napríklad aj špecializovaného zamerania?
Určite je na právnickom trhu dostatok kvalitných ľudí, ale je pravda, že sa hľadajú čoraz ťažšie. My sme presvedčení, že ak advokátska firma ponúkne kvalitnú pracovnú ponuku, kvalitní uchádzači vždy o ňu budú mať záujem.
Čo sa týka špecializácií, okrem našich štandardných špecializácií sa v poslednom čase snažíme klásť väčší dôraz na transakčnú agendu – private equity, venture capital, v ktorej už dlhodobo vidí naša kancelária veľký potenciál a priestor na rozvoj, čo nám otvára priestor nielen pri domácej, ale aj medzinárodnej klientele.
Typické pre vašu kanceláriu je, že väčšinu v nej tvoria ženy. Je to ešte stále tak?
Je pravda, že sme na trhu boli vnímaní ako ženská advokátska kancelária, keďže partnerky kancelárie sme boli dve ženy a zároveň sme mali v tíme hlavne ženy právničky. Život to však zariadil tak, že ja aj moja advokátska partnerka Marietta Kaňuch sme v rovnakom čase nastúpili na materskú dovolenku.
Som rada, že Mariettin manžel Peter, takisto advokát, prišiel k nám do tímu na partnerskú pozíciu, kde zastrešuje manažment a operatívu kancelárie, na ktorú my popri bábätkách nemáme dostatočný priestor. V súvislosti s nárastom agendy za posledný rok k nám okrem neho pristúpili ďalší traja skúsení advokáti muži, takže už sa o nás nedá hovoriť ako o dámskej kancelárii.
Akú skúsenosť ako matka zažívate?
Rada by som dala odkaz všetkým ženám na manažérskych pozíciách, ktoré vnímajú svoje podnikanie ako svoje dieťa, že synchronizácia kariéry aj rodiny môže priniesť veľkú radosť, naplnenie a nové impulzy do života.