V domácich kuchyniach sa od marca minulého roka varí podstatne viac. Spokojní môžu byť aj pestovatelia zeleniny, výrobcovia mliečnych výrobkov, tofu alebo rastlinnej stravy. Rodinné firmy fungujú na Slovensku aj v týchto segmentoch.
Začiatky tofu
Desaťročia inovácií spravili z malej výrobne v pivnici rodinného domu značku vo svete tofu a rastlinnej stravy. Aj keď v začiatkoch to bolo na Slovensku nevídané, myšlienka si na-šla podporovateľov. Za všetkým boli zdravotné problémy rodinných prí-slušníkov a snaha nájsť liečebnú cestu. Nie nadarmo sa hovorí, že jedlo lieči či že imunita je v žalúdku.
Ján Lunter, zakladateľ značky Alfa Bio, sa začal zaoberať zdravou výživou, aby pomohol manželke, ktorá trpela problémami so žlčníkom. Postupne našiel náhradu za mäso na tanieri – stalo sa ním tofu. „Pre niektorých to bolo také tofu – ufo,“ hovorí so smiechom. Pri rozbehu novej firmy mu pomáhala manželka, ale aj deti a brat. „Myslím, že sa stotožnili s mojou misiou. Videli, že robíme niečo, čo je naozaj dobré,“ hovorí zakladateľ.
Počiatočný kapitál nedokázali získať od žiadnej banky. Vnímali ich ako subjekt z vesmíru. „O prvé peniaze sme požiadali starého otca, mal ich na pohreb, vrátili sme mu ich rýchlo. Dnes banky firme dôverujú a myslím, že tá dôvera je daná aj históriou, aj výsledkami,“ dodáva.
Malá rodinná firma si otvorila výrobňu v pivnici rodinného domu. Inšpiráciu hľadala všade, najmä v ďalekej Ázii. Zamerala sa na vývoj a investície do nových technológií. Takmer po tridsiatich rokoch je srdcom výroby komplex moderných výrobných liniek v stokrát väčších priestoroch.
Rodinné vzťahy
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?