Priepasť medzi štátnou a súkromnou nákladnou železničnou dopravou sa prehĺbila. Kým štátne ZSSK Cargo sa po štyroch rokoch tesne nad nulou nedokázalo už viac udržať v čiernych číslach a musí pristúpiť k zásadnej reštrukturalizácii, súkromný Budamar Logistics dosiahol historický zisk. Obaja veľkí železniční dopravcovia sú pritom naďalej nezdravo závislí najmä od slovenského hutníckeho priemyslu, ktorý už dva roky zápasí s recesiou. Preprava železnej rudy a uhlia, teda kľúčových komodít na výrobu ocele, tvorí najväčšiu časť celkového objemu prepráv.

Aj keď je súčasná situácia v železničnej doprave veľmi neštandardná, život sa v nej úplne nezastavil. Obaja veľkí hráči naďalej investujú do obnovy parku hnacích vozidiel a nákladných vozňov. Na strane priemyselných podnikov badať opatrnosť, panuje neistota na strane dopytu po priemyselnej produkcii a tovarové toky tak nie sú konzistentné.

Pokus o veľký reštart

Na prvý pohľad medziročný prepad tržieb štátneho prepravcu za rok 2019 o necelé tri percentá nepôsobí pri objeme 267 miliónov eur hrozivo. Vlaňajšia strata 1,8 milióna eur však bola príliš hlboká. Pri všetkých kľúčových prepravovaných komoditách zaznamenala vlani ZSSK Cargo výrazný prepad. Mierny nárast objemu prepravených hnojív a ropných výrobkov ani zďaleka nedokázal spoločnosť zachrániť. Tento rok sa pritom kríza opäť prehĺbi. „Za obdobie prvých desiatich mesiacov tohto roka ZSSK Cargo prepravila 21,3 milióna ton tovaru, čo je medziročne o 4,4 milióna ton menej a najmenej od vzniku spoločnosti,“ približuje situáciu riaditeľ úseku obchodu v ZSSK Cargo Jaroslav Daniška. Z epidemických dôvodov viacerí zákazníci prerušili výrobu, najskôr v automobilovom a drevospracujúcom segmente, neskôr aj v ostatných odvetviach.

Buď prijmeme radikálne opatrenia, alebo spoločnosť skončí v krachu.
Roman Gono, ZSSK Cargo

Nepriaznivý vývoj v kľúčovom hutníctve, ale aj postupný útlm uhoľných elektrární, predpokladaný pokles ťažby dreva a celosvetová koronakrízová ekonomická depresia si u štátneho dopravcu vynútili radikálnu transformáciu. Súčasťou zoštíhlenia spoločnosti sú aj tie najmenej populárne kroky v podobe hromadného prepúšťania. „Museli sme sa pozrieť pravde do očí: buď prijmeme radikálne, hoci veľmi nepríjemné opatrenia, alebo spoločnosť skončí do troch rokov v zadlžení a krachu,“ konštatuje predseda Predstavenstva ZSSK Cargo Roman Gono.

Viacsystémový rušeň Vectron spoločnosti ZSSK Cargo umožňuje posilniť prepravy na zahraničných tratiach.
Zdroj: ZSSK CARGO
Viacsystémový rušeň Vectron spoločnosti ZSSK Cargo umožňuje posilniť prepravy na zahraničných tratiach.

Do konca prvého štvrťroka 2021 príde o prácu 490 zamestnancov spoločnosti, pričom sa očakáva, že po ukončení personálneho auditu sa toto číslo ešte zvýši. V porovnaní s koncom roka 2019 sa stav zamestnancov zníži takmer o 1 000 ľudí, pretože spoločnosť má spomedzi železničných nákladných dopravcov najnižšie tržby na jedného zamestnanca.

Štátne Cargo sa už dlhšie usiluje historickú závislosť od hutníctva znížiť. Vďaka obnove rušňového parku viac jazdí do zahraničia. Nové viacsystémové rušne Vectron zabezpečili napríklad zákazku na prepravu áut z Trnavy do Francúzska či petrochemického tovaru z Bratislavy do Nemecka.

Východné prekladisko opäť ožilo

Zmeny sa udiali aj vo fungovaní terminálu kombinovanej dopravy Dobrá, ich cieľom je podporiť intermodálnu dopravu z Číny a do Číny. Štátne Cargo vlani vypovedalo zmluvu TransContaineru po tom, ako spoločnosť blízka ruským železniciam prestala platiť nájom a prekládky sa prakticky zastavili. Manažéri najväčšieho nákladného vlakového prepravcu chcú otvoriť aj diskusiu o potrebe rekonštrukcie a modernizácie slovenskej železničnej infraštruktúry. Štát by podľa nich mal intenzívnejšie podporiť presun nákladnej prepravy z ciest na železnicu, ktorá je výrazne ekologickejšia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa