Nočné vlaky som mal vždy rád. V časoch, keď aj letenka po Európe stála „majland,“ boli dostupnejším variantom cestovania.

Zvlášť smerom na východ. Nočné vlaky som nezavrhol ani po tom, čo sa letenky začali predávať v podstate za pár drobných, pretože mali aj rýdzo praktické výhody. Jednoducho nastúpiť večer v Prahe a ráno sa svieži zobudiť v centre Varšavy, Košíc alebo Budapešti sa mi zdalo fajn. A keď vďaka schengenu prestali budiť človeka na každej hranici, bolo to ešte o niečo lepšie. Zamiloval som sa do vstávania s pohľadom na Tatry pri ceste z Prahy do Košíc, podobne pekný je aj výhľad na Vyšehrad pri ceste do Budapešti.

Niektoré cesty boli nezabudnuteľné, napríklad ako tá z Prahy do Kyjeva s prestávkami v Krakove aj v historickom poľskom meste Przemysl. Jeho centrum zdobí socha Švejka, ktorý sa tam podľa knihy ledva vyhol šibenici. Počas pauzy som si stihol pozrieť aj pevnosť nad mestom, a aby spacie vozne nevymrzli, kúrila v nich fešná ukrajinská sprievodkyňa uhlím v kachliach. Podmienkou ľudsky prijateľného nočného vlaku však je, že má spacie vozne.

Na snímke očkovanie proti ochoreniu COVID-19, s ktorým začali aj vo Fakultnej nemocnici v Trenčíne v utorok 5. januára 2021. FOTO TASR – Radovan Stoklasa
Neprehliadnite

Predbiehanie v rade na vakcínu sa už začalo. V strednej Európe bude pokračovať

Tie lôžkové, nie ležadlové, pretože na tých sa spí rovnako pohodlne ako na väzenskej prični. Moja posledné skúsenosť z tohtoročného leta bola krušná. Nočný vlak k moru, ktorý po rokoch konečne zaviedli poľské železnice, odchádzal podvečer z Bohumína a nad ránom končil pri Balte. Mal som namierené do mesta Sopot, kde som sa chcel za svitania o štvrtej ráno ulicou Monte Cassino prejsť k mólu a sledovať východ slnka nad Baltom. Poliaci však nepripojili k nočnému vlaku žiadne spacie vozne.

Vraj koronavírus. Takže ráno som síce za svitania vystúpil v Sopote, ale bol som v mnohých ohľadoch v podobnom stave ako skupinky Poliakov, ktorí opúšťali práve zatvorené nočné podniky. Nočným vlakom, tým so spacími vozňami, sa začína v Európe obdobie renesancie. Dôvodom je ekológia a snaha o obmedzenie skleníkových plynov, ktorých vzniká pri lietaní naozaj veľa. Nemecké, rakúske, švajčiarske aj francúzske železnice preto prišli s veľkým plánom obnovy nočných spojov naprieč Európou. A dúfajú, že sa „ekologická“ nočná doprava zase uchytí. Vo chvíli, keď si mladí Európania vo veľkom povedia, že „cool“ je nelietať, ale jazdiť na druhý koniec Európy nočným vlakom, sa to môže stať realitou.

Británia
Neprehliadnite

Briti a stredoeurópania - alebo história neopätovanej lásky