Ceny potravín zaznamenali od začiatku roka 2022 výrazný rast, ktorý predbehol už aj tak vysokú priemernú infláciu. To platí pre potraviny na Slovensku, ale aj vo svete. Ekonomické štúdie naznačujú, že s rastúcou infláciou rastie cenová elasticita spotrebiteľa – spotrebitelia sú čoraz citlivejší na cenu. Aj preto pohľad na finančné výsledky maloobchodu ukazuje významný pokles reálnych tržieb od jari 2022. Na Slovensku výrazne prekonal priemer Európskej únie.
Sektorové porovnanie marží
Prudký rast cien potravín počas roka 2022 vyvolal diskusiu o tom, či nejaká časť potravinového reťazca z tohto vývoja nadpriemerne neprofituje. Odpoveď na túto otázku nie je jednoduchá. Nič také ako „bežný zisk“ neexistuje, existujú len štatistické priemery, ktoré však reflektujú podmienky v minulosti.
Vypočítali sme priemernú maržu top podnikov (podľa údajov Finstatu) v pôdohospodárskom, potravinárskom a nápojovom odvetví. Maloobchod medzi nimi reprezentuje jednak dvanásť najväčších obchodných reťazcov, jednak užšia skupina štyroch veľkých zahraničných reťazcov (Lidl, Kaufland, Tesco, Billa). Jednoznačne najvyššiu ziskovú maržu v roku 2022 dosahovala skupina vybraných pôdohospodárskych podnikov s priemernou maržou dvanásť percent. Výrazne sa darilo najmä pestovateľom obilnín, ktorých zisková marža za rok 2022 dosiahla 14,5 percenta. Z týchto čísel nemožno robiť závery na dlhšie časové obdobia, ako je práve sledovaný jeden rok. Zvýšené náklady (napríklad na energie) budú poľnohospodárov a potravinárov rýchlo dobiehať v nasledujúcich rokoch.
Maloobchod s potravinami ako celok sa so ziskovou maržou okolo dvoch percent nachádza na chvoste sektorového porovnania na rok 2022. Podskupina zahraničných reťazcov mala priemernú ziskovú maržu v roku 2022 okolo štyroch percent.
Konkurencia v maloobchode
Častým obvinením voči maloobchodu býva jeho údajná nízka miera konkurencie na Slovensku. Toto tvrdenie je možné pomerne jednoducho overiť pomocou takzvaného Herfindahlovho–Hirschmanovho indexu (HHI). Index je sumou štvorcov trhových podielov jednotlivých účastníkov trhu a ukazuje mieru koncentrácie v odvetví. Je oficiálne používaným analytickým nástrojom mnohých národných protimonopolných úradov.
Na výpočet indexu sme použili hodnotu tržieb ôsmich najväčších reťazcov (Lidl, Kaufland, Tesco, Billa, Coop Jednota, Terno, Milk-Agro, Labaš). HHI na Slovensku dosiahol v roku 2022 hodnotu 0,188 a ukazuje veľmi vysokú mieru konkurencie. Vzhľadom na to, že v blízkej budúcnosti pravdepodobne vstúpi na trh nový veľký hráč v podobe poľskej siete Biedronka, miera konkurencie v maloobchode s potravinami v nasledujúcich rokoch vzrastie.
Riziká populizmu
Témy spojené s rastom cien potravín sa objavili aj vo volebných programoch niekoľkých strán pred voľbami do Národnej rady SR v roku 2023. Medzi návrhy patrilo napríklad vytvorenie štátnej siete predajní potravín, referencovanie cien potravín s Rakúskom, Českom, Maďarskom a Poľskom či stropy na marže reťazcov.
Vzhľadom na výsledok parlamentných volieb aj na stav verejných financií je pomerne vysoká pravdepodobnosť, že nová vláda sa vráti k niektorým politikám z minulosti, prípadne k spomenutým bodom z volebných programov. Preto považujeme za nevyhnutné upozorniť na riziká, ktoré z týchto politík vyplývajú. Rozdelili sme ich na štyri skupiny: regulačné zásahy do podnikania a zmluvnej slobody, daňové regulácie, regulačné zásahy do cenotvorby a vytváranie štátnych alternatív.
Zásahy do podnikania
Pokiaľ ide o regulačné zásahy do podnikania a zmluvnej slobody, tie sú už dnes pomerne rozsiahle vďaka zákonu 91/2019 o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami. Takéto regulácie väčšinou ignorujú povahu moderného maloobchodu. Ten si vyžaduje dodávateľské siete, ktoré ponúkajú dostatočný objem tovaru, stabilnú kvalitu a dochvíľnosť, dátovú a marketingovú spoluprácu.
Takéto siete najlepšie umožňujú stlačiť náklady v celom potravinovom reťazci a nielen zabezpečiť zákazníkovi najlepší pomer ceny a kvality, ale aj reagovať na výkyvy na trhoch. V prípade, že regulácie obmedzia možnosť vytvoriť si takéto vzťahy so slovenskými dodávateľmi, obchodníci budú nútení budovať silnejšiu spoluprácu so zahraničnými partnermi.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?