Najväčšou výzvou pre tunajší automotive sektor však zostáva nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ktorý brzdí firmy v získavaní nových projektov od materských koncernov. V strednodobom horizonte môže tento faktor ohroziť postavenie Slovenska ako preferovanej lokality pri expanzii automotive podnikov.
Naplno vyťažené fabriky
Podľa odhadov poradenskej spoločnosti PwC má štvorica automobilových závodov na Slovensku vyrábať do konca desaťročia viac ako 1,3 milióna vozidiel ročne a naplno vyťaží kapacity tunajších fabrík. Vlani pritom produkcia v krajine prekročila po prvý raz míľnik v podobe milióna vyrobených vozidiel a na približne rovnakej úrovni má zostať aj v tomto roku.
Hlavným motorom rastu bude okrem nového závodu JLR v Nitre najmä bratislavský Volkswagen, ako aj trnavská fabrika PSA. Nemecký koncern na Slovensku masívne investuje, keď v Bratislave stavia novú karosáreň aj montážnu halu v hodnote osemsto miliónov eur pre chystanú novú generáciu športového SUV Porsche Cayenne. Tá sa začne v Devínskej Novej Vsi vyrábať koncom roka 2017. V rovnakom čase príde do produkcie aj nová generácia Volkswagenu Touareg. Spolu s vlani rozbehnutou výrobou luxusného SUV Audi Q7 patria tieto tri modely medzi ťažiskové pre bratislavský závod, keď si vlani pripísali viac ako polovicu z jeho celkovej produkcie.
Tieto modely zároveň prinášajú do fabriky najmodernejšie technológie, čím zvyšujú kompetencie nielen samotnému závodu, ale aj celému radu dodávateľov. Okrem nich Volkswagen začal v tomto roku vyrábať aj novú generáciu Volkswagenu up! z rodiny New Small Family. V budúcom roku by sa novej verzie mal dočkať aj model Škoda Citigo a neoficiálne sa hovorí aj o produkcii derivátu Audi Q8.
Trnava s motormi
Trnavský závod PSA Peugeot Citroën prináša v poslednom čase jednu dobrú správu za druhou. Vlani zvýšil produkciu o pätinu, ďalší rast očakáva aj v tomto roku. Francúzsky koncern mu navyše pridelil aj produkciu novej generácie najpredávanejšieho modelu Citroën C3. Prvé kusy by mali z liniek zísť koncom tohto roka. V súvislosti s tým ohlásil PSA štart štvrtej pracovnej zmeny, v rámci ktorej závod vytvorí osemsto nových pracovných miest.
Ako pre TREND potvrdzuje marketingový riaditeľ značky Citroën Arnaud Belloni, v pláne je aj nasledovník modelu Citroën C3 Picasso. Ten sa stále vyrába v Trnave aj napriek šumom o jeho presťahovaní do Španielska. Či sa aj jeho nasledovník bude produkovať na Slovensku, je otázne. Aj keby sa tak nestalo, v Trnave budú mať stále čo robiť. Len vlani sa z modelu C3 predalo celosvetovo 213-tisíc kusov, čo spolu s modelom Peugeot 208 môže vytlačiť produkciu závodu nad hranicu 400-tisíc kusov. Okrem toho sa slovenská fabrika PSA pripravuje aj na výrobu benzínových motorov, s ktorou má začať už v roku 2019.
Žilinská Kia má už veľké zmeny za sebou. Vlani začala s výrobou omladeného modelu Cee‘d a jej úplne novej športovo ladenej GT line edície. V závere roka pridala štvrtú generáciu úspešného SUV Sportage. Spustenie produkcie nových modelov si vyžiadalo investície vo výške 110 miliónov eur. V tomto roku plánuje Kia investície vo výške 60 miliónov eur. Tie budú smerovať do príprav na spustenie výroby motorov pre chystané nové generácie modelov nižšej strednej triedy Kia Cee‘d a Hyundai i30 v sesterskom závode v českých Nošoviciach. Tie by mali prísť na trh v rokoch 2017 a 2018.
Špičkové modely z Nitry
Príchod štvrtej automobilky Jaguar Land Rover bude hlavným motorom v raste výroby vozidiel na Slovensku. S výrobou chce začať už o dva roky, pričom cieľom je produkovať ročne 300-tisíc vozidiel. Investícia za viac ako 1,5 miliardy eur a práca pre tritisíc ľudí je okrem zvýšenia produkcie dôležitá najmä v tom, že zabezpečí väčšiu orientáciu tuzemského priemyslu na produkciu technologicky náročných prémiových áut. Medzi ne by podľa analytika Slovenského automobilového inštitútu Martina Jesného mohol patriť nástupca legendárneho modelu Land Rover Defender, ktorého výroba sa skončila začiatkom roka.
Ako náplň pre nitriansku fabriku vyzerá pravdepodobnejšie kompaktné SUV Land Rover Discovery Sport. „Tomu nahráva hlavná úloha slovenského závodu – výrazne zvýšiť kapacity dvojautomobilky,“ vraví M. Jesný. Dodáva, že slovenský závod bude na pomery JLR veľký, a preto by mohol vyrábať autá z viac ako jednej platformy. V takom prípade sa ako doplnenie núka veľké SUV, napríklad Land Rover Discovery 5. Ten by mal mať svetovú premiéru na budúci rok, čo by sedelo so štartom výroby v Nitre.