Preprava tovaru po riekach v Európe v poslednej dekáde prinajlepšom stagnuje. Výrazne sa na jej objeme podieľajú tradičné prístavy v Holandsku a Belgicku a vo veľkých krajinách s prístupom k moru ako Nemecko, Francúzsko a Rumunsko. Kostrou európskej vodnej prepravy je koridor Rýna a Dunaja, ktorý spája industriálne srdce Európy v okolí Štrasburgu a Frankfurtu so štátmi centrálnej Európy a s pobrežím Čierneho mora.

Z polohy na Dunaji ťaží aj Slovensko s objemom riečnej tovarovej prepravy desaťnásobne prevyšujúcim Česko. Ale kým ešte v roku 2012 bol tunajší objem prepravy na úrovni ôsmich miliónov ton ročne porovnateľný s Maďarskom a Rakúskom, za posledných desať rokov skôr klesal. Vlani bol o štvrtinu nižší. Prístavmi na Slovensku, predovšetkým v Bratislave, prechádza do 1,5 milióna ton tovaru ročne.

Rieka ako alternatíva

Centrom riečnej nákladnej dopravy na Slovensku je predovšetkým Dunaj a bratislavský prístav, v porovnaní s ním je objem prekládok v druhom dunajskom prístave v Komárne marginálny. Prístav ťaží najmä z dostupnosti železnice a rafinérie. Prevádzkovateľom slovenských prístavov, ako aj najväčšej lodnej flotily je na Slovensku prepravná skupina Budamar. Cez svoju dcérsku firmu Slovenská plavba a prístavy (SPaP) vlastní celú prístavnú infraštruktúru vrátane žeriavov, prekladiska, skladov, ciest či železnice.

Krádeže obilia ohrozujú tohtoročnú úrodu na Ukrajine, ktorá je jednou z najdôležitejších krajín produkujúcich obilie na svete.
Neprehliadnite

V ukrajinských prístavoch uviazlo niekoľko miliónov ton obilia, Rusko ho kradne a predáva

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa