Stratégia Európskej únie počíta pri znižovaní emisií s nasadzovaním vozidiel s alternatívnym pohonom. Popri elektromobiloch a kamiónoch na plyn sa do popredia tlačí vodík. Napriek diskutovanému dojazdu, bezpečnosti, chýbajúcej infra-štruktúre či vysokým obstarávacím a prevádzkovým nákladom sa vodík zrejme o niekoľko desaťročí stane najkonkurencieschopnejším alternatívnym pohonom. Do výskumu, vývoja a aplikácie vodíkových technológií sa už zapájajú aj slovenskí výskumníci.
Počas nemeckého predsedníctva Európska komisia (EK) v júli predstavila historicky prvú európsku vodíkovú stratégiu. Jej cieľom je podpora dekarbonizácie pri výrobe energie, v priemyselných odvetviach aj v doprave. Slovenský rezort hospodárstva už intenzívne pripravuje Národnú vodíkovú stratégiu SR, ktorá bude definovať priority a ciele na úrovni krajiny. Nasledovať bude akčný plán, ktorý ciele pretaví do konkrétnych opatrení.
„V súčasnosti sa na stratégii usilovne pracuje a je celkom reálne, že ešte v tomto roku uzrie svetlo sveta,“ predpovedá Ján Weiterschütz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska. V rámci akčného plánu podpory vodíka má vzniknúť Centrum výskumu vodíkových technológií (CVVT), ktoré sa bude zaoberať využitím vodíka v energetike, priemysle a v oblasti dopravy. Podľa slov profesora Juraja Sinaya z Technickej univerzity v Košiciach, koordinátora národnej vodíkovej stratégie, je inštitucionálne založenie centra naplánované na začiatok roku 2021.
Hnedý, modrý, zelený
Palivový článok na vodík nie je novinkou. Zariadenie zostrojil v roku 1839 waleský vedec William Grove. Viac pozornosti získalo až v 70. rokoch minulého storočia v čase ropnej krízy. Vodík ako pohon sa už používa v kozmonautike. Ekologický však dnes nie je. Ekologickým ho robí to, že pri spaľovaní ako odpad vzniká len voda. O zelenom vodíku však možno hovoriť, len ak je ekologická aj jeho výroba. „Až 99 percent vodíka vyrábaného dnes pochádza z fosílnych palív, primárne zo zemného plynu, zvyškových ropných produktov a dokonca z uhlia,“ upozorňuje manažér externej komunikácie spoločnosti Shell Petr Šindler.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?