Síce prehrala, ale prinútila ŽOS Vrútky výrazne znížiť cenu. Jeden vlak vyšiel na 3,9 milióna eur, o jedenásť percent menej ako rovnaký vlak v predchádzajúcom tendri. Vtedajšieho železničiarskeho šéfa Pavla Gábora za to treba pochváliť. Ak by chcel kopať za ŽOS Vrútky, mohol Poliakov vylúčiť alebo tender zrušiť. Zachovali sa ako dobrý hospodár. Škoda len, že pre ostatné súťaže to neplatí.
Kontrolóri dali podnet
Do tendrov ZSSK sa prihlasujú takmer výlučne české a slovenské firmy, ktoré sa pritom správajú podozrivo. Všimli si to aj audítori ministerstva financií, ktorí kontrolujú eurofondové projekty. Audítori skúmali a porovnávali cenové ponuky trnavskej ŽOS-ky a jej konkurenta, ktorý sa v súťaži umiestnil na druhom mieste. Našli medzi nimi paralely, ktoré naznačovali, že firmy prípravu ponúk koordinovali – že boli dohodnuté. Podľa dokumentov, ktoré má TREND k dispozícii, dalo ministerstvo financií podnet na políciu aj Protimonopolný úrad SR.
11 percent bol rozdiel v cenách rovnakých vlakov v súťažiach dvoch rôznych železničiarskych manažmentov
Jednotlivé položky v cenových ponukách boli rozdielne o rovnaký koeficient. Ide o jednu z kľúčových indícií cenovej dohody, ktorá prezradila aj doteraz najväčší potvrdený kartel pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami. Polícia potvrdila, že podnet preverovala, vyšetrovanie však odmietla. „Podnet podaný zo strany ministerstva financií bol všetkými orgánmi posúdený ako neopodstatnený,“ reagoval na otázky TRENDU Vladimír Poór, spolumajiteľ ŽOS Trnava (na úvodnej fotografii spolu s Robertom Ficom).
Škodu s Vladimírom Poórom spája sponzorstvo trnavského Spartaka. Zdroj: SITA/Martin Havran
ŽOS Trnava takto v rokoch 2014 a 2015 súťažila s opravárenskou firmou Pars Nova, ktorá patrí do skupiny Škoda Transportation. Šlo o dva tendre ZSSK na modernizáciu vozňov. Oba vyhrala ŽOS. Bola to naozajstná súťaž?
Pozrime sa na súvislosti, ktoré by mohli byť indíciami. Od roku 2014 bola Škoda Transportation hlavným
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?