Decentná modernizácia – tak možno charakterizovať zmeny, ktorými prešlo Suzuki Vitara. Niektoré zmeny sú viditeľné na vonkajšom dizajne, iné sa týkajú vnútorného vybavenia. Najväčším prínosom aktualizácie modelu je vylepšený infotainment s možnosťou bezdrôtového aj klasického zrkadlenia Apple CarPlay a Android Auto. Funguje bez problémov a to je dobre – kupovať si dnes auto bez tejto funkcionality, to si ťažko predstaviť.
Po modernizácii disponuje Vitara kompletným súborom bezpečnostných prvkov vrátane sledovania mŕtveho uhla a premávky za vozidlom pri cúvaní, kontroly pozornosti vodiča a adaptívneho tempomatu. Ten je tu prítomný už dlhé roky. Z technického hľadiska teda kompaktnému SUV nič nechýba, všetky moje nároky na moderné a dobre vybavené auto spĺňa do bodky.
Nižšia hlučnosť
Po omladení je Vitara citeľne tichšia. Informovali sme sa priamo v Suzuki, aké kroky automobilka podnikla v tomto smere. V minulosti totiž univerzálnemu SUV vyčítali hlavne nadmernú hlučnosť pri jazde vo vyšších rýchlostiach. Dozvedeli sme sa, že na podvozku pribudli aerodynamické kryty, ktoré prispievajú k nezanedbateľnému zníženiu hluku. Aerodynamika je vylepšená aj vďaka optimalizovanému dizajnu kolies, ktoré pomáhajú tlmiť hluk obtekajúceho vzduchu. Sú to drobné detaily, ale nakoniec ich považujem za najzásadnejší prínos tejto modernizácie. Majú totiž veľký vplyv na používateľský komfort.
Motor 1,4 Boosterjet Mild Hybrid pôsobí kultivovane, je tichý a ľahkému vozidlu poskytuje dostatočnú dynamiku. Umožňuje bezproblémové predbiehanie na okresných cestách a zároveň má výbornú efektivitu. Na 1 500 kilometroch sme dosiahli priemernú spotrebu 6,5 litra, väčšina jázd bola po diaľnici. S väčším podielom mestských a okresných ciest by sme sa bez problémov dostali pod šesť litrov.
Výborná štvorkolka
Podvozok tradične ponúka vyvážený kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. Testovaný kus disponuje pohonom všetkých štyroch kolies Allgrip, ktorý sa v prípade potreby aktivuje automaticky. Bežne vozidlo poháňajú iba predné kolesá.
- Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet AWD Elegance
- Motor benzínový štvorvalec
- Prevodovka manuálna šesťstupňová
- Pohon všetky kolesá
- Max. výkon 95 kW (129 k)
- Krútiaci moment 235 Nm
- Max. rýchlosť 190 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,2 s
- Objem kufra 362/1 119 l
- Spotreba WLTP 5,4 – 5,5 l/100 km
- Cena vozidla 25 790 eur
Štvorkolku som testoval v komplikovanej situácii. Na premočenom povrchu som sa potreboval pohnúť do kopca, išlo o nerovný terén a kolesá nemali optimálny grip. Elektronika Suzuki si však so situáciou poradila, presmerovala výkon na pneu-matiky s dobrou trakciou a auto sa suverénne pohlo vpred. Ani som nemusel využiť eso v rukáve – možnosť uzamknutia distribúcie výkonu medzi obe nápravy v pomere 50 : 50. Najväčším limitom priechodnosti sú pneumatiky, v tomto prípade letné. Na ceste potešili nízkou hlučnosťou, no trakcia v blate v teréne nie je ich silnou stránkou.
Automat i manuál
Manuálna šesťstupňová prevodovka testovanej verzie funguje bezproblémovo a je dobre odstupňovaná. S balíkom asistenčných systémov Vitary by som vám však odporúčal zvážiť alternatívu samočinnej prevodovky, ktorá je takisto dostupná aj vo verzii 4x4, ale s plne hybridným pohonom 1,5 l Dualjet Hybrid. Ten je schopný aj jazdy v elektrickom režime. Pri motore, ktorý sme testovali, je však aj manuálna prevodovka vhodná. Je excelentne odladený, tichý a tabuľkovú spotrebu má dokonca nižšiu ako technicky pokročilejší a menej výkonný full hybrid 1,5 l Dualjet. Navyše je o 2 200 eur lacnejší.
Vitara často čelí kritike, že je na trhu mnoho rokov bez zásadných zmien. Áno, najmä v interiéri cítiť jej vek, ale ak si nepotrpíte na najnovšie výstrelky či dizajn, toto univerzálne SUV z dielne Suzuki je naďalej veľmi príjemné auto.
- Krátke správy
Vynovený Forester
Subaru sa pýši vynoveným SUV Forester. Predná časť vozidla pôsobí mohutnejšie a uhladenejšie, nový Forester narástol na dĺžku o 30 mm a na šírku o 15 mm. Prepracovanému interiéru tróni centrálny displej s uhlopriečkou 11,6 palca. O pohon 4x4 sa naďalej stará elektrifikovaný benzínový dvojliter. Na Slovensku sa predaj nového Subaru Forester začne v januári 2025.
Elektrická 408
Peugeot E-408 rozširuje voľbu pre model 408, doteraz dostupný s dvomi plugin hybridnými alebo s benzínovým motorom. Elektrická verzia má synchrónny elektromotor s výkonom 157 kW a krútiacim momentom 345 Nm.
Problémy na trhu e-áut
Trh s elektrickými vozidlami v Európe je „v hlbokých problémoch“, uvádza sa vo vyhlásení skupiny Stellantis. Súvisí to so situáciou v turínskej fabrike, kde sa má vyrábať Fiat 500e. Produkcia je však už dlhšie pozastavená a jej reštart sa posunul z 11. októbra na 1. november.