Východná Európa má zapamätateľné vína. Tak sa o našom regióne vyjadril britský denník The Guardian a označil Cabernet Sauvignon z vinárstva Pomfy v karpatských Vinosadoch za lahodný a zvonivý. Vraj sme viac pivný národ. No malokarpatské svahy a rozsiahle lány v najrôznejších vinohradníckych oblastiach po celej krajine svedčia o opaku. Vinárov totiž z roka na rok pribúda. Počet registrovaných vinárskych produktov z roka na rok rastie. Za minulý rok sa vyšplhal takmer na sedemsto.

Nie je vinár ako vinár

Počas pandémie nárazové pitie alkoholu vzrástlo. Slováci pili podľa štatistík viac alkoholu doma. Na alkoholické nápoje dávajú priemerne 2,3 percenta z celkových výdavkov domácnosti, pričom za posledných desať rokov sa tento podiel zvýšil o percentuálny bod. Vinári napriek tomu pociťujú pandémiu veľmi intenzívne. Zažívajú ťažké časy, no rodinné firmy sa snažia držať spolu a pracovať, akoby sa nič nedialo. Nepriaznivá situácia im nebráni ani v nových investíciách.

Navyše nie je vinár ako vinár. „Tri štvrtiny vinárov na Slovensku nemajú vinohrady. Hrozno kupujú od vinohradníkov. Tým pri nízkej cene hrozna ide o dopestovanie čo najväčšej úrody. Nebudú hnojiť kravským hnojom ani priplácať za manuálnu robotu, vylamovať zálistky a odlisťovať strapcovú zónu,“ hovorí pre TREND Martin Pomfy. „Na jednom hektári tak vypestujú aj desať ton hrozna, zatiaľ čo my v redukcii dve-tri tony. Dopestovať kilo hrozna nás nestojí sedemdesiat centov, ale aj tri či štyri eurá. Preto nemôžeme vyrábať lacné víno. Pre nás je dôležité vyrobiť čo možno najkvalitnejšie víno.“ 

Remeslo nevymrie 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa