Ak sa má Slovensko v najbližších dekádach zbaviť nálepky montážnej dielne, musí spraviť omnoho viac než prefinancovávať nové a nové výrobné závody. Zaplatiť zahraničnému kapitálu 80-tisíc eur za tvorbu jedného nového pracovného miesta je viac než dosť. Hospodárska politika krajiny však väčšie ambície zjavne nemá.

V tomto prípade sa nad negatívami dajú zavrieť oči. A nielen preto, že investícia prichádza do regiónu, kde „nič nie je“. Tým najväčším pozitívom bude záchrana existujúcich pracovných miest v automotive.

Nútený európsky prechod na elektromobilitu znamená, že výroba vozidiel si bude vyžadovať rádovo menej zamestnancov. Skôr či neskôr preto príde k prepúšťaniu v sektore. Nová automobilka môže dať prácu mnohým Slovákom, ktorí o ňu v iných závodoch prídu. A tých nebude málo. Volvo tak bude sanovať zamestnanosť v celej krajine.

Alebo nebude. Jeho umiestnenie blízko hraníc s Ukrajinou mu ponúka lacnú východoeurópsku pracovnú silu. Aj keď v súčasnosti je to špekulácia, pracovný trh na Slovensku môže ostať pod tlakom práve pre potenciálne vysokú konkurenciu z Ukrajiny.

Tak či onak, benefity dodávateľskej siete elektromobility násobne prevýšia náklady takmer 300-miliónovej štátnej dotácie. A môžu pomôcť Slovensku zaradiť o stupeň vyššiu rýchlosť v snahe o budovanie ekonomiky s vyššou pridanou hodnotou.

V skutočnosti však Slovensko preradí iba z jednotky na dvojku. Dlhodobo vyššia ekonomická komplexnosť vzniká výhradne zvyšovaním pracovných zručností za neustálej podpory vzdelávania. Až keď Slovensko bude chrliť ročne tisíce superkvalitne vzdelaných vysokoškolákov v oblastiach, po ktorých je reálny podnikateľský dopyt, až potom budú v krajine rásť zmysluplne a udržateľne aj platy.

Podpora školstva je pri mentálnom nastavení Igora Matoviča v nedohľadne. Naopak, minister financií úspešne likviduje aj existujúcu dodávateľskú sieť pre výrobcov automobilov. Prednedávnom ohlásila hromadné prepúšťanie oravská ferozliatinová fabrika OFZ a čoskoro to spraví aj Slovalco.

Pre vládu je investovať do nových projektov marketingovo atraktívnejšie než investovať do tých existujúcich. Zdaňovať domáce subjekty a tieto prostriedky používať na podporu zahraničného kapitálu je však extrémne krátkozraká politika.

Vďaka Bohu za Volvo. Je to výborná náplasť na diery, ktoré spôsobila posledná séria slovenských vlád bez hospodárskej vízie. Túto vládu, prirodzene, nevynímajúc.