Hypotéky sa stali prostriedkom boja medzi bankami. Tie sa snažia požičať klientom na bývanie a začať s nimi dlhodobý vzťah. Sľubujú si od toho, že sa pre ľudí, ktorí čerpajú úver na bývanie, stanú prvou voľbou aj pri ďalších situáciách. Banky počítajú s tým, že ľuďom, ktorí čerpajú hypotéky, budú môcť predať ďalšie produkty. „V prvom rade je to bežný účet, ten však môže byť bezplatný. Modelov fungovania, ktoré sa používajú, je viac. Malý výnos prinášajú transakcie kartou. Hlavnou zložkou je ďalšie financovanie, spotrebný úver, prípadne kreditná karta.
Banky sa snažia zmazať straty z prvého polroka, tretí kvartál mali s náskokom najlepší
Ďalšou zložkou môže byť predaj produktov tretích strán, rôzne investičné sporenia a poistky. Ja neverím, že môže existovať banka, ktorá bude postavená len na hypotékach, bez tej druhej nohy,“ hovorí predseda Predstavenstva Poštovej banky Andrej Zaťko. Preto sa banky rozhodli bojovať o klienta cenou. Súboj pokračuje napriek tomu, že všetky odvetvia ekonomiky zasiahla pandémia. „Hypotéky samy osebe sú na hrane, aby dávali ekonomicky zmysel. Mnoho úverov sa poskytuje tak, že samotné sú stratové. Je však pravda, že hypotéka na seba viaže ďalšie služby, ktoré banke pomôžu dostať sa do čiernych čísel,“ dodáva.
Prebytky likvidity
Poskytnutie hypotéky tak banky považujú za vstupnú investíciu do dlhšieho vzťahu s klientom. Potvrdzuje to aj analytik. „Z hypotéky sa stáva produkt na vstup klienta do banky, banka si ho tým zároveň dokáže udržať na dlhšie obdobie. Počas tohto obdobia mu môže ponúkať ďalšie svoje služby a produkty, ako napríklad účet s balíkom služieb,“ vysvetľuje Martin Švidroň z portálu Finančná hitparáda.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?