Keď na konci novembra spoločnosť OpenAI zverejnila nový modul umelej inteligencie ChatGPT-3, v Googli nastala panika. A to napriek tomu, že vo vývoji umelej inteligencie je pravdepodobne ešte pred nimi. Dôvod je jednoduchý: tretia verzia ChatGPT je disruptívna technológia, ktorá skôr či neskôr pošle existujúci obchodný model spoločnosti Google do dôchodku. Aj keď by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že vplyv nového modulu GPT sa týka iba úzkej skupiny používateľov a spoločností, opak je pravda. Prináša totiž radikálnu transformáciu práce s informáciami a ľudskými znalosťami pre každého – aj pre obyčajného používateľa internetu. Pripodobňovanie radikálnej zmeny, aká prišla s nástupom internetu v 90. rokoch, k príchodu umelej inteligencie nemusí byť príliš nadsadené. Stačí uviesť niekoľko príkladov z reálneho života, na ktoré autor textu narazil počas jedného dňa.

Od receptu ku Katovi mladšiemu

Hľadáte recept, napríklad na fašírky? Stačí dať požiadavku do Googlu a ten vám vyhodí množstvo receptov. Na jednej strane to znie ako výborný výkon, no na druhej strane je to problém. V jednom máte mlieko, v druhom zemiaky, v treťom syr. Ak chcete nájsť recept, ktorý zodpovedá vašim požiadavkám, musíte preklikať viacero stránok. Ak hľadáte špecifický recept, často ide o desiatky z nich. Samozrejme, neplatí to iba pre recepty. Pokiaľ neviete v Googli navoliť dostatočne vhodné kľúčové slová alebo ich vyhľadávač nemá zaindexovné, z vyhľadávania na internete sa stáva nočná mora vyžadujúca si preklikanie veľkého množstva webových stránok, z ktorých väčšina má iba nízku pridanú hodnotu.

To je druhý problém internetu: veľká časť stránok je optimalizovaná tak, aby Googlu ponúkla práve požadované kľúčové slová, no často za nimi nie je relevantný obsah. Ten, kto vyhľadáva často a veľa, vie, aké prácne je nájsť dostatočne relevantné informácie. ChatGPT však prácu s dátami na internete radikálne zmenil.

Pri novom module OpenAI už nejde o kľúčové slová, ide o kontext. Keď s ním komunikujete, nepotrebujete zadávať presné výrazy, ktoré má tradičný vyhľadávač zaindexovné, stačí kontext. GPT sám kontextu porozumie a príde s jednou odpoveďou, ktorá podľa neho najlepšie vystihuje, čo od neho očakávate. A ak aj nesplní vaše očakávania, pár slovami môžete svoju požiadavku doplniť a čet bude reagovať okamžite. Nepríde so stovkami odpovedí, príde s jednou – tou najrelevantnejšou. Vo veľkej väčšine prípadov vám ušetrí množstvo času, irelevantných a redundantných informácií a, samozrejme, reklám. Je zrejmé, prečo v Googli spanikárili.

Poznáte ten pocit, že máte v hlave informáciu, na ktorú si neviete spomenúť? Napríklad: bol jeden rímsky vojvodca, ktorého podľa legendy zajali Kartáginci a potom ho pustili, aby zradil Rím, no rozhodol sa vrátiť, čím sa vydal na istú a bolestivú smrť. Ak chcete nájsť jeho meno a máte k dispozícii len hmlisté fakty, Google vám s nimi príliš nepomôže. No ak o tú istú odpoveď požiadate ChatGPT, odpoveď je bleskurýchla a jasná: „Pravdepodobne myslíte Kata mladšieho...“ a pokračuje jeho príbehom. ChatGPT nielen počúva ako človek, ale aj píše ako človek, pôsobí ako mudrc, ktorý zmapoval obrovské množstvo dát, čo znamená, že sa stal hlbokou studnicou vedomostí. Sadnete si k nemu kvôli jednej otázke a zrazu zistíte, že s ním komunikujete hodiny.

Od slovenských sviatkov k americkým bankám

Nájdenie rýchleho receptu a relevantnej historickej udalosti je jedna vec, no omnoho vyššiu pridanú hodnotu dokážu používateľom poskytovať nepreberné dáta, na ktorých sa ChatGPT natrénoval. Zoberte si takú triviálnu vec, akou je zistiť, kde v rebríčku počtu sviatkov sa nachádza Slovensko v rámci Európskej únie. Chcete napríklad zistiť, či je Slovensko skutočne krajinou s najvyšším počtom sviatkov. Zadajte dopyt do Googlu a budete musieť veriť, že niekto pred vami túto problematiku už podrobne zmapoval a Google ju zindexoval. Ak nie, môžete hodiny prechádzať množstvo rôznych webov a z nich si čiastočne vyťahovať relevantné dáta. Alebo zadajte otázku do ChatGPT a okamžite dostanete zoznam európskych krajín s počtom ich sviatkov. Zaujíma vás ziskovosť amerických bánk za poslednú dekádu rok po roku? Pokiaľ neviete, kde máte hľadať, Google vás zaplaví veľkým množstvom irelevantných dát, no ChatGPT vám dá odpoveď s uvedením zdroja okamžite. A takýchto príkladov je množstvo – od vyhľadávania štúdií až po získavanie názorov za prevádzky zatvorené v nedeľu a proti nim. Je to rýchlosť, relevantnosť a jednoduchosť vo vyhľadávaní informácií a dát, ktorá nemá obdobu.

Aj to je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa ChatGPT stal najrýchlejšie používanou aplikáciou v histórii. Nejde len o zvedavcov, ale najmä o ľudí, ktorí chcú jeho schopnosti využiť na zvýšenie svojej produktivity. Podľa prieskumu Fishbowl na vzorke 4 500 profesionálnych respondentov takmer 30 percent z nich už vyskúšalo ChatGPT alebo iný modul umelej inteligencie pri svojej práci. Mnohí ju využívajú na písanie návrhov mailov, tvorbu myšlienok, písanie počítačových kódov alebo sumarizáciu vlastných poznámok. „ChatGPT som objavil asi pred mesiacom,“ napísal jeden z nich, ktorý sa identifikoval ako výkonný riaditeľ. -„Používam ho každý deň. Zmenil mi život,“ dodal. Mnohí však majú od tohto modulu umelej inteligencie prehnané očakávania, ktoré súčasná umelá inteligencia nemôže naplniť.

Miliardy prepínačov nestačia

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa