Podobne ako slovenské banky, aj poisťovne sú pod tlakom sprísňujúcej sa legislatívy a regulácie, ktoré v konečnom dôsledku zvyšujú náklady na pôsobenie na domácom trhu. Aj preto bude v budúcnosti čoraz dôležitejšie, aby sa do rebríčka TREND Poisťovňa roka dostali okrem domácich poisťovní pobočky zahraničných poisťovní. Tejto požiadavke sa prispôsobili aj hodnotiace kritériá na rok 2023. Podobne ako v prípade bánk sa zredukovalo množstvo kritérií na nomináciu a víťaza v kategórii na tri.
Prvým je zisk v pomere k čistému poistnému ako jeden z kľúčových ukazovateľov ziskovosti poisťovne. Samozrejme, bez rastu by to nešlo, a tak v druhom kritériu TREND prihliadal na rast poistného v danom roku. Aby sa však dali relevantne porovnať malé aj veľké poisťovne, rast sa ohodnocoval na základe dvoch parametrov – percentuálneho a nominálneho rastu poistného.
Takýmto spôsobom, keď oba parametre majú rovnakú váhu, dokáže vysoký percentuálny nárast poistného malej inštitúcie, hoci iba s malým nominálnym nárastom, konkurovať vysokému nominálnemu nárastu veľkej inštitúcie, hoci tá mala iba malý percentuálny nárast. Posledným kritériom sa stal percentuálny pomer prevádzkových nákladov oproti výnosom, ktorý naznačuje efektivitu danej finančnej inštitúcie.
Nováčik v nomináciách
Podľa stanovených parametrov sa do užšieho výberu dostali Allianz – Slovenská poisťovňa, Generali Poisťovňa, Kooperativa, MSIG Insurance Europe a Uniqa. Prekvapením sa stala najmä pobočka japonskej Mitsui Sumitomo Insurance Company, ktorá sa špecializuje najmä na poistenie priemyslu. Spoločnosť MSIG sa do nominácií dostala prvýkrát.
Podľa prvého hodnotiaceho kritéria – zisku k čistému poistnému, dvojciferný zisk minulý rok dosiahli tri inštitúcie. Jednoznačne však dominovala Allianz – Slovenská poisťovňa, ktorej zisk dosiahol takmer devätnásť percent z poistného. Spoločnosť dosiahla zisk po zdanení 119 miliónov eur zo spravovania 2,4 milióna poistných zmlúv s ročným poistným vo výške takmer 708 miliónov eur.
Vzhľadom na svoju veľkosť nie je prekvapením, že poistné Allianz – Slovenskej poisťovne minulý rok narástlo iba o dve percentá, čím zaznamenalo podobne vysoký rast ako v prípade spoločností Uniqa a Kooperativa. Jediný dvojciferný nárast poistného, a to na úrovni desať percent, zaznamenala Generali Poisťovňa. Tým sa jej podarilo zvýšiť trhový podiel takmer na trinásť percent, čím obhájila pozíciu medzi top tromi poisťovňami z hľadiska veľkosti. V náraste nominálneho poistného plne dominovala rebríčku, keď jej poistné vzrástlo o 30 miliónov eur, teda takmer o toľko ako pri všetkých štyroch zvyšných poisťovniach spolu.
Dve najväčšie slovenské poisťovne s takmer identickým štvrtinovým trhovým podielom, a to Allianz – Slovenská poisťovňa a Kooperativa, majú nespornú výhodu: dokážu minimalizovať náklady na svoju činnosť. Nie je tak prekvapením, že podiel prevádzkových nákladov na poistnom u oboch z nich sa dostal na 24 percent poistného. Zvyšné poisťovne mali tento pomer minimálne o desať percentuálnych bodov vyšší.
Na základe všetkých troch kritérií po súčte bodov celkovému rebríčku nakoniec dominovali dve najväčšie poisťovne, teda Allianz – Slovenská poisťovňa a Kooperativa. Napriek tomu, že podľa výsledkov z prvého polroka 2023 Kooperativa v predpísanom poistnom predbehla Allianz a stala sa aktuálne najväčšou poisťovňou na trhu, v rebríčku TREND Poisťovňa roka 2023 skončila na druhom mieste pred Generali Poisťovňou. Vysoký čistý zisk prispel k tomu, že Allianz – Slovenská poisťovňa obhájila pozíciu poisťovne roka.