Popri nich totiž zaznamenáva nečakanú konjunktúru trieda SUV, ktorá sa stala symbolom vyššej životnej úrovne a bezpečnosti aj v krajinách s kvalitnými cestami, kde motoristi nie sú na „tereniaky“ odkázaní. A tak nájsť v prémiovom segmente strednej triedy troch technicky a cenovo adekvátnych súperov k testovanému Audi A4 Allroad nie až také jednoduché, akoby sa mohlo zdať.

Kompromis

Ako prvá sa do pozornosti núka severská akvizícia – Volvo V60 D4 AWD Cross Country. Beriem. Potom japonské Subaru Outback. Tu však musím okamžite radiť spiatočku, lebo dvojlitrový diesel nestíha výkonom ani cenou a 2,5-litrový zážihový derivát sa síce výkonom blíži, ale cena ho stále radí do o poschodie nižšej kategórie.

Zato VW Passat Variant 2,0 BiTDI 4Motion obstojí. Pri hľadaní tretieho súpera neostáva iné, len sa pozrieť opäť, čo ponúkajú hlavní značkoví súperi – BMW a Mercedes-Benz. Tí sa však do súboja s audi modelom kombi so zvýšenou priechodnosťou nenechali zlákať. A tak vychádzam z predpokladu, že potenciálny kupec Audi A4 Allroad bude predovšetkým zvažovať, či mu nepostačí namiesto Allroada trochu lacnejší Audi A4 Avant s identickým motorom a pohonom quattro.

No v takom prípade prichádzajú do úvahy tiež štvorkolkové kombi súperiacich značiek. Rozhodujem medzi BMW 320d xDrive Touring a Mercedesom C 250 d 4Matic. Keď sa však zamyslím, s ktorým z týchto derivátov by som sa vybral napríklad aj do terénu, škrtám medceďa medveďa, ktorý nesie skôr aristokratický imidž a volím športového bavoráka.

Traja proti Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro

BMW 3 Touring Zdroj: BMW

Šesť stupňov je málo

V súboji sa nám stretajú štyri športové kombi. Ako etalón slúži testované audi so vznetovým dvojlitroým štvorvalcom. S touto charakteristikou pohonnej jednotky ladia BMW aj volkswagen. Zato volvo sa v tejto skupine vyníma. Pod jeho prednou kapotou taktuje viac cenený kultivovanejší, aj keď služobne starší 2,4-litrový päťvalec.

Maximálnym výkonom aj pružnosťou motorov, ktorú čiastočne vyjadruje vrchol krútiaceho momentu sú si audi, BMW a volvo podobné takmer ako vajce vajcu. Zato agregát VW je dopovaný namiesto jedného dvoma turbami, a aj spomínanými parametrami konkurentov zjavne prekonáva. To je tiež jeden z dôvodov, ktoré ho vyniesli z hlavného prúdu do prominentnej spoločnosti.

Konkurenti sa líšia aj svojimi prevodovkami. Kým audi a VW využívajú služby dvojspojkových S-tronic a DSG so športovou charakteristikou, ktoré sú alternatívou k manuálnej prevodovke, k BMW som tiež vyberal z ponuky namiesto manuálnej z dvoch automatických ZF. Voľba padla na športovú. Volvo opäť svojsky vyčnieva. V tandeme s päťvalcom má zabudovaný klasický šesťstupňový automat bez ďalšej možnosti výberu.

Ten si motoristu síce získa príjemnejším prejavom ako športové prevodovky, ale dynamiku volva predsa len citeľne tlmí. Pritom dlhá sedmička alebo osmička by mu na diaľnici prospela. Znížením by v porovnaní so šesťstupňovou motoru naordinovala nižšie otáčky a tým aj okresala spotrebu predsa len citeľne smädnejšieho päťvalca.

Traja proti Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro

VW Passat Alltrack Zdroj: Volkswagen

Od mechaniky k elektronike

Na jazdu na klzkom zasneženom či rozbahnenom povrchu je najlepšou terapiou pohon 4 x 4. Súperi ním disponujú. Kým v audi technika quattro s medzinápravovým diferenciálom rozdeľuje krútiaci moment na obe nápravy bez zásahu elektroniky, koncernový súrodenec VW, ale aj BMW a volvo využívajú perspktívnejšiu elektromechanickú medzinápravovú spojku.

Rozhodne nie je bez zaujímavosti fakt, že aj audi pomaly prechádza od spoľahlivejšej mechaniky k modernejšej elektronike. Márna sláva – je jednou z ciest k nižšej spotrebe a tým aj k redukcii emisií. Práve preto tento systém už využíva napríklad Audi Allroad 2,0 TFSI. Pikantné je že sa tiež skrýva pod tradičným imidžotvorným označením Quattro.

Traja proti Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro

Volvo V60 Cross Coutry Zdroj: Volvo

Ide o centimetre

Viac ako varianty systém pohonu 4 x 4 pohyb mimo asfaltky determinuje svetlá výška. Nastaviteľnú ju nemá ani jeden zo súperov, treba si vystačiť s tým, čo konštruktéri naordinovali. Čísla hovoria, že podľa očakávania najopatrnejšie treba jazdiť po poľných a lesných cestách s BMW. Je nízke a chýba mu ochrana karosérie. V tomto smere sú audi a volkswagen v zjavnej výhode a vzájomne v remízovom postavení.

No volvo má podvozok od nich o tri centimetre vyšší. Tie môžu byť rozhodujúce, či uviaznete vo vyjazdených koľajniciach na bruchu alebo sa zo šlamastiky vymotáte bez úhony. Ak však mienite využívať auto väčšinou na jazdu po asfaltke (akože aj budete), v prospech BMW hovorí vyššia stabilita aj nižšia potreba.

Spotreba a spotreba

Testované Audi A4 2,0 TDI Allroad má v technickej dokumentácii zaznamenanú priemernú spotrebu 4,9 l/100 km v kombinovanom cykle. Je to pekné číslo, no v praxi som sa mu podľa očakávania nepriblížil. Napriek tomu nameraných 6,2 l/100 km považujem za solídny výsledok.

Z porovnávaných derivátov som v danej motorizácii po testovacom okruhu prevetral len BMW 320d x Drive Touring s výsledkom 5,6 l/100 km. Rozdiel v neprospech Audi môžem s pokojným svedomím (plus mínus) pripísať na konto aerodynamicky nevýhodnejšej – vyššej siluety verzie Allroad.

Traja proti Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro

Na cesty i do terénu

Ako sa predávajú. Allroady strednej triedy majú špecifické vlastnosti. Z hľadiska ich predajnosti je to určitá nevýhoda, lebo oslovujú užšiu skupinu zákazníkov. Skrátka nepredávajú sa ako teplé rožky ani v časoch konjunktúry, ktorú práve zažíva autobiznis na Slovensku. Potvrdzuje to aj štatistika Združenia automobilového priemyslu SR za december 2016. Z jej pohľadu je komerčne najúspešnejší VW Passat Alltrack – reprezentant hlavného prúdu, ktorý si na svoje konto zapísal 13 registrácií. Nasledujú plece pri pleci Audi A4 Allroad a Volvo V60 Cross Country. Obaja si zaknihovali po jednej registrácii. Širokospektrálne BMW 3 Touring sa v tejto spoločnosti ocitlo len zhodou okolností, o priazeň trhu súťaží s inými súpermi, a tak jeho sedem registrácií uvádzam len pre orientáciu.

Výkon. Keď porovnávate akceleračné schopnosti a maximálnu rýchlosť, vidíte, že pomerne jasne dominuje VW Passat Alltrack 2,0 BiTDI. Práve pre svoj „menej urodzený pôvod“ ako jeho súperi sa do porovnateľnej ceny s Audi A4 2,0 TDI Quattro a tým aj medzi prominentov zmestil so štvorvalcom prepĺňaným dvoma turbami a tým aj výkonnejším ako jeho súperi. Kým Audi A4 Allraoad a BMW 3 Touring sú k dispozícii aj s ostrejšími pohonnými jednotkami, ako sprostredkuje porovnávacia tabuľka (ale za vyššiu cenu), motorizácia Volvo V60 D4 AWD 2,4 l Coss Country tróni na vrchole ponuky celého typového radu. Pritom je pravdepodobné, že ho čokoro vystrieda výkonný štvorvalec.