Na Záhorie smerujú čínske megalode

Investor: ICBC (čínsky investor)
Lokalita: Holíč
Investícia: 200 mil. eur
Zámer: multimodálne prekladisko

Mesto Holíč na českom pohraničí by mohlo na logistickej mape sveta svietiť rovnako jasne, ako Hamburg, Anverpy či Rotterdam. Spoločnosť MLC Holíč, dcéra českej DOE Europe, predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie investičný zámer, o ktorom sa hovorí už roky. Na brehu rieky Morava plánuje vybudovať multimodálny terminál a logisticko-priemyselný park. Ten má byť koncovým aj východiskovým bodom Novej hodvábnej cesty pre kontajnery s tovarom medzi čínskym Šanghajom a strednou Európou. Kontajnery, autá, sypké tovary, či dokonca skvapalnený zemný plyn (LNG), ktoré do Holíča priplávajú z čiernomorského prístavu Konstanca po Dunaji a Morave, majú byť prekladané na kamióny a nákladné vlaky.

Memorandum o výstavbe vodného koridoru Dunaj – Odra – Labe podpísala na jar 2016 česká spoločnosť DOE Europe s čínskym partnerom Sinohydro Corporation. Projekt ktorého celková hodnota môže presiahnuť miliardu eur by mala financovať Čínska priemyselná a obchodná banka (ICBC). V prípade získania potrebných povolení plánuje investor začať s výstavbou v závere roka 2022, pričom terminál by mal byť uvedený do prevádzky v roku 2025. Podobné multimodálne centrum investor avizoval vybudovať aj na českom brehu rieky, pri Hodoníne. Do oblasti by tak mali plávať až 190 metro dlhé nákladné lode s troma stovkami veľkých kontajnerov na palube. Kapacita multimodálneho terminálu by mala byť až milión kontajnerov ročne. Prácu by priamo v logistickom areáli mohlo nájsť najmenej päťsto ľudí.

Preprava z Ďalekého výchdodu do strednej Európy by sa vďaka investícii skrátila.
Zdroj: Trend

Pri Trenčíne vyrastie logistické centrum

Investor: Power-Grid a Dalitrans (slovenskí investori)
Lokalita: Opatovce
Investícia: 32 mil. eur
Zámer: logistický park

Trojica moderných logistických hál s celkovou výmerou viac ako 51-tisíc metrov štvorcových by mala vyrásť na pozemkoch priamo susediacich s diaľnicou D1. Práve strategická poloha v blízkosti diaľnice, plánovanej rýchlostnej cesty, krajského mesta a jeho letiska, či hraničného priechodu do Česka, je hlavným motívom realizácie projektu. Investičný zámer predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie projekčná kancelária Stat-Kon. „Spoločnosti Power-Grid a Dalitrans, ako poskytovatelia logistických služieb, sa rozhodli z ekonomického, vzdelanostného, dopravného a rozvojového potenciálu tohto regiónu a jeho polohy v rámci Slovenska vybudovať v záujmovom území logistické centrum,“ konštatuje autor zámeru. Priestory skladových hál budú slúžiť primárne na skladovanie a následnú distribúciu spotrebného tovaru, v prípade dopytu ich však bude možné využívať aj pre účely ľahkej výroby.

Súčasťou logistického parku na území s rozlohou takmer 24 hektárov by okrem samotných hál mala byť aj komplexná infraštruktúra pre nákladnú dopravu. V areáli by sa mala nachádzať čerpacia stanica pohonných hmôt vrátane LPG a LNG, servisné truck centrum, umyváreň osobných aj nákladných automobilov, či stravovacie priestory a ubytovňa so sto lôžkami. Na parkovisku pre 332 vozidiel sa bude nachádzať aj deväť nabíjačiek pre elektromobily. Developer by chcel s výstavbou areálu začať v budúcom roku a následne, po predpokladaných deviatich mesiacoch stavebných prác, ho v roku 2022 uviesť do prevádzky.

Vizualizácia logistického centra v Oatovej pri Trenčíne.
Zdroj: Stat-Kon

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa