Ekonomické oživenie, ktoré v Európe nastalo po odznení druhej vlny pandémie, sa už vďaka vysokej miere zaočkovanosti v mnohých krajinách nedáva treťou vlnou rozkývať. Naopak, s uvoľnením atmosféry rastie v predvianočnom období nákupný apetít spotrebiteľov. Lenže prakticky všetko, čo sa spája s oslavou najväčších sviatkov roka, má pôvod v niektorej z tisícok väčších či menších ázijských fabrík.

Obrusy a príbory na sviatočných stoloch, samotné stoly aj stoličky, viac či menej vkusné ozdoby na vianočných stromoch, elektronika i oblečenie zabalené pod nimi. To všetko treba do slávnostne naladenej Európy nejako dopraviť.

Problematická doprava

Dopyt na strane Západu naráža na podlomenú kondíciu Východu. Kým Európa mala pokojné leto, väčšina ázijských krajín až do neskorej jesene bojovala s doposiaľ vôbec najsilnejšou vlnou pandémie v regióne. Singapur, správca Melackého prielivu, ktorý je námornou bránou Ázie, zažíva v týchto dňoch pandemický vrchol. Napriek tamojšej vysokej miere zaočkovanosti pandémia naďalej spôsobuje veľké výkyvy v globálnom dodávateľskom reťazci.

Keďže na palubách masívnych zaoceánskych nákladných lodí sa vozí približne osemdesiat percent svetového obchodu, nedostatok miesta na nich pociťuje bez výnimky každý sektor ekonomiky. Prepravcovia majú prakticky voľnú ruku pri zvyšovaní cien a tie tento rok vyrástli do bezprecedentných výšin, prekonávajúc aj doterajšie rekordy z roku 2008.

Cena prepravy štandardného 40 stôp dlhého kontajnera z Číny do prístavu na severe Európy presahuje podľa indexu Freightos Baltic v prvý novembrový deň 12-tisíc eur, čo je v medziročnom porovnaní takmer šesťnásobný nárast.

K elektronike sa dostane ten, kto bude rýchlejší
Neprehliadnite

Plánujete pod stromček elektroniku? Čakajú vás vianočné nákupy na spôsob „Rýchlo a zbesilo“

Ceny sú vysoké, pretože nie je v čom a čím tovar prevážať. Pandémia vlani ochladila európske a americké ekonomiky, čím okresala ich export zhruba o štvrtinu. V západných prístavoch sa tak začali hromadiť kontajnery, ktoré bolo cenovo nevýhodné prázdne prepravovať späť do Ázie.

Táto situácia pretrváva dodnes, zhoršuje ju pandemické zatváranie prístavov, výpadky vodičov a operátorov, ktorí by lode obslúžili, a to ústi do narastajúceho zdržania v dokoch na oboch „koncoch sveta“. Celosvetovo tak napríklad v prvý novembrový deň podľa portálu globálneho prepravcu Kueh-ne+Nagel stálo 632 plavidiel najväčších prepravcov.

Obraz pandemickej reality je tak paradoxný. Na jednej strane nikdy nebolo jednoduchšie objednať si prakticky ľubovoľný tovar pár kliknutiami v online obchode. Na druhej strane nikdy nebolo náročnejšie a drahšie zabezpečiť jeho doručenie k dverám koncového zákazníka.

Rastúci nedostatok

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa