Fungovanie virtuálnych operátorov nielen v európskych krajinách je bežné. Na telekomunikačnom trhu dopĺňajú klasických operátorov, čím je zabezpečená širšia ponuka služieb pre zákazníkov. Na Slovensku ešte žiadny virtuálny operátor nepôsobí a celkovo sa v počte operátorov nachádzame v rámci EÚ na chvoste.

Základný rozdiel medzi klasickými operátormi a virtuálnymi spočíva v infraštruktúre. Kým klasickí prevádzkujú pozemné rádiové mobilné siete a zároveň majú absolútnu kontrolu nad svojou sieťou aj službami v nej, virtuálni operátori sú poskytovateľmi telekomunikačných služieb vrátane zákazníckej podpory či fakturácie, no čiastočne sa spoliehajú na technické zázemie, ktoré im poskytuje napríklad klasický operátor.

Medzi ďalšie rozdiely patrí aj to, že virtuálny operátor potrebuje na prevádzku nižšie náklady v porovnaní s bežným operátorom, čo mu umožňuje poskytovať svoje služby za nižšie ceny. Týmto spôsobom sa vyvíja tlak na klasických operátorov, ktorí väčšinou musia reagovať postupným znižovaním cien, čo sa im, samozrejme, nepáči.

Málo operátorov je problém

V súčasnosti pôsobia na Slovensku štyria mobilní operátori. V susedných krajinách je počet mobilných operátorov výrazne vyšší. Desiatky štandardných, ale najmä virtuálnych operátorov sú podľa portálu Telecompaper v Rakúsku, v Česku, Poľsku či Nemecku. V analýze, ktorú začiatkom roka zverejnila Európska komisia (EK), sa Slovensko v rámci mobilných služieb dostalo medzi najdrahšie krajiny v EÚ, čo môže byť spôsobené okrem iného príliš malým počtom operátorov. Celkovo tak na Slovensku podľa analýzy platíme približne trikrát viac než Nemci, štyrikrát viac než Poliaci či takmer sedemkrát viac než Rumuni.

Téma virtuálnych operátorov bola na pretrase hlavne v prvých mesiacoch tohto roka, keď Európska komisia zverejnila spomínanú analýzu, ktorej sa chopila iniciatíva Chcem si vyberať. Na základe výsledkov požiadala Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, aby uložil existujúcim operátorom povinnosť sprístupniť mobilné siete pre vznik virtuálneho operátora. Podľa predstaviteľov iniciatívy sú práve virtuálni operátori jedným z riešení, ako znížiť ceny mobilných služieb.

Trh mobilných služieb na Slovensku je veľmi uzavretý. Je to oligopol s črtami kartelu a výsledkom sú jedny z najvyšších cien v EÚ.
Michal Rybárik, Unimobile, iniciatíva Chcem si vyberať

Analýzu pre EK pripravila spoločnosť Empirica v spolupráci s TÜV Rheinland podľa jednotnej metodiky na základe údajov z webových stránok operátorov. Do výpočtov však boli započítaní len najväčší operátori krajín – v prípade Slovenska to bol Orange a Telekom. Regulačný úrad sa k tejto skutočnosti postavil svojsky. Do analýzy doplnil aj dáta zvyšných dvoch operátorov O2 a 4ky, vďaka čomu sa Slovensko dostalo medzi najlacnejšie krajiny EÚ. Ponuky menších operátorov pritom neboli zaradené až pri 19 z 28 krajín vrátane Švédska či Spojeného kráľovstva, ktoré aj napriek tomu skončili medzi najlacnejšími krajinami.

Stret názorov a obvinenia

Tento krok znamenal začiatok výmeny názorov medzi predstaviteľmi iniciatívy, regulačným úradom a operátormi. Iniciatíva obvinila regulačný úrad z hrubého zavádzania slovenskej verejnosti a vyzvala ho, aby si plnil svoju zákonnú povinnosť. Okrem toho mali predstavitelia iniciatívy podozrenie z toho, že si regulačný úrad operátorov zastáva a schválne nechce sprístupniť siete potrebné na vznik virtuálneho operátora pre obavy z novej konkurencie. Pripomenuli tiež, že v predmetnej analýze neboli započítané ponuky virtuálnych operátorov, ktorí majú rádovo nižšie ceny, no na Slovensku ako v jednej z mála krajín EÚ neexistujú.

Confident businesswoman using smart phone while crossing street in city
Neprehliadnite

Nový šéf regulačného úradu sa ujal funkcie, chce pokles cien mobilných služieb

Regulačný úrad na obvinenia reagoval tak, že operátorov sa nezastáva, ale keď zistí chyby, tak ne ne upozorňuje. Upozornil, že vytvoril podmienky na vstup tretieho mobilného operátora a neskôr aj štvrtého operátora, čo prinieslo dátovú revolúciu na Slovensku. Pôvodná analýza sa nepáčila ani operátorom, ktorí reagovali kriticky a v otázke sprístupnenia svojich sietí zastávali negatívny postoj. „Štúdia nezohľadňuje veľkosť jednotlivých trhov a najmä kvalitu infraštruktúry, do ktorej operátori musia investovať. Aj táto skutočnosť má vplyv na výsledné ceny za služby,“ povedala hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová.

„Ešte niekoľko ďalších mesiacov sme ťahali z úradu cez infožiadosť informácie, z akých zdrojov zostavil svoje cenové porovnanie, podľa ktorého je Slovensko najlacnejšie v EÚ, no relevantné dáta nám úrad neposkytol,“ hodnotí s odstupom času spoluautor iniciatívy a zástupca Unimobilu Michal Rybárik. Podľa jeho slov je smutné, ako regulačný úrad funguje a ako v dôležitých momentoch preferuje netransparentné individuálne záujmy pred faktmi, číslami a pred tým, čo ukladá zákon.

Prvý virtuálny operátor?

Za iniciatívou Chcem si vyberať stoja ľudia a firmy, ktorí majú dlhodobý záujem pôsobiť ako virtuálni operátori. Krátko po konflikte tak spoločnosť Uniphone oznámila prípravu na spustenie prvého samostatného virtuálneho operátora s názvom Unimobile. Hlavný predstaviteľ iniciatívy je presvedčený, že práve vznik virtuálneho operátora môže výrazne znížiť ceny za mobilné služby. Inak to nie je ani na ďalších trhoch, kde pôsobia alternatívni dodávatelia.

Operátor má pomerne vysoké náklady s budovaním siete a kúpou licencií. Hýbu sa v desiatkach miliónov eur. Ceny sa preto musia odraziť od nákladov.
Igor Tóth, riaditeľ marketingu O2

„Konkurencia je vždy v prospech trhu a zákazníkov. Konkurencia znižuje ceny, napríklad na otvorenom trhu s elektrinou a plynom ponúkajú alternatívni dodávatelia rovnaké energie o desiatky percent lacnejšie, ako ich predáva dominantný dodávateľ. To isté by platilo aj pre trh mobilných služieb, ak by prišlo k jeho liberalizácii. Trh mobilných služieb na Slovensku je veľmi uzavretý, v súčasnosti je to oligopol s črtami kartelu a výsledkom sú jedny z najvyšších cien v EÚ,“ dodáva M. Rybárik.

Zároveň si myslí, že virtuálni operátori tu mali byť už dávno. Podľa jeho slov ide o etapu v liberalizácii trhu, ktorá u nás ešte neprebehla na radosť operátorov a škodu spotrebiteľov. Pri komunikácii so zahraničnými partnermi z mobilného biznisu sa viacerí veľmi čudovali, že u nás nemáme virtuálnych operátorov, keď v mnohých krajinách sú ich desiatky.

Špecializácia na segmenty

Obchodné modely virtuálnych operátorov sú pritom rôzne. Väčšinou firmy stavajú na tom, že majú veľkú zákaznícku bázu z iného segmentu, ako je napríklad maloobchod či energetika. Svojim zákazníkom tak predajú ďalšiu doplnkovú službu, no niektoré obchodné modely sú zamerané aj na špecifické potreby niektorých skupín zákazníkov. Napríklad v Českej republike funguje virtuálny operátor so zameraním na Vietnamcov, ktorí tam žijú, pričom im ponúka výhodné ceny volaní do Vietnamu.

Spoločnosť Unimobile v lete ukázala regulačnému úradu funkčné hlasové a internetové služby z vlastných SIM kariet prostredníctvom sietí GSM a UMTS. SIM karty operátora sú zatiaľ pripojené cez zahraničného roamingového partnera a so slovenskými operátormi iba rokuje o prístupe. Operátor naďalej dúfa, že čoskoro bude mať funkčné aj domáce roamingové pripojenia a nebude potrebné, aby ako slovenský operátor komunikoval s ostatnými slovenskými mobilnými sieťami cez zahraničie.

V súčasnosti sa testujú technické zmeny na SIM kartách, potom sa vyrobí prvá séria a následne už túto službu plánujú ponúkať verejnosti. Podľa M. Rybárika je však možné, že obmedzenia zo strany ostatných operátorov v tom čase ešte budú pretrvávať, a tak je sám zvedavý, akým smerom sa bude celá situácia uberať. Hlavným zámerom spoločnosti Uniphone je poskytovať telefónne služby veľkoobchodným spôsobom – napríklad v spolupráci s regionálnymi telekomunikačnými poskytovateľmi, ktorí môžu mobilné služby ponúkať pod vlastnou značkou.

Ďalší zbytočný spor

Pri testovaní mobilných služieb vznikol medzi spoločnosťami Uniphone a Slovak Telekom konflikt. Podľa videí z testovania, ktoré Uniphone zverejnil na internete, prehľadali pracovníci Slovak Telekomu záznamy o prevádzke ich vlastnej siete a zistili, že jeden z testovacích telefónov Uniphonu na videách je pripojený do siete Slovak Telekom, a to prostredníctvom zahraničného partnera, ktorý sieť Slovak Telekomu môže používať na základe uzatvorenej zmluvy. Slovak Telekom sa obrátil na regulačný úrad s tvrdením, že Uniphone iba predstiera existenciu svojej vlastnej mobilnej siete, a žiada úrad, aby rozhodol, že Slovak Telekom nemusí spájať volania a SMS do siete Uniphonu, prenášať čísla ani predložiť Uniphonu ponuku na roaming. Uniphone sa od úradu dožaduje opaku.

Operátor O2 predstavil nového virtuálneho operátora
Neprehliadnite

Operátor O2 predstavil Radosť - nového virtuálneho operátora

„Všetkých štyroch operátorov sme požiadali o prepojenie pred viac než polrokom, no ani jeden z nich nám doposiaľ nepredložil ponuku a rokovania v podstate stoja na tom, že dobrovoľne sa im do toho vôbec nechce. Neprekvapilo by ma, keby to odďaľovali tak dlho, ako to bude možné. Ďalší vývoj aj to, na akých sieťach a ako budeme fungovať, teraz závisí najmä od regulačného úradu a jeho rozhodovaní,“ hovorí pre TREND M. Rybárik. Ako dodáva, spor medzi Unimobile a operátorom Slovak Telekom má už na stole regulačný úrad, pričom lehota na rozhodnutie uplynie v polovici novembra.

Unimobile spadá do najvyššej kategórie virtuálneho operátora, keď z cudzích mobilných sietí používa len rádiovú časť a všetky ostatné veci si zabezpečuje sám. Obvyklejšie však je, že virtuálny operátor využíva aj ďalšie časti hostiteľovej siete, napríklad registre používateľov, SMS centrum, prepojenia s inými sieťami, SIM karty či zahraničné roamingové vzťahy. Čím viac riešení má operátor vlastných, tým väčšia je aj jeho možnosť správať sa nezávisle napríklad pri tvorbe balíčkov služieb alebo pri výbere roamingových partnerov či určovaní cien.

Nová značka, starý operátor

Začiatkom septembra sa o menší rozruch postaral operátor O2, ktorý predstavil takzvaného digitálneho operátora Radosť. Mnohí si môžu myslieť, že práve Radosť je prvým virtuálnym operátorom, no opak je pravda. Spoločnosť O2 je sieťový operátor a služby pod novou značkou Radosť predáva sám. Takéto projekty sa označujú ako mobile brands – mobilné značky. Za značkami ako Tesco Mobile, Juro či FunFón totiž stoja samotní prevádzkovatelia mobilnej siete. Juro patrí pod Slovak Telekom, FunFón spadá pod Orange a v prípade Tesco Mobile ide o takzvaný branded reseller, keď značka partnera využíva služby operátora – v tomto prípade poskytuje svoje siete operátor O2.

V prípade Radosti sa na trh dostala nová značka s vlastnou ponukou služieb, no pod už existujúcim prevádzkovateľom. Operátori tak vytvárajú ilúziu, že tu máme ďalšieho operátora a väčšiu konkurenciu, no v podstate medzi sebou konkurujú tí istí hráči pod viacerými názvami. „Možno to bude znieť ako klišé, ale chceme priniesť radosť z používania mobilného operátora v plne digitálnom prostredí a najmä pre mladšiu cieľovú skupinu,“ hovorí riaditeľ marketingu spoločnosti O2 Slovensko Igor Tóth. Operátora Radosť prirovnáva k dobre známym službám, ako je HBO Go, Netflix, Spotify či ďalšie.

Pri otázke, či vznik virtuálnych operátorov môže znížiť ceny mobilných služieb, sa O2 pozerá hlavne na náklady. „Radosť ukázala, že ceny sú pre zákazníkov veľmi atraktívne už teraz. Treba si uvedomiť, že operátor má pomerne vysoké náklady s budovaním siete a kúpou licencií. Tie sa hýbu v desiatkach miliónov eur, a preto ceny akéhokoľvek hráča sa v prvom rade musia odraziť od nákladov. Samozrejme, ak to má byť dlhodobo udržateľné,“ tvrdí. I. Tóth.

Každý trh má iné rozdelenie hráčov s vlastnými sieťami, virtuálnymi operátormi alebo na báze resellingu. V niektorých európskych krajinách prebehol v minulosti boom virtuálnych operátorov, vznikli desiatky nových hráčov, ale po čase došlo k stabilizácii a mnohí zanikli, respektíve ostali len vybrané značky. „Platí to aj pre susedný český trh, kde boli desiatky virtuálnych operátorov, no neskôr došlo ku konsolidácii a viditeľný trhový podiel má len niekoľko z nich,“ tvrdí Michal Korec, hovorca spoločnosti Slovak Telekom.

V podobnom duchu sa k téme vyjadril operátor Orange, ktorý si myslí, že vznik virtuálnych operátorov je podmienený viacerými faktormi, ktoré vychádzajú z aktuálnej situácie a zo stavu konkrétneho trhu. Takýto operátor väčšinou reaguje na nejakú situáciu na trhu a snaží sa vyplniť vzniknutú medzeru. „Slovenský trh je dostatočne konkurenčný so širokou škálou ponuky. Aj preto je na slovenskom trhu ťažšie presadiť sa ako virtuálny operátor, ale vznik akéhokoľvek úspešného projektu v budúcnosti nie je možné vylúčiť,“ uzatvára hovorkyňa spoločnosti Orange A. Piskunová.

Príchod akejkoľvek novej konkurencie alebo ďalšieho hráča môže trh pozitívne ovplyvniť vo viacerých smeroch a zákazníkom priniesť možnosť väčšej voľby. Hodnotiť prínos nových operátorov je v tomto momente však príliš skoro.

K téme oslovil TREND všetkých súčasných mobilných operátorov, pričom 4ka sa do uzávierky nevyjadrila.

Najsilnejší je Orange
Zákaznícka báza operátora O2 sa ku koncu roka 2019 oproti porovnateľnému obdobiu predchádzajúceho roka zvýšila o šesť percent, na 2,15 milióna. Služby operátora Slovak Telekom v súčasnosti využíva 2,4 milióna zákazníkov. Za rok 2019 zákaznícka báza narástla o 2,5 percenta v porovnaní s rokom 2018. Z toho viac ako 1,4 milióna využíva služby s viazanosťou. Najväčší počet zákazníkov má Orange, ktorého služby aktuálne využíva viac ako 2,7 milióna aktívnych zákazníkov. Z toho viac než 2,2 milióna využíva paušály. Segment predplatených kariet na Slovensku má podľa odhadov 2,4 milióna SIM kariet, čo je z pohľadu trhu veľmi dôležitý údaj, ktorý hovorí o tom, že tieto karty sa aj v súčasnosti tešia pomerne veľkej obľube.