Prečo asi. Zatiaľ z pomerne chudobnej ponuky si len ťažko vyberiete podľa vlastného gusta, ani cenu nemajú práve motivačnú. Že sú priateľskejšie k životnému prostrediu, nie je argument, ak emisné normy plnia aj klasické pohony.

Ak ste pri hľadaní motivačných položiek v prospech hybridných áut ešte nerezignovali, o jednej by sme vedeli. Adekvátne k nižším emisiám dosahujú aj nižšiu spotrebu paliva. Nižšiu ako porovnateľné autá s benzínovým motorom a porovnateľnú s naftovým. Podľa našich skúseností na papieri vždy a občas aj v praxi.

Hybrid bez štátnej dotácie

Čerstvá akvizícia z tejto sorty – Kia Niro pripravená na test sa hlási medzi kompaktné crossovery. Inak ako s hybridným pohonom sa Niro nevyrába. Pod prednou kapotou má uložený 1,6-litrový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu (77 kW/105 k, 147 Nm) spriahnutý s elektromotorom (32 kW/ 44 k) uloženým v dvojspojkovej automatickej prevodovke. Krútiaci moment putuje výhradne na predné kolesá. Kompaktná Li-Pol batéria s kapacitou 1,56 kWh spočíva pri zadnej náprave. Priemerná spotreba benzínu v kombinovanom cykle: 4,4 l/100 km.

Test Kia Niro: Príjemne mäkký, úsporný a trochu lenivý hybrid

Zdroj: Kia

So základnou úrovňou štandardnej výbavy Silver stojí 22 990 eur. Testovaný derivát s výbavou o dva stupne hodnotnejšou – Platinum má cenu o rovných 4 000 eur vyššiu. Ak akceptujete aj doplnkovú výbavu, vyjde vás na necelých 32 000 eur. Možno si poviete, že je to priveľa. Fakticky, pritom hybrid ani štátna dotácia nezvýhodňuje. Ak si však pozriete položky výbavy, zistíte, že tam máte prakticky všetko od JBL audiosystému cez ventiláciu a vyhrievanie sedadiel, strešné okno až po adaptívny tempomat a zostavu asistenčných systémov…

Hybrid verzus klasika. Averzia voči hybridným pohonom vychádza zvyčajne z neznalosti, možno aj nedostatočnej osvety. Akoby elektromotor vyžadoval od vodiča viac technickej erudície alebo nejaké úkony navyše. Hybridný pohon kombinujúci spaľovací motor a elektromotor však (na rozdiel od plug-in hybridu a elektromobilu) nevyžaduje dobíjanie akumulátorov, nemusí vás zaujímať ani sieť verejných dobíjacích staníc. Spoluprácu elektromotora a spaľovacieho motora riadi elektronický manažment. Od vás nevyžaduje, aby ste pohonu rozumeli alebo dokonca systém akokoľvek ovplyvňovali. Ráno do hybridu sadnete a večer z neho vysadnete a medzitým podľa potreby dopĺňate do nádrže palivo, ako keď jazdíte s klasickým pohonom.

Dizajn, ktorý môže predávať 

Niro je svojbytný model, teda originál a nie hybridná adaptácia už existujúceho typu.   Vyššia silueta je dnes nielen na Slovensku v móde, aj tento crossover si ju samozrejme osvojil. Ochranné plasty, ktoré vrúbia spodné lemy karosérie zas evokujú dojem odolnosti, čo tiež nie je vlastnosť na zahodenie.

Test Kia Niro: Príjemne mäkký, úsporný a trochu lenivý hybrid

Zdroj: Kia

K tomu vyvážené proporcie karosérie typu hatchback a fazóna, ktorá si v rámci možnosti crossoveru tyká s aerodynamikou aj s dobrým vkusom. V našom poňatí to znamená, že je o čo oprieť zrak a pritom z celku netrčí úporná snaha zaujať. Ak prijmeme teóriu, že obal predáva, potom Niro nevykročil najhoršie.  

Ide aj o peniaze. Kto si kupuje hybrid, zrejme očakáva konkurenčnú výhodu v podobe menšieho náporu na peňaženku pri tankovaní. Najnižšou priemernou spotrebou v kombinovanom cykle vyniká Hyundai Ioniq Hybrid. V technických údajoch má zapísaných 3,4 l/100 km. Nasleduje Kia Niro (3,8 l), Peugeot 3008 1,6 BlueHDi 120 (4,2 l) a Seat Ateca 1,4 Eco TSI (5,4 l/100 km). Zo štyroch noviniek na tunajšom trhu sme ich apetít v praxi zmerali zatiaľ len obom kórejským hybridom. Kia Niro zaznamenala priemerných 5,8 l/100 km a Hyundai Ioniq Hybrid okruh zvládol s priemerom 4,9 l/100 km. Prečo ten rozdiel? Crossover si zrejme vyberá svoju daň. Má vyššiu pohotovostnú hmotnosť (1 425 kg k 1 295 kg) aj menej priaznivý koeficient aerodynamického odporu 0,29 k 0,24.

Otáčkomer vraj netreba

Dizajn kokpitu o krok ustupuje smerom ku konzervatívnejšiemu poňatiu. Vyšší posed prináša so sebou dobrý výhľad. Udomácnenie za volantom netrvá dlho. Studená koža už pri vonkajších teplotách okolo nuly nie je pri prvom kontakte prívetivá, no elektrické vyhrievanie nielen predných, ale aj zadných sedadiel funguje rýchlo, ba aj volant je čochvíľa prehriaty.

Kvalita použitých materiálov s výrazným zastúpením mäkkých plastov zodpovedá základnej cenovke. V prístrojovom štíte chýba otáčkomer, nahrádza ho hybridný „budík“, ktorý interpretuje aktuálny režim jazdy. Ako kooperujú zložky hybridného pohonu, znázorňuje tiež schéma toku energií. Aj teplomer chladiacej kvapaliny sa skrýva. Dá sa však nalistovať v menu palubného počítača.

Test Kia Niro: Príjemne mäkký, úsporný a trochu lenivý hybrid

Zdroj: Kia

Pochvalu inkasuje nielen ozvučenie JBL, ale aj rádio s rádiotextom, čo v modeloch Kia nie je samozrejmosť. Kritiku si zaslúži vari len nie vždy bezchybná odozva dotykovej obrazovky.

V rytme valčíka

Atmosféricky plnený benzínový štvorvalec pradie v nižších a stredných otáčkach kultivovane, preto si nemusíte všimnúť, že sa zo záberu odpojil a práce sa ujal nečujný elektromotor. Ak však naplno akcelerujete, prebudia sa aj decibely. Motor viac počuť aj vtedy, keď dvojspojková prevodovka necháva zaradený nižší stupeň v očakávaní, že budete pokračovať ostrejším tempom, ale vy ste sa práve rozhodli zvoľniť. Otáčky sa zvýšia aj v prípade, že počítač práve zavelil dobiť akumulátor.

Už na papieri vidno, že tento hybrid kreovali na pokojné tempo – asi tak v rytme valčíka. Prax potvrdzuje, že rezký odpich z križovatky sa nekoná a pri predbiehaní treba rátať s väčšou rezervou. Maximálna rýchlosť zaostáva, ťažko znáša porovnanie, kritiku však zmierňuje fakt, že diaľničný rýchlostný limit vo väčšine krajín aj tak s bohatou rezervou prekračuje.

Spotrebou nesklamal

Mäkšie pruženie sa na slovenských cestách nemôže neosvedčiť. Aj prenos hluku od kolies má Niro po európsky dobre utlmený. Keď však začnete oblúky vyšívať zostra, nadobudnete minimálne dva poznatky. Prvý hovorí, že karoséria sa v boji s odstredivými silami dosť nakláňa. To je daň za mäkšie pruženie a vyššie ťažisko.

Test Kia Niro: Príjemne mäkký, úsporný a trochu lenivý hybrid

Zdroj: Kia

Druhý poznatok je príjemnejší – Nira do zákruty netreba dokopať, ochotne vykrajuje oblúky, nedotáčavosťou vodiča trápi len minimálne. Riadenie kladie dlaniam malý odpor. Povedzme, že také mestskému crossoveru celkom sadne. Druhá vec je, že nekomunikuje, ale taký už je trend. No mohlo byť aspoň citlivejšie.

My v TRENDE hovoríme, že ak už hybrid ničím nezaujme, aspoň by mal mať nízku spotrebu. Niro má čím zaujať a ani nameranou priemernou spotrebou 5,9 l/100 km nesklamal. Ocitol sa v spoločnosti napríklad vznetového SUV VW Tiguan 2,0 TDI (110 kW/150 k), ktorý si na identickom okruhu zapísal rovných 6 litrov. 

Záver 

Kia Niro si nás získal svojim zjavom, priestranným – dobre vybaveným interiérom aj jazdnými vlastnosťami podvozku. Jeho hybridný pohon funguje tak, ako fungovať má, no očakávali sme od neho väčšiu výkonovú rezervu. Zaslúžil by si aspoň mierny prírastok výkonu na strane spaľovacieho motora aj elektromotora, aby stlačil akceleráciu na stovku k úrovni desiatich sekúnd. Pri tejto motorizácii Niro dynamikou neoplýva.

Test Kia Niro: Príjemne mäkký, úsporný a trochu lenivý hybrid

Zdroj: Kia

Nameraná priemerná spotreba 5,8 l/100 km síce (podľa očakávania) výrazne zaostáva za deklarovaným parametrom pre kombinovaný cyklus, ale pre crossover nižšej strednej triedy je to dobrý výsledok. Najmä v meste je Niro mimoriadne úsporný. V prvej tretine trate, ktorú absolvoval pri meraní spotreby v bratislavských uliciach, ju stlačil zhruba na úroveň štyroch litrov.

Pritom nezaťažuje vodiča nutnosťou voliť režim jazdy, nepýta si (na rozdiel plug-in hybridov a elektromobilov) ani dobíjanie akumulátorov. Všetko sa odohráva v réžii riadiacej elektroniky. V dosahovaní nízkej spotreby mu môžete pomôcť rovnako ako v prípade klasických pohonov hlavne citlivou pravačkou na akcelerátore.   

Plusy:

  • prívetivý vzhľad
  • priestranný interiér
  • úsporný hybridný pohon
  • komfortné pruženie
  • malý sklon k nedotáčavosti

Mínusy:

  • nakláňanie karosérie v zákrutách
  • menší batožinový priestor

Najvýznamnejšie prvky výbavy Platinum: ABS + ESS, ESC + HAC, sedem airbagov, asistencia udržania jazdného pruhu, čalúnenie koža/textil, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, odkladacie vrecko na zadnej strane sedadla vodiča, palubný počítač so 4,2“ LCD displejom s vysokým rozlíšením, navigácia s 8“ LCD dotykovou obrazovkou, zadná parkovacia kamera…

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy: Kožené čalúnenie, ventilované sedadlá vodiča a spolujazdca (vodičovo elektricky nastaviteľné), odkladacie vrecko na zadnej strane sedadla vodiča, strešné okno, Euro NCAP bezpečnostný balík PLUS, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin…