Automobilka Volvo sa na Slovensku rozhodla vybudovať najnovší podnik na výrobu elektrických modelov. Ak sa totiž má držať svojho plánu produkovať do roku 2025 viac ako milión elektrických áut ročne, potrebuje v Európe ďalší výrobný podnik. Ten nakoniec postaví pri Košiciach a preinvestuje v ňom takmer 1,2 miliardy eur. Priamo tak vytvorí priestor pre viac ako tritisíc pracovných miest.
Piata automobilka je pre desiatky dodávateľov a subdodávateľov skvelou príležitosťou, ako rozšíriť biznis, a najmä argumentom, prečo sa konečne preorientovať výlučne na elektromobilitu. Volvo totiž bude v novom podniku vyrábať len elektrické autá. Napriek eufórii, ktorú ohlásená investícia vyvolala, má budúca fabrika a plány automobilky svoje úskalia.
Slovenský trh má svoje mantinely a úzke prepojenia. Príchod Volva na východ krajiny podľa analytikov sčasti rozhádže pracovný trh, keďže fabrika preberie aj ľudí, ktorí sú už pracovne aktívni a zamestnaní a budú odchádzať z iných firiem na východe.
Navyše fabrika Volva je pre slovenský automotive stále len rýchlou náplasťou v dobiehaní zmeny, ktorou svetový a najmä európsky autopriemysel prechádza. Je rozhodne dobrou príležitosťou, ktorú slovenský automotive potreboval na nakopnutie a rozbeh elektromobility v krajine. K úplnému zvládnutiu a prechodu na nový trend však máme ešte stále ďaleko.
Nákladná investícia
Niet pochýb, že o piatu automobilku v krajine sme museli výrazne zabojovať. Lokalita košického priemyselného parku zrejme nebola pre podobný projekt ideálnou voľbou. A to najmä pre stále nedokončenú diaľničnú infraštruktúru. Tú bude automobilka odkázaná na dovoz komponentov a zameraná na vývoz áut na západné trhy prioritne potrebovať.
Suplovať to môže azda len moderný priemyselný park, ktorý fabrika dostane, keďže Volvo si vyberalo z desiatok lokalít v iných krajinách. Na prípravu strategického územia Valaliky, kde má nový závod stáť, vláda vyčlenila 123 miliónov eur. Použijú sa na to financie zo zrušeného bankového odvodu, informuje Inštitút finančnej politiky.
Švédov neodradilo ani to, že ich budúci strategický podnik sa bude nachádzať asi sto kilometrov od hraníc s Ukrajinou, kde prebieha vojnový konflikt krajiny s Ruskom. Aj preto sa investor potreboval rozhodovať podľa oveľa silnejších argumentov. „Expanzia v Európe, v našom najväčšom predajnom regióne, je kľúčová pre náš posun k elektrifikácii a pokračujúcemu rastu,“ uviedol generálny riaditeľ Volva Jim Rowan. Je to zároveň silný záväzok švédsko-čínskej automobilky, ktorej cieľom je prejsť na čisto elektrické port-fólio ešte v tejto dekáde.
Jedným z hlavných argumentov, ktoré rozhodovali, určite budú dotácie vo výške takmer 270 miliónov eur. Je to viac ako pätina avizovanej investície a viac ako 80-tisíc eur na jedno pracovné miesto. Slovensku sa však tento obchod oplatí, a to najmä z dlhodobého pohľadu a z hľadiska zámeru okolo elektrickej mobility opäť postaviť na nohy autopriemysel otrasený pandémiou. A v neposlednom rade je to spôsob, ako zabezpečiť prácu desiatim tisícom ľudí na priamych aj nepriamych pracovných miestach na východe krajiny.
Konkurencia bude problém
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?