Už niekoľko rokov je jasnou hviezdou automobilky Suzuki predovšetkým model Vitara, ktorý svojho času dokonca ovládol predaj automobilov typu SUV na našom trhu. Z pohľadu popularity stojí za ním v miernom tieni SX4 S-Cross, ktorý je dnes dostupný aj vo verzii hybrid. A práve ten by z ponuky Suzuki mohol zaujať najviac. Sú na to pádne dôvody.

Tento SX4 S-Cross je mild hybrid, nie full hybrid. Čo to znamená v praxi? Auto nedokáže jazdiť v čisto elektrickom režime, elektrifikácia tu totiž prebieha inak. Integrovaný štartér-generátor (ISG) s funkciou elektromotora je priamou podporou spaľovacieho agregátu a v prípade potreby mu dodá viac sily, no v bežných podmienkach sa zameriava najmä na zvyšovanie efektivity prepĺňaného štvorvalca.

Suzuki SX4-S-Cross Hybrid 4WD 6MT
  • Motor: benzínový prepĺňaný štvorvalec
  • Pohon: všetky kolesá
  • Max. výkon: 95 kW (129 k) pri 5 500 ot./min
  • Krútiaci moment: 235 Nm pri 2 000 – 3 000 ot./min.
  • Pohotovostná hmotnosť: 1 285 kg
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
  • Max. rýchlosť: 190 km/h
  • Objem palivovej nádrže: 47 l
  • ombinovaná spotreba: 6,4 l/100 km
  • Cena testovaného vozidla: 22 100 eur

Kultivovaná jazda

Tento systém je jednoduchý, nie príliš drahý a snaží sa naplno využívať a zužitkovať energiu, ktorú už raz automobil investoval do rozpohybovania. Suzuki SX4 S-Cross pri brzdení za pomoci systému rekuperácie zachytáva prebytočnú kinetickú energiu a ukladá ju do malej 48 V batérie. Z nej potom čerpá práve ISG a vlastne i celé pohonné ústrojenstvo. Okrem toho je benefitom tohto systému to, že beztak kultivovaný agregát 1.4 Boosterjet je vďaka nemu ešte pokojnejší. To platí aj pre omnoho hladšie nabiehanie motora po deaktivácii systémom štart-stop. Ako je na tom z pohľadu spotreby? Od mild hybridu netreba očakávať zázraky. V porovnaní s našimi testami z minulosti spotreba v jednotlivých disciplínach klesla minimálne. Na diaľnici treba rátať s apetítom okolo úrovne 7,2 l/100 km, v meste Suzuki spotrebuje rovných 7,0 l/100 km a na vidieku dokáže smäd zraziť až pod hranicu piatich litrov. Výsledok na úrovni 4,9 l/100 km je pekný, no nie zázračný. V realite teda pri bežnom jazdení so Suzuki SX4 S-Cross Hybrid Allgrip 6MT môžete rátať s kombinovanou spotrebou okolo 6,4 l/100 km. Mild hybrid má teda na spotrebu skôr minimálny vplyv a reálne pomáha najmä jazdným vlastnostiam vozidla, ktoré sa stáva poddajnejším a kultivovanejším. Celkový výkon oproti pôvodnému agregátu 1.4 Boosterjet (103 kW/ 138 k) klesol na 95 kW (129 k), no krútiaci moment stúpol z 220 na 235 Nm, aj pocitovo je vozidlo ochotnejšie zrýchľovať, lepšie reaguje na plyn a pohonná jednotka poskytuje kontinuálnejší záťah.

Allgrip zatieňuje konkurentov

Je trochu škoda, že príjemné pohonné ústrojenstvo Suzuki neponúka aj v kombinácii so samočinnou prevodovkou. V minulosti bol motor 1.4 Boosterjet dostupný aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, dnes v cenníku nájdete iba šesťstupňový manuál. Ten je však vyladený veľmi dobre a principiálne sa nám v aute páčil. V súčasnosti však čoraz viac vodičov preferuje samočinné prevodovky a je nevýhoda, keď aspoň jednu ten-ktorý model neponúka. To, čo robí z SX4 S-Cross špecifické vozidlo a čím zatieňuje podobnú konkurenciu, je pohon všetkých kolies s označením Allgrip. So štvorkolkou Suzuki máme už roky praxe a vieme, že na ňu je spoľahnutie aj v komplikovaných podmienkach, napríklad pri výraznejšom prekrížení vozidla, keď jedno či dve kolesá vozidla sú vo vzduchu. Keď sa nás niekto pýta na SX4 S-Cross, s obľubou hovoríme, že ide o pravý rodinný univerzál. Má motor s primeraným výkonom, rozumnou spotrebou, mierne zväčšenú svetlú výšku (180 mm), schopný pohon všetkých kolies a podvozok, ktorý je komfortný a stabilný aj v zákrutách.

Pohoda na cestách

Keď sme naznačili, že SX4 S-Cross je lepší než Vitara, na mysli sme okrem iného mali práve naladenie podvozka. Pravda je, že SUV Vitara je na rozbitom asfalte či v teréne tvrdšie, než by sme si želali. SX4 S-Cross oproti tomu do vienka dostal väčšiu pohodu, čo pri výletoch mimo asfaltu, ale aj pri dlhých jazdách po spevnených cestách padne vhod. Vitaru poráža SX4 S-Cross, aj čo sa týka kabíny. Je o málo priestrannejšia, ale najmä pôsobí hodnotnejším a kvalitnejším dojmom. Medzi slabiny bestsellera totiž patrí práve jednoduchší interiér a cítiť, že na SX4 si Japonci dali záležať viac. Hoci na súčasné pomery je kabína jednoduchá, nie je to na škodu. Takmer všetko sa tu nastavuje po starom hardvérovými tlačidlami. Zároveň však posádka nie je ochudobnená ani o moderné vychytávky, ako je príjemná navigácia, intuitívne hlasové ovládanie či bezpečný adaptívny tempomat. Pravda však je, že práve na poli technológií z nášho pohľadu rodinný cross-over stráca najviac bodov. Chýbajú mu viaceré moderné vychytávky, napríklad monitorovanie mŕtveho uhla.

Krátke správy

Tucson má cenu

Hyundai Tucson, jedna z najočakávanejších automobilových noviniek roka, konečne mieri na slovenský trh. Prvý pohľad do cenníka komunikuje jasnú správu – vybrať si bude vedieť každý. Základná cena sa začína na sume 21 990 eur, zatiaľ čo najvyššia položka v cenníku je 35 490 eur. V minulosti síce kompaktné SUV základnou cenou podliezali hranicu 20-tisíc eur, dnes však už spĺňajú také prísne emisné a bezpečnostné štandardy, že minimálna cena stúpa. Preto má Tucson k dispozícii množstvo asistenčných systémov či sedem airbagov už v základnej výbave.

Hummer sa vracia

Ikonický offroad z USA sa pred niekoľkými rokmi prestal predávať. Teraz sa má vrátiť, nie však v pôvodnej forme. Zmeny dizajnu boli očakávané, prekvapivý je však pohon kolosa. Hummer bude elektrický a celkovo má mať k dispozícii výkon 746 kW (1 014 k).

Pokorená päťstovka

Bugatti utrpelo zdrvujúcu porážku. Métu 500 km/h, rýchlosť, na ktorú sa francúzska značka snaží už dlho dotiahnuť, ako prvý pokoril málo známy hyperšport SSC Tuatara. Toto americké superauto stvorili s jediným cieľom – pokoriť hranicu 500 km/h. Podarilo sa mu to vďaka 5,9-litrovému biturbo osemvalcu s výkonom až 1 305 kW (1 774 k) .