S myšlienkou zmotorizovať surf sa začal Martin Šula pohrávať v roku 2003. V čase, keď už niekoľko rokov podnikal v oblasti vývoja spaľovacích motorov a Jetsurf považoval za ideálne prepojenie svojej profesie a vášne pre lyžovanie. Trvalo mu takmer 10 rokov, kým ho doladil do podoby, v ktorej bol surf ako-tak funkčný, dostatočne výkonný, schopný odolať nepriaznivým účinkom slanej morskej vody a pritom ultraľahký.

Rusko pomohlo naštartovať biznis

Okolo roku 2012 začal brniansky konštruktér hľadať krajinu, v ktorej by otestoval prvú sériu. Voľba nepadla na Ameriku, ale na ruský trh. „Rozhodol som sa plávať proti prúdu,“ obhajuje svoje rozhodnutie M. Šula. Neviedlo ho však k tomu len akési rebelstvo, ale aj praktické dôvody. Rusov považoval za tolerantnejších zákazníkov voči drobným technickým nedostatkom, ktoré sa obyčajne pravidelne dolaďujú v prvých sériách akýchkoľvek motorizovaných produktov.

„Rus je ochotný opraviť si výrobok sám alebo prísť s poruchou do predajne, kde mu ju odstránia bez toho, aby to rozmazával na sociálnych sieťach. Našťastie počiatočných problémov nebolo príliš veľa,“ hovorí M. Šula, ktorého surfy dnes brázdia vody po celom svete.

Surfovanie bez vĺn a vetra - zoznámte sa s jetsurfingom

Zdroj: Shutterstock

Prví jetsurfisti obsadili Azovské more, vodné plochy Moskvy, Petrohradu a s vynálezom českého výrobcu sa vydávali na cesty po celom svete. M. Šula pobudol s Jetsurfmi v Rusku napokon dva roky. „V tom období sme ešte nemali dokončenú technológiu a mesačne sme vyrábali päť až desať surfov. Ak by do toho vstúpil iný výrobca alebo start-up, tak nám spôsobia veľké problémy.“

Štart na východnom trhu sa ukázal ako prelomové rozhodnutie. Rusko patrí k najsilnejším odbytiskám spoločnosti a výroba presťahovaná do nového technologického centra v súčasnosti generuje mesačne okolo 130 kusov surfov. Hmotnosť modelov pre pokročilých jazdcov znížil výrobca na 18,5 kg.

M. Šula považuje za úspech aj to, že odignorovali marketingový trend spopularizovať sa cez sociálne siete, vďaka ktorým by ich v začiatkoch mohol ľahko pohltiť veľký výrobca.

Na jetsurfoch sa preháňajú piloti F1 Sebastian Vettel a Lewis Hamilton, miliardár a majiteľ Red Bullu Dietrich Mateschitz, Justin Bieber sa ním chváli na Twitteri 74 miliónom followerov, získal si aj speváka Justina Timberlaka a kondičku si na ňom zlepšuje kanonier tímu FC Barcelona Neymar Jr.

Uchytili sa na jachtách

„Mali sme vytypované tri modelové vzory zákazníkov: adrenalínových športovcov, prevádzkovateľov jácht a lovcov senzácií, ktorí chcú skúsiť všetko za každú cenu, keďže majú na to peniaze,“ vracia sa na štartovaciu čiaru podnikania s Jetsurfmi.

Z Ruska preto zamieril do Monaka, francúzskeho Nice, Cannes a Saint Tropez, kde kotvili veľké jachty. Jetsurfy sa tam uchytili ako zábavná hračka unudených majiteľov jácht. „Tento zákaznícky model už v súčasnosti opúšťame, ale umožnilo nám to upútať pozornosť milovníkov vodných hračiek. Jetsurfing si postupne obľúbili fanúšikovia športov na súši ako motorkári, lyžiari, snoubordisti alebo jednoducho ľudia, ktorí preferujú aktívny odpočinok.“

Surfovanie bez vĺn a vetra - zoznámte sa s jetsurfingom

Zdroj: Peter Vavrda

Český výrobca postavil predaj na netradičnom koncepte. Zákazníkovi „pribaľuje“ k Jetsurfom aj inštruktora, ktorý k nemu pricestuje a kompletne ho zaškolí. Ukáže mu, ako sa má o surf starať, ako ho naštartovať, nabiť, postaviť sa naň a surfovať. Inštruktor je so zákazníkom dovtedy, kým sa nenaučí jazdiť. Celé školenie je zahrnuté v cene produktu.

„Na jednej strane je to dosť drahé a ťažko sa hľadajú ľudia, ktorí, by to boli ochotní robiť, ale tento prístup sa nám osvedčil a považujem to za jediný správny spôsob, ako sa postarať o zákazníka,“ konštatuje M. Šula. „Niektorí zákazníci napríklad z Ameriky to dokonca nechápu a sú prekvapení, keď k nim vyšleme inštruktora.“

Jetsurf Academy si možno na vlastnej koži surf vyskúšať, naučiť sa na ňom jazdiť alebo si zdokonaliť techniku. Určený je aj pre záujemcov, ktorí po Jetsurfe ešte len poškuľujú. Projekt v súčasnosti funguje v českých Valticiach a onedlho dorazí aj na Liptovskú Maru.

Do hodiny surfujete

Jetsurfing má oproti klasickému surfingu dve veľké výhody. Na to, aby ste sa ho naučili ovládať, nepotrebujete týždne či mesiace tréningu a nemusíte čakať na vlny. „Úplný začiatočník sa to stihne naučiť stopercentne do hodiny,“ tvrdí M. Šula, ktorý sa sám zapája do školení jazdcov. Hlavným predpokladom je zvládnutie balančného cvičenia, ktoré sa robí na súši.

Jetsurf najrýchlejšie sadne ľuďom, ktorí si osvojili surfovanie, snoubordovanie, wakeboardovanie, lyžovanie či motocross. Teda športy, pre ktoré je udržiavanie balansu kľúčové. Jetsurfing je veľmi náročný na fyzickú kondíciu a najmä v začiatkoch poriadne potrápi telo. Jazdu na základnom modeli Ultrasport za 9000 eur, ktorý je určený pre začiatočníkov, však zvládnu aj deti.

Surfovanie bez vĺn a vetra - zoznámte sa s jetsurfingom

Zdroj: Profimedia.cz

Pre zákazníkov s pretekárskymi ambíciami je vytvorená špeciálna verzia Race Titanium poháňaná výkonným motorom (17 koní), ktorá je schopná rozrážať vodnú hladinu rýchlosťou 60 km/h. Líši sa, pochopiteľne, aj cenou, oproti modelu Ultrasport je o 4000 eur drahšia a za hodinu spáli o liter viac paliva – asi 3,5 litra benzínu.

M. Šulovi sa podarilo jetsurfing povýšiť na športovú disciplínu. Už tretí rok organizuje majstrovstvá, v ktorých si merajú sily jetsurfisti z celého sveta. Tento rok by sa mali pod názvom MotoSurf WorldCup konať v piatich krajinách a neobídu ani Slovensko. Jetsurfisti sa koncom júla postavia na hladinu bratislavských Zlatých pieskov. Pravidlá sú jednoduché. Kto zvládne vyznačenú trať najrýchlejšie, vyhráva.

„Pred troma rokmi na nich štartovalo deväť účastníkov. Tento rok sa len na prvých pretekoch, ktoré sa konali v Mexiku, stretlo 50 pretekárov,“ pochvaľuje si M. Šula. Medzi mužské osadenstvo postupne pribudli aj ženy. „Pre mňa je to jediný motošport, pri ktorom žena vyzerá dobre,“ smeje sa M. Šula a ukazuje na pretekárky, ktoré majú na sebe iba bikiny, vestu a helmu.

Srdcom Jetsurfu je jednovalcový dvojtaktný spaľovací motor, ktorý poháňa turbínu. Umožňuje brázdiť vodné plochy rýchlosťou maximálne 60 km/h (v prípade pretekárskeho modelu Race Titanium). Štartuje sa pomocou elektronického zapaľovania. Rýchlosť ovláda jazdec pomocou lanka s rukoväťou, ktoré je uchytené v prednej časti surfu. V prípade pádu jazdec vytrhne štartovací kľúč upevnený o zápästie a surf sa sám zastaví.

Hybrid na obzore

Aj keď jetsurfisti nie sú odkázaní na pláže s veľkými vlnami a nepotrebujú ani vietor, nemôžu surfovať hocikde. Na mnohých vodných plochách je totiž používanie spaľovacích motorov zakázané. Firma v súčasnosti pracuje na vývoji hybridného Jetsurfu, v ktorom bude možné vymieňať spaľovací motor za elektromotor. Nevýhodou elektromotora je menšia výdrž. Vyšťaví sa už po 20 minútach surfovania a ďalšie tri hodiny sa musí dobíjať.

K zdokonaľovaniu motorov ženie českého výrobcu nielen snaha držať si náskok pred konkurenciou, ktorá postupne vyrastá, ale aj vyhovieť čoraz prísnejšími emisnými limitmi Európskej únie.

M. Šula má tie najvyššie ambície – udržať si líderstvo na trhu s motorovými surfmi. To sa snaží dosiahnuť investíciami do vývojového oddelenia, ktoré je súčasťou střelickej továrne. „Len čo vyjde nový model, už je potrebné pracovať na jeho zlepšení. Vývoj sa u nás nikdy nesmie zastaviť.“

Kompletná výroba od návrhu dizajnu cez modelovanie a produkciu jednotlivých dielov až po finálnu montáž prebieha v moravských Střeliciach. Časť karbónových dosiek firma dodáva hi-tech výrobca z Dunajskej Stredy - firma c2i.

Martin Šula (41)

Surfovanie bez vĺn a vetra - zoznámte sa s jetsurfingom

Zdroj: Tino Kratochvíl

V 18 rokoch si stanovil cieľ postaviť do svojich 40 rokov fabriku na výrobu dvojtaktných motorov. Podarilo sa mu to o päť mesiacov neskôr. Vlastní spoločnosť MSR Engines, v ktorej vedie vývoj motorových surfov. Spaľovacím motorom sa venuje od strednej školy, čo ho profesionálne priviedlo do motošportu. Pracoval pre svetový šampionát motocyklov MotoGP, preteky F1 vo vývoji tímu BMW či v RedBull KTM MotoGP tíme v kubatúre do 125 ccm. Vyštudoval Vysokú školu technickú v Brne (Vysoké učení technické), kde v súčasnosti prednáša a z diplomantov si vychováva budúcich pracovníkov. Je ženatý a má dve deti.