Slovenské stavebníctvo má za sebou mimoriadne ťažký rok. Svojimi výkonmi v roku 2021 sa od úrovne spred pandémie koronavírusu vzdialilo ešte viac ako v roku 2020. Výkony upadali v rozhodujúcej zložke – v novej výstavbe. Vyššie výkony sa prejavili len v opravách a údržbe. V porovnaní s predpandemickým rokom 2019 ručnú brzdu zatiahli najmä inžinierske stavby. Prepad odvetvia do horších čísiel naďalej brzdili len výrazne väčšie zákazky v zahraničí.
Stavebná produkcia v roku 2021 dosiahla na Slovensku objem 5,4 miliardy eur, čo medziročne predstavovalo hodnotu nižšiu o 2,1 percenta. Z hľadiska zamerania zaznamenali útlm najmä práce na inžinierskych stavbách, kam patrí aj výstavba diaľnic, a to takmer o desať percent, o niečo menej klesol objem prác na budovách. V porovnaní s predpandemickým rokom 2019 sa produkcia prepadla o 13,3 percenta.
Vyhliadky stavebných podnikateľov nie sú veľmi optimistické ani na tento rok. Podľa aktuálnej polročnej správy spoločnosti CEEC Research stavebné spoločnosti očakávajú pokles trhu stavebných prác o 2,3 percenta. V mierny rast o 0,4 percenta dúfajú až v budúcom roku. Dobrou indíciou je, že vyťaženosť kapacít stavebných firiem sa postupne napĺňa. Kým v najkritickejšom období prvej polovice roka 2020 dokázali využiť približne len dve tretiny ľudí, aktuálne nachádzajú prácu takmer pre deväťdesiat percent zamestnancov.
Štyridsať percent firiem v odvetví dokonca plánuje tento rok počet svojich zamestnancov zvyšovať. Prakticky všetky sa však zhodujú v tom, že nájsť na pracovnom trhu nových zamestnancov je náročné. „Zaistiť rast spoločnosti nie je možné bez kvalitných a kvalifikovaných ľudí. Práve ich aktuálny nedostatok spôsobuje, že postupujeme o niečo pomalšie, ako by sme si priali,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Metrostav Slovakia Robert Pátek.
Tržby uvoľní budúci rok
Z pohľadu vývoja tržieb v odvetví možno predpokladať, že viaceré veľké stavebné spoločnosti ohlásia medziročný prepad. Z firiem, ktoré už zverejnili svoje hospodárske výsledky za minulý rok, vykázal až štvrtinový prepad napríklad trnavský Colas, približne o pätinu sa tržby prepadli aj nitrianskemu Dynamik Holdingu.
Naopak, nárast tržieb o viac ako 37 percent hlási košická Eurovia z francúzskeho koncernu Vinci. Pomohli jej najmä práce pre Národnú diaľničnú spoločnosť na diaľničnom obchvate Prešova, úspešne otvorenom vlani na jeseň, a preložka cesty I/68 pri Plavnici pre Slovenskú správu ciest.
Trend konferencia rozprúdila debaty o premene Bratislavy i dostupnosti bývania
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?