Jazda na bicykli zlepšuje fyzickú kondíciu, je tichšia, ekologickejšia a voči okoliu ohľaduplnejšia ako väčšina ostatných spôsobov dopravy. Napriek tomu iba 4,2 percenta Slovákov podľa údajov z predvlaňajšieho sčítania obyvateľov uprednostňuje pri dochádzke do zamestnania alebo do školy bicykel.

Vo veľkých mestách je tento podiel ešte nižší. Napríklad v Žiline dochádza na bicykli len 2,6 percenta študentov a pracujúcich, v Prešove 2,2 percenta, v Nitre a v Banskej Bystrici dokonca len 1,3 percenta.

Autá vs bicykle 100:6

Niet divu. Podľa údajov Európskej cyklistickej federácie je v krajine iba 1 058 kilometrov cyklotrás, 132 kilometrov ciest pre bicykle a chodcov a 46 kilometrov cyklopruhov. Na sto kilometrov infraštruktúry pre autá pripadá iba šesť kilometrov infra-štruktúry pre bicykle. Na porovnanie, v Česku pripadá na sto kilometrov ciest necelých sedem km cyklotrás, v Poľsku a Maďarsku zhruba 13, v Rakúsku 16, v Nemecku 33 a v Holandsku takmer 79 km.

Zmenu k lepšiemu by malo priniesť 85 miliónov eur z plánu obnovy. Do troch rokov by vďaka nim malo v krajine vzniknúť až 160 km nových cyklotrás. Dotácie budú prideľované v štyroch výzvach, pričom na konci mája už bolo schválených 25 projektov z prvej výzvy v objeme 30 miliónov eur.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa