Pri hlavné chyby rodinných firiem, ktoré môžu ovplyvniť generačný prechod majetku a podnikania, sú spravidla slabá príprava, nedostatočná komunikácia a neochota zakladateľa reálne odovzdať riadenie firmy svojim nástupcom. O komplexnosti spravovania a rodinného majetku hovoria pre TREND Peter Štadler, CEO a Eva Jahelka Filipp, COO wealth management spoločnosti Wealth Effect Management.

Pomáhate spravovať a zveľaďovať majetok afluentným ľuďom a firmám. V čom sú rodinné firmy, pokiaľ ide o uvažovanie o bohatstve, iné než štandardné firmy?

Peter Štadler: Vo svojej podstate a z pohľadu riadenia by iné byť nemali. Spravidla sa však odlišujú v tom, že sú riadené živelnejšie a niekedy bez jasne definovaného konceptu, vízie, plánov a podobne. Slovensko je špecifické v tom, že veľa rodinných firiem vyrástlo zo socialistického režimu a veľa z nich, ktoré fungujú doteraz, muselo prejsť transformáciou alebo ňou aktuálne prechádzajú. Často sa stretávame so situáciou, keď majitelia firiem ani nevedia, prečo im niečo funguje alebo nefunguje.

Často absentuje takzvaný „knowledge base“, čo, samozrejme, úzko súvisí s tým, ako majitelia premýšľajú a stavajú sa k samotnému investovaniu – či už internému, alebo mimo svojho biznisu. Ak im teda chýba vedomostný základ na vyhodnotenie investičnej príležitosti, radšej sa do nej nepúšťajú – a tým pádom prichádzajú o možnosť zisku. Vo výsledku tým však limitujú svoj ďalší rast a rozvoj.

Eva Jahelka Filipp: Je to veľmi individuálne a záleží na tom, v akom štádiu sa rodinná firma akurát nachádza. Vo všeobecnosti platí, že hlavne v začiatkoch, vo fáze rastu, firmy reinvestujú zisky, aby dokázali rásť rýchlejšie a efektívnejšie a zabezpečili si dlhodobú konkurencieschopnosť. Následne pri prebytku hotovosti v stabilizačnej fáze riešia, či ju vyplatia vo forme dividendy alebo investujú, napríklad cez rodinný holding.

Od istého bodu je pre rodinné firmy oveľa dôležitejšia udržateľnosť a zabezpečenie bohatstva pre budúce generácie než podstupovanie neprimerane veľkého rizika. Tento dlhodobý pohľad ovplyvňuje investičné rozhodnutia v prospech stabilného rastu a bezpečného uchovania majetku. Ideálnym riešením je preto kvalitne postavená štruktúra, na ktorej vrchole sa nachádza rodinný zverenecký fond či nadácia.

V rodinných firmách sa niekedy stretne rozdielne generačné uvažovanie o riadení, smerovaní a tvorení bohatstva. Čo bývajú pozitíva a negatíva jednej aj druhej generácie?

PŠ: Môže to byť ideálna kombinácia. Pokiaľ je, samozrejme, staršia generácia otvorená, nakoľko práve to je časté negatívum. Ak sú však obe generácie otvorené, vedia prijímať spätnú väzbu a majú svoje ego pod kontrolou, je to skvelé. Pozitívom mladšej generácie je vo väčšine prípadov dravosť, dynamika a vedomosti. Nevýhodou býva zväčša iba neskúsenosť. Ak je tá doplnená staršou generáciou a jej zručným vedením, môže to fungovať ideálne.

EJF: Vo všeobecnosti medzi pozitíva generácie zakladateľov patria nadobudnuté skúsenosti aj kontinuita vízie a identity, ktoré pochádzajú z rokov strávených v rodinnej firme. Zatiaľ čo skúsenosti a s nimi získaná múdrosť sú veľmi cenné pri predpovedaní trendov a plánovaní, ako sa na ne pripraviť, vášeň a oddanosť zakladateľov pre pôvodnú víziu a identitu firmy dokážu motivovať zamestnancov a ťahať celú firmu vpred.

Tou druhou, negatívnou stranou však môže byť orientácia na minulosť a odpor proti akejkoľvek zmene. Rezistencia voči zmenám, novým nápadom a inováciám môže vyústiť do neochoty prispôsobiť sa meniacemu sa prostrediu, čo zabráni rastu, adaptácii a pokračovaniu konkurencieschopnosti.

Peter Štadler
Neprehliadnite

Slováci nie sú zvyknutí, že investovať je normálne

A čo pozitíva mladej generácie?

EJF: Pokiaľ ide o nástupcov rodinnej firmy, medzi jednoznačné pozitíva mladej generácie patria inovácie, flexibilita a technologická zručnosť. V ideálnom prípade tak mladšie generácie vedia priniesť čerstvý pohľad, kreativitu a ochotu experimentovať s novými nápadmi, vďaka čomu má rodinná firma potenciál rýchlo sa prispôsobiť meniacemu sa prostrediu.

Moderné technológie a digitálne nástroje, správne využité v prospech firmy, môžu mnohonásobne zvýšiť efektivitu procesov. Každá minca však má dve strany a mladá generácia zvyčajne máva vysoké sebavedomie, nepodložené dostatočnými skúsenosťami, a je neochotná čakať, čo zvádza k tendencii preskakovať určité kroky.

Cieľom rodinných firiem býva dlhodobá udržateľnosť a prosperita podnikania. To umožňuje, aby mohli prejsť z generácie na generáciu a zabezpečiť rodinných príslušníkov. Akých chýb, ktoré im bránia v tomto cieli, sa najčastejšie dopúšťajú?

EJF: Tri hlavné chyby sú spravidla slabá príprava, nedostatočná komunikácia a neochota zakladateľa reálne odovzdať riadenie firmy svojim nástupcom. Slabá príprava je základná príčina zlyhania správneho odovzdania. Zakladatelia rodinných firiem môžu ľahko podceniť dôležitosť systematickej prípravy nástupcov a času, ktorý takáto príprava vyžaduje.

Často si myslia, že majú dostatok času na to, aby ich potomkovia získali potrebné skúsenosti a schopnosti. Táto chyba potom môže viesť k nedostatku odbornej prípravy, čo má za následok neschopnosť nástupcov adekvátne riadiť a prevádzkovať firmu. Nástupcovia tak v dôsledku nedostatočnej prípravy zápasia s novými výzvami a situáciami, čo následne ohrozuje stabilitu podniku a jeho schopnosť prežiť a dlhodobo prosperovať.

Čo má za následok nedostatočná komunikácia medzi členmi rodiny?

EJF: Nedostatočná komunikácia a nedostatok otvorenosti a jasnosti v komunikácii môžu tiež vážne ohroziť udržateľnosť rodinnej firmy. Rodinní členovia a zamestnanci by mali byť informovaní o stratégii podniku, zmenách vedenia a iných kľúčových rozhodnutiach. V opačnom prípade môže nedostatočná komunikácia viesť k nedorozumeniam, strate dôvery a vytváraniu konfliktov. Rodinní príslušníci zvyčajne pociťujú neistotu a odpor, ak nie sú primerane informovaní o plánoch a zámeroch, čo ohrozuje celkovú súdržnosť rodiny a firmy.

Ako je to s neochotou zakladateľa reálne svoju firmu odovzdať?

EJF: Niekedy u zakladateľov vnímame ťažkosti so skutočným odovzdaním kontroly a riadenia nástupcom. Táto neochota vzniká zo strachu o osud podniku pod novým vedením alebo z osobnej identifikácie s firmou. Ak zakladateľ nerozpozná alebo ignoruje schopnosti a potenciál nástupcov, môže to viesť k nesprávnemu vedeniu a frustrácii u mladších členov rodiny. Bez reálneho odovzdania riadenia nie je možné dosiahnuť hladký prechod a udržať kontinuitu v podnikaní, čím sa oslabuje dlhodobá udržateľnosť rodinnej firmy.

Peter Štadler
Spoluzakladateľ finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti Efect Slovakia (2007), ktorú v roku 2014 transformoval na Wealth Effect Management (WEM). Spoločnosť získala v roku 2017 licenciu obchodníka s cennými papiermi. Vo firme zastáva pozíciu CEO a zároveň ju ako majiteľ rozvíja a tvorí jej víziu.

Okrem správy majetku je WEM aj obchodníkom s cennými papiermi. Hovorí sa, že univerzálne vyvážené investičné portfólio predstavuje 40 percent akcií, 40 percent dlhopisov a 20 percent alternatívnych investícií. Platí to aj pre rodinné firmy, ktorých cieľom je dlhodobá udržateľnosť majetku?

PŠ: Licencia obchodníka s cennými papiermi nám dáva nielen mandát na samotnú správu majetku, ale tiež absolútnu legitimitu a ochranu pre klientov v rámci našich služieb. Univerzálne portfólio pre bonitnú klientelu a rodinné firmy neexistuje. Vždy sa prispôsobujeme a šijeme skladbu a váhu portfólií na mieru.

EJF: Univerzálne portfólio síce neexistuje, existuje však vyvážené investičné portfólio. V ňom majú zastúpenie akcie, dlhopisy aj alternatívne investície. Ak je zostavené dobre a správne zohľadňuje situáciu, možnosti a ciele klienta, potom takto vyskladané portfólio zabezpečí diverzifikáciu rizika a dosiahnutie stabilného výnosu. Samozrejme, pri dodržaní potrebného investičného horizontu. Tento prístup vychádza z predpokladu, že jednotlivé triedy aktív sa môžu vyvíjať nezávisle od seba a vyvážené portfólio tak môže efektívne zvládať výkyvy na finančných trhoch. 

Ako je to s konkrétnymi percentuálnymi podielmi?

EJF: Konkrétne percentuálne rozloženie investícií sa môže v čase meniť, rovnako ako sa menia podmienky a príležitosti na finančných trhoch. Pre rodinné firmy, ktoré sa snažia dosiahnuť dlhodobú udržateľnosť majetku, je tento prístup rovnako relevantný. Diverzifikácia investícií pomáha znižovať riziko závislosti od jedného typu aktív a zabezpečuje robustnejšiu ochranu pred fluktuáciami trhu.

Akcie môžu prinášať rast, dlhopisy stabilitu a pravidelný príjem, zatiaľ čo alternatívne investície môžu prispieť k diverzifikácii s nízkou koreláciou s tradičnými aktívami. Kľúčové je zohľadniť špecifické potreby, ciele a hodnoty rodinnej firmy a takisto je dôležité prediskutovať, prostredníctvom ktorej rodinnej entity je vhodné investície alokovať.

V rámci investovania do alternatívnych investícií – akú volíte vo WEM stratégiu a aké tipy alternatívnych investícií odporúčate klientom?

PŠ: Sú to určite investície do private equity a real estate, ktoré máme pre našich klientov k dispozícii prostredníctvom WEM Private Fund – nášho fondu pre kvalifikovaných investorov.

EJF: To je jeden pohľad na alternatívne investície. Ja to pojmem ešte inou optikou. Určite odporúčam investovať do vzdelania – či už finančného, odborného, či osobnostného. A do kvalitne stráveného času s rodinou a mimopracovnými aktivitami.

Eva Jahelka Filipp
Má viac ako trinásť rokov skúseností z privátneho bankovníctva na pozíciách od podpory predaja cez produktový a projektový manažment, marketing, procesy až po wealth management. V spoločnosti WEM už štyri roky zastáva pozíciu COO. Od minulého roka sa aktívne venuje téme rodinného nástupníctva, projektom zameraným na zvyšovanie finančnej gramotnosti nielen u detí aj aktivitám, ktorých cieľom je povzbudiť ženy investovať.

Veľkou témou je ESG. EÚ prichádza s novými smernicami reportovania CSRD. Tie sa budú týkať aj rodinných firiem. Vnímate ich záujem v predstihu sa pripraviť na tieto témy, prípadne ísť aj nad rámec povinného?

EJF: ESG sa stalo významnou témou v oblasti podnikania a investícií a nové smernice, ako CSRD v EÚ, smerujú k posilneniu a rozšíreniu povinností vo veci udržateľného reportovania. Tieto smernice sa netýkajú iba nadnárodných spoločností, ale aj rodinných firiem. Plniť minimálne požiadavky je samozrejmosť. Odporúčame však, aby sa rodinné firmy zapájali do rôznych udržateľných iniciatív aj nad rámec zákonných povinností. Získajú tým konkurenčnú výhodu, posilnia vzťahy so zákazníkmi a investormi a v neposlednom rade prispejú k udržateľnému rozvoju podnikov, aby tu boli nielen pre nasledujúcu generáciu, ale aj pre tie ďalšie.

Na trhu fungujete už viac ako 16 rokov. Ako sa za ten čas zmenilo povedomie bohatých ľudí o zveľaďovaní majetku, ako aj spôsob, ako k nemu pristupovať? Čo dnes najviac ohrozuje ochranu a rast majetku?

PŠ: Aby sme boli úplne presní a transparentní, je to zhruba uplynulých 10 rokov, čo pracujeme najmä s bonitnou klientelou alebo takzvanými High-Net-Worth Individuals. Ich myslenie sa postupne mení. Je to komplexný proces, ktorý suvisí s viacerými faktormi a premennými. Či už je to transparentnejšie prostredie na finančnom trhu, rozvoj podnikateľského prostredia, vplyv nadchádzajúcej generácie, vedomostný základ, osobnostný rozvoj či kvalita poskytovania finančných služieb. Pokiaľ sa bude naďalej zvyšovať kvalita služieb a finančných spoločností, ktoré ich ponúkajú, bude aj viac ľudí otvorených investovať na kapitálovych trhoch.

Expandovali ste do Bulharska aj Monaka. Na prvý pohľad odlišné krajiny. Prečo práve do nich?

PŠ: Dané trhy sme otvorili s desaťročným odstupom, preto ide o natoľko odlišné voľby. Otvorenie bulharského trhu bolo skôr pocitové a juniorské rozhodnutie, ktoré sme iba silou vôle a naším rozvojom dokázali dostať do seniorsky fungujúceho biznisu. Monako je, naopak, už výsledkom premyslenej dlhodobej stratégie.

Bulharský trh je krajina porovnateľná so Slovenskom a služby wealth managementu sú tu ešte v začiatkoch. Monako je pre nás ďalší logický krok a vstupujeme tu na trh, kde sú služby wealth managementu dlhodobo etablované a koncentrácia High-Net-Worth Individuals vysoká. Vidíme tu priestor vo viacerých rovinách, ktoré súvisia s našimi službami. Ďalšou krajinou je, prirodzene a logicky, Česko a následne Spojené kráľovstvo, konkrétne Praha a Londýn. 

Ďalšie dôležité správy

Zamestnanec, office
Neprehliadnite

Ako motivovať a odmeňovať zamestnancov cez akcie a nespôsobiť im daňovú smrť