Stavebná spoločnosť INGSTEEL pôsobí na stavebnom trhu už vyše tridsať rokov. Za tento čas stihla zrealizovať stovky projektov, z ktorých sú známe napríklad Cyklomost slobody, rekonštrukcia a dostavba Onkologického ústavu svätej Alžbety či jedna z hál bratislavského Volkswagenu. INGSTEEL je rodinná firma, ktorej vedenie v roku 2015 po svojom otcovi prevzal súčasný generálny riaditeľ Ivan Bezák.
Minulý rok bol v stavebníctve náročný. Ako ho hodnotíte z pohľadu firmy INGSTEEL a aké sú vyhliadky na tento rok?
Minulé obdobie výrazne ovplyvnilo globálne zvýšenie cien energií, čo sa prejavilo nielen priamo na cene nakupovanej energie, ale aj materiálových vstupov od našich dodávateľov ocele, hliníkových profilov a skla. Vysoká inflácia si taktiež vyžiadala výraznú úpravu platov našich zamestnancov. V súvislosti s týmito vplyvmi hodnotím vlaňajšie tržby zhruba 52 miliónov eur a kladný hospodársky výsledok ako uspokojivé. Na Slovensku očakávame oživenie stavebného trhu až koncom tohto roka, preto svoje aktivity smerujeme aj do zahraničia, a to hlavne do Českej republiky, Maďarska a Slovinska. Pomáha nám však aj diverzifikácia do viacerých oblastí výstavby, ako sú priemyselné stavby, logistické haly, ale aj nemocnice a administratívne budovy.
Ktoré realizácie boli pre vás vlani či v uplynulých rokoch kľúčové?
Každá realizovaná stavba je pre nás jedinečná, ale medzi tie najvýznamnejšie patrí rekonštrukcia a dostavba Onkologického ústavu svätej Alžbety, ktoré sa realizovali v stiesnených podmienkach centra Bratislavy za plnej prevádzky nemocnice, nová výrobná hala H7 v bratislavskom Volkswagene, a to z hľadiska potreby dodržania termínu pre montáž technologického vybavenia. Nemôžem vynechať ani jedinečný 3D svetlík s plochou 2 590 štvorcových metrov zložený z 1 732 kusov skiel prekrývajúcich obchodnú pasáž Eurovea II. Samozrejme, sú to aj fasády administratívnych budov The Mill, Nové Apollo a Nemocnice Bory.
Úspešný finančník prepadol padelu, v Španielsku spoluvlastní klub, doma stavia národné centrum
V názve firmy máte anglické slovo „steel“, čo pre vás oceľ znamená?
Oceľ máme nielen v názve, ale je aj našou nedeliteľnou súčasťou. Oceľové konštrukcie vyrábame už viac ako 30 rokov. Otec bol vyštudovaný inžinier v oblasti oceľových konštrukcií a mostov a pred založením firmy pôsobil ako vedúci projektant v bratislavskej pobočke Vítkovíc, externe učil a neskôr aj prednášal ako hosťujúci profesor na Stavebnej fakulte STU v Bratislave. Ja som tiež absolvent tejto fakulty a na katedre kovových a drevených konštrukcií som obhájil svoju dizertačnú prácu. Taktiež prof. Dr. Ing. Zoltán Agócs, CSc., v období 2008 až 2018 pôsobil v našej spoločnosti a ako nestor výrazne formoval naše projekčné činnosti v oblasti oceľových mostov. Projektovali a realizovali sme viacero oceľových mostov na diaľnici D1 a D3, ako aj Cyklomost slobody, verejnosti známy ako most Chucka Norrisa.
Pomáha vám vlastná výroba ocele bojovať s konkurenciou? Predávate ju aj tretím stranám?
Vlastné výrobné kapacity nám dávajú výhodu hlavne oproti konkurencii, ktorá musí tieto kapacity nakúpiť od subdodávateľov. Naše divízie medzi sebou kooperujú len v priamych nákladoch a na vlastné výkony sa započíta len jedna výsledná marža. To je naša cenová výhoda, vďaka čomu sme v minulom roku vyhrali a úspešne zrealizovali štyri oceľové mosty. Na cestnom moste v Podbieli a cyklomoste cez Váh pri Žiline sme realizovali tieto práce ako subdodávateľ, no cykolomost cez Laborec v Humennom a cyklomost ponad R1 v Banskej Bystrici sme realizovali ako generálny dodávateľ. Aktuálne sme ako generálny dodávateľ podpísali zmluvu so spoločnosťou Ikea na výstavbu lávky pre peších ponad Galvaniho ulicu v Bratislave, ktorá bude spájať nákupné centrum Ikea s kancelárskymi budovami na druhej strane.
Ktorý zo zrealizovaných mostov bol technicky najkomplikovanejší?
Z technického, ako aj realizačného hľadiska to bol cyklomost v Banskej Bystrici vedúci ponad rýchlostnú cestu R1 v smere od Zvolena. Táto oceľová ortotropná visutá mostovka je exentricky zavesená na sklonený oceľový pylón. Celková dĺžka mosta je viac ako 200 metrov a tvorí nielen novú bránu do mesta, ale ukazuje, že aj na Slovensku dokážeme postaviť technicky náročné dielo unikátne v strednej Európe. Za úspechom tohto projektu jednoznačne stojí konštruktívna spolupráca s pánom primátorom Jánom Noskom a jeho tímom z investičnej výstavby, ako i s projektantmi zo spoločnosti Link Projekt.
Aká je u vás štruktúra zákaziek? Dominujú verejné či súkromné zákazky? Nové výstavby alebo rekonštrukcie?
Zákazky z verejných zdrojov v posledných rokoch tvorili pätnásť až 35 percent a zákazky z privátnych zdrojov boli na úrovni 65 až 85 percent z celkových tržieb. Našich zákazníkov tvorili hlavne zahraničné spoločnosti pôsobiace v priemysle a logistike a developerské spoločnosti zaoberajúce sa výstavbou administratívnych budov. Podiel rekonštrukčných prác bol na úrovni približne desať percent, no vzhľadom na potrebu zníženia energetickej náročnosti budov a potrebu rekonštruovať a modernizovať obvodové plášte očakávame v najbližších rokoch nárast v tomto segmente, a to ako vo verejnom, tak aj v privátnom sektore.
Realizovali ste za uplynulé roky nejaké väčšie investície? Do čoho smerovali?
Investície smerovali do zníženia spotreby elektriny vo výrobných halách formou výmeny výbojkových svietidiel za LED svietidlá a do dodatočného zateplenia týchto priestorov. Zakúpili sme tiež moderné obrábacie CNC centrum a iné zariadenia na zvýšenie efektívnosti pri spracovaní hliníkových profilov. Tento rok plánujeme do zrekonštruovaného areálu v Senci presunúť výrobu zo stredného Slovenska, čím optimalizujeme výrobné procesy, zjednodušíme logistiku a skrátime dopravnú vzdialenosť pre nové zákazky v Ľubľane a v Prahe.
INGSTEEL je aktívny aj v zahraničí. V ktorých krajinách máte rozpracované projekty?
V tomto roku plánujeme realizovať v zahraničí asi štvrtinu prác, a to na výstavbe nového depa v Prahe, potrubných mostov vo výrobnom závode Mondi v Štětí, budeme aktívni v Maďarsku na III. etape projektu SDIU v Göde pre kórejskú spoločnosť Samsung Engineering a od leta začíname montovať fasádu na administratívnej budove Vilharia v Ľubľane.
V čom vidíte rozdiely v zahraničí oproti domácemu trhu?
Slovenský a český trh nemajú veľa odlišností ani v technických normách, ani v legislatíve, nie je tam jazyková bariéra a stále pretrvávajú medzi nami aj neformálne vzťahy. Maďarsko má svoje vyhlášky, ktoré si treba pred realizáciou podrobne naštudovať. Stavbu však riadia zástupcovia kórejskej spoločnosti Samsung, takže sa komunikuje po anglicky a občas aj v kórejčine. Tu platí pravidlo, že keď sa chcete dohodnúť, tak to ide v každom jazyku. Práce v Ľubľane ideme realizovať pre slovenského developera Corwin, takže technická príprava a manažérske rozhodnutia sa robia v Bratislave, ale legislatívne a technické veci sú mierne odlišné a musíme ich zosúladiť so slovinskými štandardmi.
- Ivan Bezák
- Vyštudoval Stavebnú fakultu STU v Bratislave, kde dokončil aj doktorandské štúdium. Je spoluautorom viacerých odborných článkov, robí oponentské posudky a je členom komisií na obhajoby diplomových prác. V spoločnosti Ingsteel pôsobí od roku 2005 na rôznych odborných a manažérskych postoch, od roku 2015 je jej generálnym riaditeľom.
Aká je situácia vo vašom odbore v oblasti ľudských zdrojov?
Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov sa za posledných desať rokov prehĺbil. Chýbajú nielen kvalifikované robotnícke profesie, ale aj technické ako majster, stavbyvedúci či projektant. Narastá priemerný vek zamestnancov, čo poukazuje na to, že mladí ľudia dávajú prednosť iným profesiám. Tu vidím veľký priestor na pomoc štátu formou zvýšenia finančnej podpory učňovského školstva a stredných škôl, a to možno aj na úkor študijných programov, pri ktorých je dnes prebytok uchádzačov o zamestnanie.
Určite sa stretávate aj s náročnými kooperáciami, kde si partneri nemusia sadnúť. Zažili ste v minulosti situácie, keď bola druhá strana neseriózna?
Realizovať stavbu nie je ako predať nové auto alebo mobilný telefón, keď kontakt medzi zákazníkov a predajcom trvá len niekoľko minút, maximálne hodín. Podpis zmluvy medzi investorom a zhotoviteľom je zväzok na dlhšie časové obdobie, niekedy na niekoľko rokov. V tomto je výhoda privátnych investorov, keď obe strany pred podpisom zmluvy diskutujú nielen o cene, ale aj o technických parametroch a vzájomných očakávaniach a do zmluvy si dohodnú vzájomné záväzky. Počas týchto rokovaní sa lepšie spoznajú a každá strana má možnosť do podpisu zmluvy z rokovaní ešte odstúpiť.
Náročnejšie je to pri verejných zákazkách, keď všetko prebieha cez verejné obstarávanie, v dobrej viere predložíte najlepšiu ponuku a vyhráte. Žiaľ, máme aj negatívnu skúsenosť, keď nám po podpise zmluvy začali zamestnanci jedného štátneho podniku sabotovať výstavbu. Nezáležalo im na tom, či sa stavba postaví a či nám svojimi svojvoľnými rozhodnutiami nespôsobia komplikácie. Bolo im to jedno, lebo svoju výplatu dostanú včas bez ohľadu na to, či svoju robotu odviedli dobre, a vôbec im nevadilo, že na tú ich výplatu sa skladáme práve z našich daní. Našťastie takéto prípady sú ojedinelé.
Spoločnosť INGSTEEL vznikla ako rodinná firma. Ktoré aspekty rodinnej firmy ostali v jej DNA?
Stále sme rodinná firma, aj keď INGSTEEL z roka na rok rastie a rozširuje svoje aktivity. Staviame na našej základnej DNA, ktorá stojí na tom, že podnikať sa dá slušne a čestne. So sestrou sme v každodennom vedení firmy a spolu s ďalšími štyrmi riaditeľmi sa snažíme priniesť klientom vždy jedinečné riešenie. Lojalita, priateľská atmosféra, poctivá práca a snaha vytvárať niečo nové sú to, čo nás spája aj s našimi zamestnancami. Máme medzi sebou kolegov, ktorí odpracovali vo firme viac ako 30 rokov, 50 percent zamestnancov je u nás viac ako pätnásť rokov. Hoci to nie je v stavebníctve ľahké, sú s nami preto, lebo ich práca baví a vidia po sebe niečo, čo vytvára hodnoty a tvorí budúcnosť.