Zdroj: ilustrácia - Zsolt Lukács
Pár rokov po rozpade Československa si nejeden národohospodár dával otázku, čo bude so slovenským biznisom potom, čo vymrú vývojári ešte z čias silne podporovaného socialistického vývoja. Tuzemské fabriky preberali skôr privatizéri, ktorí na novinky veľmi nemysleli. A slovenskí politici dodnes vývoj a výskum majú medzi svojimi prioritami popri sociálnych balíčkoch i iných viditeľnejších rozpočtových dierach len tak naoko. Napriek tomu krajina v posledných rokoch zažíva širší nástup mladých kreatívnych ľudí.
Nová mladistvá vlna
„Do nášho biznisu nastupuje nová mladá generácia snažiaca sa hľadať unikátne produkty, ktoré zaujmú globálne trhy. O pár rokov tu môžeme mať viaceré nové Esety,“ povedal TRENDU už pred vyše rokom riaditeľ oddelenia transakčného poradenstva KPMG Stanislav Šumský. Antivírusový špecialista Eset so svojimi ročnými tržbami vyše 300 miliónov eur patrí skôr medzi najväčšie fabriky ťažkého priemyslu.
A ziskovosťou je úplne výnimočný. Vlani zarobil 68 miliónov eur, a tak dosiahol vyše pätinovú rentabilitu. Vyšší zisk mali v nominále iba tunajšie energetické kolosy či najväčšie fabriky automobilového a elektrotechnického priemyslu. Eset ukazuje, ako môže biznis sypať, ak niekto dokáže na trh dostať žiadanú neodkopírovateľnú novinku.
Práve takéto úspechy inšpirujú čoraz širšiu vlnu slovenských start-upov, za ktorými stoja kreatívni mladíci. Ich výzvy sú pestré. Nejde len o nové IT aplikácie uľahčujúce bežný život. Napríklad Igor Žáček so svojou firmou Ecocapsula vyvíja energeticky samostatné domy, ktoré si vedia samy vyrábať elektrinu i zachytiť vodu. Keďže sa dajú prevážať nákladiakmi, sú vhodné na dlhšie pobyty v divočine.
„Veľkým plusom novej generácie inovátorov je to, že nečaká, s čím jej môže pomôcť štát či eurofondy. Mladí okamžite riešia problémy a nie nejaké schémy, ako by sa dalo dostať k výhodám od štátu,“ hovorí pedagóg a inovačný poradca IPA Slovakia Ján Košturiak.
Bratislava sa podľa S. Šumského stáva širším centrom aj pre start-upy z Maďarska, Česka i Rakúska. Práve sem si chodia pre svoje nápady hľadať finančných investorov. „Zdá sa, že na Slovensku je nových nápadov najviac a je tu aj viac investorov, čo veria start-upom,“ hovorí S. Šumský.
Zobudená stará garda
Novinky hľadá aj čoraz viac tradičných firiem. Po krízovom opadnutí trhu spred pol tucta rokov si čoraz viac slovenských podnikov uvedomuje, že v ostrejšej konkurencie na užšom trhu môžu uspieť hlavne výnimočnosťou. Odrazom toho je aj aktivita poradenských firiem. Pred pár rokmi špecialistov na inovácie ešte nemali. Teraz má KPMG na to tím riaditeľa inovačného poradenstva Vladimíra Švača. „Firmy v posledných rokoch chcú vo väčšom budovať inovačnú kultúru a my na to len reagujeme,“ hovorí V. Švač.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?