Jednotlivé mestá na Slovensku sú aktuálne v rôznych fázach zavádzania regulovaného parkovania. Popri nastavovaní parkovacích pravidiel pre obyvateľov i návštevníkov majú i rôzne prístupy k výberu a kombinácii možností úhrad parkovného.
Ktoré spôsoby úhrady a z akých dôvodov Slováci preferujú, to bola jedna z diskusných tém na konferencii Parkovacia politika 2024 v Bratislave. Podľa výsledkov exkluzívneho prieskumu Ako Slováci platia parkovné sú najznámejšie a aktuálne najvy-užívanejšie platby cez parkomat a cez SMS. Tretím najpopulárnejším spôsobom je platba cez mobilnú aplikáciu, ktorú najviac preferujú vodiči mladší ako 45 rokov, uviedla v rámci prezentácie výsledkov prieskumu Stanislava Púčková z agentúry 2muse.
Až tri štvrtiny respondentov preferujú alebo by zvažovali i platbu cez mobilné aplikácie. Mestá však v súčasnosti v propagácii tohto spôsobu platby, ktorý im môže priniesť viacero benefitov, zväčša výrazne zaostávajú. Vodiči medzi dôvodmi, pre ktoré mobilné aplikácie zatiaľ nepoužívajú, napríklad uviedli, že vôbec nevedia o tom, že dané mesto takúto možnosť ponúka.
Inokedy je to preto, že na to nie sú zvyknutí či nie sú digitálne zruční. Ďalším výrazným faktorom je to, že aplikáciu nemôžu využiť vždy a všade.
Flexibilita, čas a peniaze
Vodiči, ktorí sú ochotní platiť za parkovanie cez mobilné aplikácie, podľa prieskumu najviac ocenia tie funkcionality, ktoré im šetria financie i čas, napríklad ak môžu platiť len za skutočný čas parkovania. Ďalšou z možností pridaných funkcionalít aplikácie je vyhľadanie miesta na parkovanie podľa polohy, porovnanie cien parkovného či možnosť využiť časový kredit na parkovanie pre návštevy. Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že pre 72 percent respondentov je dôležité, ak je aplikáciu možné používať vo viacerých mestách, a chcú si ju sami vybrať.
Ak by sa v mestách mal zvýšiť podiel úhrad parkovného prostredníctvom mobilnej aplikácie, samosprávy musia v omnoho väčšej miere zvyšovať povedomie o takejto možnosti. Záujem vodičov o vyskúšanie aplikácie sa zároveň výrazne zvyšuje s možnosťou využitia rôznych benefitov. „Za efektívne fungujúce benefity sú vodiči ochotní si aj priplatiť. Pri výbere aplikácie však chcú mať možnosť na-ozaj si vybrať, vyskúšať a ideálne môcť používať aplikáciu na viacerých miestach,“ uviedla S. Púčková.
Generálny riaditeľ Park-Dots Martin Budaj tvrdí, že uzatvorený trh mobilných aplikácií v konečnom dôsledku nie je prínosný pre používateľov ani pre prevádzkovateľov. Riešenie vidí v jeho plošnom otvorení, keď v meste môže poskytovať služby viacero prevádzkovateľov mobilných aplikácií. „Prevádzkovatelia zároveň musia dobre komunikovať s používateľmi, poskytovať im kvalitnú podporu a prinášať inovácie,“ zdôrazňuje. Podľa M. Budaja by na rozdiel od modelu, keď si mestá súťažia jediného prevádzkovateľa aplikácie, tento prístup liberalizoval trh a výrazne akceleroval digitalizáciu parkovania. Tvrdí však, že za odmenu štyri až päť percent z transakcie to nie je možné udržateľne realizovať. „Preto je kľúčové, aby mestá zároveň umožnili prevádzkovateľom účtovať servisný poplatok nad rámec parkovného. Takýto model im umožňuje poskytovať služby, prevádzkovať a rozvíjať aplikácie dlhodobo udržateľne, je to výhodné pre mesto (zostáva mu sto percent z vybraného parkovného) a v konečnom dôsledku z toho budú benefitovať všetci. Napokon sa tak zvýši miera digitalizácie,“ dodal.
Napriek tomu, že vodič musí zaplatiť servisný poplatok nad rámec sumy parkovného, benefituje z možností ako predčasné ukončenie parkovania či využitie časových kreditov a v konečnom dôsledku na parkovnom vďaka využitiu mobilnej aplikácie v porovnaní s inými kanálmi ušetrí.
Tomáš Vrbovský z referátu parkovania v Košiciach hovorí, že mobilné aplikácie poskytujú viacero informácií, na základe ktorých budú mestá vedieť získať rôzne výhody – napríklad navigáciu na voľné parkovacie miesta. „Čím viac bude mať mesto v ekosystéme takzvaných offline riešení ako napríklad SMS platby, tým nižšia je miera digitalizácie a tým menej dát potrebných na rozhodovanie má mesto.“
Splnomocnenec pre parkovaciu politiku v Bratislave Peter Herceg potvrdil, že hlavné mesto Slovenskej republiky sa rozhodlo ísť cestou vývoja vlastnej mestskej parkovacej aplikácie. „Zákaznícka podpora niektorých mobilných aplikácií nie je taká, aby sme my ako mesto, ktoré poskytuje parkovanie, boli spokojní. Toto chceme kompenzovať práve vlastnou aplikáciou.“
Spomínaný prieskum však ukazuje, že až 49 percent ľudí preferuje, ak si môžu aplikáciu sami vybrať z ponuky viacerých parkovacích aplikácií a následne tú svoju preferovanú aplikáciu môžu použiť vo viacerých mestách.
Mesto Bratislava tento rok prevádzkovateľom mobilných aplikácií znížilo odmeny. Navyše mesto prevádzkovateľov s vysokým trhovým podielom penalizuje a znižuje im odmenu, čím ich dostáva do ekonomicky neudržateľnej situácie. Podľa vyjadrení viacerých zástupcov prevádzkovateľov aplikácií je preto potrebné umožniť zavedenie servisného poplatku namiesto tradičnej odmeny vo forme percentuálnej provízie z každej
transakcie.
„Ak myslíte vážne, že chcete byť transparentní a chcete nastaviť férové podmienky pre všetkých prevádzkovateľov, dajte všetkým rovnakú možnosť stanoviť si vlastný obchodný model a cenu pre koncového používateľa, odkázal mestám na Slovensku country director CZ & SK zo spoločnosti EasyPark Patrik Piščák.
Ako dodal, všetky platobné kanály by mali mať rovnocenné podmienky a byť rovnakým spôsobom prezentované vodičom. Teda aby mali možnosť byť rovnako viditeľné a vodiči by mali mať priamo na uliciach ľahko dostupné informácie o všetkých možnostiach úhrady za parkovanie.
- Parkovacie aplikácie
- Mobilné parkovacie aplikácie majú podľa výsledkov prieskumu potenciál, ktorý doposiaľ mestá plne nerealizujú. Je to pre ne pritom nákladovo najefektívnejší platobný kanál na úhradu parkovného a ponúka najširšiu perspektívu možností zavedenia benefitov pre parkujúcich.
Tento článok označovaný ako We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom.