Across Private Investments patrí k renomovaným obchodníkom s cennými papiermi na Slovensku. O tom, ako vníma súčasné investičné prostredie, hovorí Jana Holíková, Chief Sales Officer spoločnosti. Spomína široké spektrum nástrojov, ktoré klient môže využiť pri veľkých zmenách, ktoré prebiehajú na globálnych, ale aj domácich finančných trhoch.

Across patrí medzi najvýznamnejších hráčov na dlhopisovom trhu na Slovensku. Ako ste sa k tomu dopracovali?

Across nie je iba obchodník s cennými papiermi. Zameriavame sa síce na zhodnocovanie investícií klientov, ale sme aj finančná skupina, ktorá v súčasnosti pôsobí aj v realitných projektoch, hotelierstve, zdravotníctve, retailovom segmente v oblasti módy a v rôznych private equity projektoch. Dennodenne už 20 rokov pracujeme na rozvoji skupiny a dôvere investorov, ktorú si veľmi vážime. Aj vďaka dlhopisovým investorom sme tam, kde sme. Investori formou dlhopisov participujú na zaujímavých a často jedinečných projektoch svojho druhu na Slovensku a v zahraničí. Klienti, ktorí sú s nami dlhodobo, s tým skúsenosť majú, im to nie je potrebné vysvetľovať. Klienti, ktorí tú skúsenosť nemajú, tým sa snažíme ukázať, čo znamená investovať s nami, ako vyzerá financovanie skupiny a hovoríme im, ako tie prostriedky po-užívame.

Aký výnos na nich môžu investori v súčasnosti očakávať?

Aktuálne vydávame dlhopis s atraktívnym výnosom vo výške 7,5 percenta per annum, ktorý môžeme ponúknuť klientovi pri fixácii na štyri roky, čím sa pohybujeme mierne nad priemerom trhu.

Sedem a pol percenta je pomerne vysoká sadzba. Čo je dôvodom, že ju ponúkate?

Momentálne sú sadzby nad úrovňou šesť percent pri korporátnych dlhopisoch trhový štandard. Máme veľký apetít aj ambície a biznis rozširujeme do mnohých strán. Práve na to, aby sme to dokázali robiť a využívať príležitosti, sú potrebné dostatočné financie. Pri projektoch máme potrebu rozkladať financovanie v čase aj priestore. Každý projekt má vlastnú mieru výnosnosti (IRR), ktorá musí pokryť okrem iného náklady na financovanie. V tomto prípade tých 7,5 percenta. V opačnom prípade nemá ekonomické racio vstúpiť do takého projektu a takéto zdroje si požičať. Teraz robíme verejné ponuky dlhopisov. Tým, že chceme rásť, chceme osloviť väčšie publikum a byť dostupnejší pre klientov. Investor tak vie, do čoho ide, verejná ponuka má jasné pravidlá.

Investovanie do dlhopisov s fixným výnosom na niekoľko rokov môže byť pre klientov lákavá stratégia, nemyslíte?

Doba sa mení, v čase vznikajú príležitosti. Je pravdepodobné, že o pol roka budeme mať úplne inú situáciu či už geopolitickú alebo trhovú. Stále platí to, čo ľudí učíme už 20 rokov – že pokiaľ chcú mať vyvážené portfólio, musia diverzifikovať. Nikdy nehovoríme, aby do konkrétneho inštrumentu išli so všetkými pro-striedkami. Máme mnohé typy investícií vhodné na každé obdobie, ale dlhopis má vždy zastúpenie.

Mnohí investori zvažujú, že si zaistia súčasné vysoké úrokové sadzby na roky dopredu nákupom dlhopisov. Nejde o opačnú situáciu ako povedzme pred piatimi rokmi, keď si dlžníci fixovali jednopercentné sadzby na hypotéky?

Opačný, ale v istom zmysle ten istý, lebo si chcete zaistiť najlepšie možné podmienky na čo najdlhší čas a v tejto chvíli ich dlhopisy ponúkajú. Ak si zafixujete výnos na najbližších štyri-päť rokov, jednoducho viete, čo vás čaká. Nestane sa vám, že si uložíte peniaze na 12-mesačný termínovaný vklad a o rok bude situácia úplne iná. Vlak jednoducho ujde. Ak máte voľné prostriedky, ktoré nepotrebujete o dva ani o viac rokov, prečo to neurobiť?

Majú dlhopisoví klienti šancu dostať sa k peniazom v prípade potreby aj predčasne?

Životný cyklus klienta sa môže hýbať. Stane sa neočakávaná udalosť a v tom momente chceme klientovi vyjsť v ústrety. Buď môže svoj dlhopis predať na sekundárnom trhu alebo sa snažíme nájsť protistranu na kúpu. V tomto sú Slováci konzervatívni, boja sa dlhších viazaností. Vo väčšine prípadov sa však investícia „dožije“ splatnosti a klient si ani neuvedomí, že to obdobie ubehlo tak rýchlo.

Boli tu niektoré inštitúcie, ktoré vydávali dlhopisy mimo burzy a neskončili dobre. Môže sa také niečo stať aj vám?

Across je etablovaná spoločnosť a dvadsiatimi rokmi pôsobenia na trhu a majetkom pod správou s vyše 320 miliónmi eur diverzifikovanými vo viacerých oblastiach. Našou stratégiou je nami emitované dlhopisy upisovať prostredníctvom burzy – či už pri emisii dlhopisu alebo v krátkom čase po emisii dlhopisov, aby sme prispeli k väčšej transparentnosti a dostupnosti pre klientov. Každý dlhopis prijatý na burzu musí spĺňať prísne požiadavky.

Takže takýto dlhopis sa bude dať nájsť na burze. Investor sa môže pozrieť na jeho cenu a kedykoľvek ho predať, prípadne ešte dokúpiť?

Áno, je to naša stratégia, aby bol daný dlhopis na burze. Investor môže pomocou burzy kúpiť a predať a vidieť tam poslednú ponúkanú cenu. Zároveň aj tam platí klasické ekonomické pravidlo dopytu a ponuky.

O aké iné splatnosti je záujem?

Dĺžka splatnosti dlhopisu závisí zväčša od životnosti projektu. Nedávno sme mali kratšie projekty – na obdobie dvoch rokov alebo 2,5 roka. Naši klienti to, samozrejme, radi využili. Štandardná životnosť projektu je však na horizonte štyroch a viac rokov. Preto sú tomu prispôsobené aj splatnosti.

Ak majú klienti záujem o ešte kratšie splatnosti, máte pre nich nejakú alternatívu?

Paleta fondov je aj u nás veľmi široká. V tejto chvíli máme aj alternatívne riešenie k termínovaným vkladom na jeden, tri, šesť aj dvanásť mesiacov.

Sú tieto sadzby porovnateľné so základnou sadzbou centrálnej banky?

V tejto chvíli sme pri ponuke na šesť mesiacov na sadzbe 4,5 percenta a na dvanásť mesiacov na sadzbe 5,5 percenta, ktoré ponúkame pre klientov s investíciou od stotisíc eur vyššie. Logicky sme nad úrovňou základnej sadzby centrálnej
banky aj nad úrovňou ponuky bánk pre privátnych klientov.

Aké riešenia máte pre retailových investorov?

Spustili sme digitálnu platformu, ktorá je dostupná už pri investovaní od sto eur. Naším cieľom je ponúknuť veľkému množstvu klientov širokú škálu našich produktov.

Na akej úrovni u vás končí retailový investor a začína investor, ktorý môže získať širšiu paletu nástrojov?

Zmluvy pre private segment uzatvárame od stotisíc eur a pre affluent segment je to nad 30-tisíc eur.

Aké ďalšie inštrumenty má k dispozícii privátny klient?

Pre mňa bolo prekvapením, keď som do tejto spoločnosti prišla, že produktová šírka je obrovská a veľmi konkurencieschopná oproti komukoľvek na trhu. Klient si môže vybrať od krátkych investícií, ktoré sú alternatívou peňažných vkladov, cez dlhopisy, dlhopisové fondy, akciové fondy, trhové riešenia až po private equity.

Aká je minimálna suma pri investovaní do dlhopisov?

Ak hovoríme o korporátnych dlhopisoch, je to od 30-tisíc eur vyššie. V prípade trhových dlhopisov, napríklad v podobe ETF, od päťtisíc eur. Ak hovoríme o klientovi cez digitál, ten na základe rizikového profilu získa efektívne namixované akcie a dlhopisy cez ETF už od sto eur.

Dlhopisy sú momentálne atraktívnym riešením, ale stále sú z dlhodobého hľadiska pre investora zaujímavejšie akcie. Tie však v súčasnosti môžu byť výrazne precenené. A tak do úvahy prichádza tretia možnosť – private equity. Máte aj v tejto oblasti pre klientov nejaké riešenie?

Je to téma, ktorá nadobúda na popularite. Slovenský investor má rád príbeh a pri-vate equity sú toho príkladom. Máme veľkú skupinu klientov, ktorí nás spoznali a prišli k nám práve pre know-how v tejto oblasti. Tento rok sme pomohli v úpise Super
Scale, čo je slovenská firma v oblasti herného biznisu. Klientom ukazujeme, ako sa dá do tejto oblasti investovať.

Keby sa vás klient spýtal na výhody private equity oproti akciám, čo by ste mu povedali?

Pri private equity ide o atraktívnejší potenciál výnosu, lebo tam sa neobmedzujete na dividendu alebo na to, že trafíte jednu silne rastovú akciu. Pri private equity ste často na začiatku príbehu, keď vzniká, a máte možnosť byť jeho spolutvorcom. Tým, že pomôžete firme na nohy, si zároveň ponecháte vysoký potenciálny výnos do budúcnosti, ktorý môže byť násobne vyšší ako pri akomkoľvek inom projekte. Ale musíte si byť vedomý, že na rozdiel od iných typov investícií, táto nerastie priebežne v čase a často sa ukáže až napríklad vstupom na burzu. Otvorene sa preto s našimi klientmi rozprávame o výhodách, ako aj o rizikách takýchto riešení.

Mohli by sme takýto typ investícií nazvať startupom?

Svojím spôsobom ide o start-up, ale nie v zmysle, že dvaja chlapci v garáži vymysleli nejakú super apku a predajú ju za veľké peniaze. Sú to mnohokrát firmy s veľkým potenciálom, ktoré vedú skúsení manažéri, vedci, ktorí prídu a investujú do niečoho, čo dáva logiku a zmysel. Krásne to vidieť napríklad pri ďalšej našej private equity investícii – spoločnosti InoBat. Pôsobia v batériovom biznise, ktorý je veľmi náročný na vedomosti a na expertov.

Aká je minimálna investícia do vášho private equity fondu?

Jedna vec je projekt, druhá vec je fond. Štandardne sa
pohybujeme od 50-tisíc eur pri samotnom projekte. Investícia do rozvoja biznisu znamená, že môže ísť o dlhú investíciu. Potrebujete tam klienta, ktorý má dosť pro-striedkov, aby ich mohol alokovať v horizonte piatich až desiatich rokov. Keď už je v tejto investícii, nemusí z nej vedieť ľahko vystúpiť. Preto je výška investície postavená rádovo vyššie.

Neexistuje pre menších klientov alternatíva?

Existuje vo forme crowdfundingového riešenia. Pre bežných klientov, ktorí majú záujem o tému, ale nemajú 50-tisíc eur na vstup do investície, bude možné investíciu realizovať cez nami chystanú plat-formu Across Crowd. Spúšťame ju už na začiatku októbra a predstavíme firmy, ktoré sa uchádzajú o fundraising pre svoje projekty. Záujemcovia do nich budú môcť investovať už od sto eur.

Je na Slovensku potenciál, aby bežní ľudia porozumeli týmto investíciám?

Aj slovenskí investori sa musia vzdelávať. V roku 2008 sme ľuďom vysvetľovali, čo je fond, a vtedy o tom nikto nechcel ani počuť. Tým, že povedomie a finančná gramotnosť boli vtedy nízke, klientov sme v podstate učili, ako investovať. Nemohli sme očakávať, že klienti začnú investovať a budú otvorení myšlienke investovať do akcií alebo firiem na Slovensku, ak ešte nepochopili alebo nepoznajú základné pravidlá investovania. V tomto sme sa však už obrovsky posunuli.

Krízy nás naučili, boli dobrým učiteľom aj obozretnosti, aj väčšieho rozmyslu. Naši klienti aj po uplynulých krízach už nie sú takí nervózni a dokážu zvládnuť aj ťažšie situácie. Často ich dokážu vidieť ako príležitosť. Ale je ešte dlhá cesta k tomu, aby investovanie brali ako bežnú súčasť života.

Slovensko je na chvoste Európskej únie v objeme finančného majetku investovaného do kapitálových riešení. Je možné vaše produkty chápať ako bránu k jeho potenciálnemu budovaniu?

Pozrite sa na to, ako narástli úspory ľudí počas covidu – menej míňali a obrovsky narástli rezervy na účtoch v bankách. Koľko z toho je investovaných na kapitálových trhoch? Pomer je veľmi malý. Chceme ľuďom ukazovať, že možností, ako naložiť s úsporami, je oveľa viac. Niekedy ľudia chodili s vkladnými knižkami a bola to jediná možnosť, kde mohli mať uložené peniaze. Dnes takisto nie je garantovaný vklad jediným typom investovania. Z dlhodobého časového hľadiska pokiaľ investori majú svoj cieľ a pokiaľ chcú peniaze rozumne zhodnocovať, môžu sa s nami postupne naučiť, ako na to. Ak ľudia chcú švajčiarske dôchodky, musia vedieť, ako pracovať s investíciami, peniazmi, fondmi a podobne. Je to naša úloha a robíme to radi.

Jana Holíková
Je absolventka Ekonomickej univerzity v Bratislave v odbore ekonomika a manažment podniku. Od roku 2005 pôsobí v bankovom sektore, pracovala na rôznych pozíciách v retailovej sieti. V Across Private Investments začala pôsobiť v roku 2023, a to na pozícii Chief Sales Officer. Už takmer pätnásť rokov sa venuje privátnemu bankovníctvu, hľadá ideálne investičné riešenia pre najbonitnejších klientov. Je zakladateľkou Ladies Business Clubu, ktorý sa sústreďuje na prepájanie a vzdelávanie žien v biznise.