Máte pod palcom tri stredoeurópske štáty, ale pochádzate z Francúzska a pre Ikeu ste pracovali aj v Španielsku. Čím je slovenský trh s nábytkom špecifický?

Sklamem vás, ale nevidím medzi krajinami až taký veľký rozdiel. Každý človek má svoje základné potreby, ktoré musí uspokojiť. Každý sa chce doma cítiť príjemne a vytvoriť si okolo seba lepšie prostredie. Ľudia po celom svete si chcú užívať kvalitný spánok, varenie v dobrej kuchyni, chcú miesto, kde môžu tráviť čas s rodinou a hrať sa s deťmi. Tieto potreby sa nikde nemenia.

Nejaký rozdiel v nákupnom správaní však určite existuje...

Český trh je pomerne špecifický. Myslím si, že je namieste zdôrazňovať princíp cirkularity [životný cyklus produktu sa predlžuje vo svojom obehu – pozn. TREND], pretože ide o veľmi racionálne zmýšľajúcich zákazníkov. V prvom rade sa pozerajú na funkčnosť, cenu a kvalitu, až potom na to, aký má výrobok štýl a ako k nim pasuje. To je u Slovákov a Maďarov trochu iné.

Pre vašich južných susedov je veľmi dôležité, že sa stretávajú u seba doma a nechodia tak často von. Česi sa viac stretávajú mimo domova a Slováci sú niekde v strede. Maďari tiež radi investujú do zariaďovania viac peňazí.

Slováci na rozdiel od Čechov radi prezentujú svoju osobitosť. Sú na zariadenie svojich bytov hrdí. Prostredníctvom doplnkov a celkového interiéru ukazujú, kým sú a čím prešli. Personalizácia a dôraz na emócie sú u tunajších zákazníkov veľmi citeľné.

Ako je to s personalizáciou a emóciami vo Francúzsku?

Ľudia tam milujú módu a zmenu. Pravdepodobne oveľa častejšie menia štýl svojich domovov, v tom je pre nich Ikea šikovná, pretože je cenovo veľmi dostupná. Nemusíte zmeniť celú sedačku, stačí sa pohrať s doplnkami. Zmeníte nimi tvár celého domu. Francúzi sú tiež veľmi citliví na ročné obdobia. Keď príde jar, nechceme mať doma žiadne typicky zimné farby. Aj keby vonku pršalo, chceme svetlé a žiarivé tóny.

Ako je to v Španielsku?

Je to veľmi zaujímavá krajina. Zmena a štýl sa postupom času pre nich stávajú tiež veľmi dôležitými. Špecifické je napríklad to, že socializácia sa často deje v kuchyni. Je to pri každom národe iné. V niektorých krajinách ľudia počas návštevy sedia iba v obývačke a kuchyňa je zavretá, aby nikto necítil vôňu jedla.

V iných kultúrach sa ľudia zhromažďujú v kuchyni. Na Slovensku stará generácia ešte stále uprednostňuje zavreté dvere na kuchyni, mladá si do nej už pozýva priateľov. Stáva sa to však čoraz viac trendovým a myslím si, že to postupne príde všade, len inou rýchlosťou.

Je to tým, že sa z varenia stáva voľnočasová aktivita?

Dnes ho už vnímame ako spôsob socializácie, ktorú potrebujeme aj v uponáhľanom svete plnom technológií. Radi diskutujeme o zdravších receptoch, skúšame vegánske aj vegetariánske recepty, ochutnávame nové veci, experimentujeme.

Nové formáty na obzore

Spomínate technológie. Ako sa darí online predaju Ikey?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa