Po vlaňajšej strate 150-tisíc poistencov čakala Všeobecnú zdravotnú poisťovňu (VšZP) zmena. Prišla s novou vládou, ktorá na jej čelo vymenovala skúseného manažéra Richarda Strapka. V prvých mesiacoch ho čakalo veľa výziev, z ktorých najväčšou bolo odkomunikovanie benefitného systému s cieľom zastaviť odliv poistencov. Tým sa jeho misia nekončí.

Odhodlali ste sa na veľmi ťažkú cestu. Prečo?

Dvadsať rokov som pôsobil v komerčnej sfére, kde sa mi darilo firmy úspešne riadiť a rozvíjať. Možnosť byť v čele najväčšej zdravotnej poisťovne bola pre mňa veľká profesijná výzva.

Čím?

Všeobecná zdravotná poisťovňa má obrovskú zodpovednosť skoro za tri milióny poistencov. To číslo je ohromujúce. Je to asi najväčšia výzva, pred akou som v živote stál.

Keď ste nastúpili, aký bol najväčší problém, na ktorý ste narazili?

Okamžite sme začali riešiť to najzákladnejšie, a to poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. V čase môjho príchodu totiž neboli vyrokované ani uzatvorené zmluvy vo všetkých segmentoch od začiatku apríla. Museli sme sa s nimi stretnúť a dohodnúť podmienky, ako zastabilizovať sektor. Bez týchto krokov by nebola garantovaná zdravotná starostlivosť pre našich poistencov. V súčasnosti navštevujeme nemocnice a hovoríme priamo na mieste o reálnych problémoch a potrebách poskytovateľov. Často sa nám stáva, že vedenie nemocníc vidí naživo Predstavenstvo VŠZP prvýkrát.

Aká bola druhá vec?

Už pri nástupe sme mali v prepoisťovacej kampani výraznú stratu. Naša konkurencia robila svoje náborové aktivity od prvého októbra 2019 a roky pracovala aj na budovaní svojich benefitných systémov. Takže druhý akútny problém bol, čo ideme poskytnúť verným aj novým poistencom. V rekordnom čase troch týždňov sme postavili produkt s názvom Peňaženka zdravia, implementovali sme ho do existujúcich štruktúr, vynovili online platformu VšZP a poistencom ho približujeme cez reklamnú kampaň, ktorá znie naprieč celým Slovenskom. Som extrémne hrdý na kolegov, pretože takto komplexne poňatý produkt má VšZP prvýkrát v histórii.

Nový systém benefitov

V čom konkrétne?

V zdravotnej starostlivosti sme v mnohých veciach popredu, len sme sa nevedeli dostatočne predať. Tak je to aj s benefitmi, ktorých máme veľa, len chýbal premyslený a strategicky uchopený marketing. Prakticky neexistoval. Čo sa týka propagácie benefitov, ostatné poisťovne boli pred nami. Preto sme sa snažili tento rok priniesť pre poistencov niečo nové, aby aj oni cítili, že Všeobecná zdravotná poisťovňa dokáže okrem kvalitnej a dostupnej zdravotnej starostlivosti klientom poskytnúť benefity komerčného typu, a aj ich efektívne odkomunikuje. Z môjho pohľadu je dôležité poznamenať, že Slováci by sa mali zaujímať nielen o benefity, ale aj možnosť a rýchlosť vybavenia vyšetrenia či preplácania určitých liekov. To je kľúčové z dlhodobého hľadiska.

V čom je váš benefitný systém iný než u konkurencie?

Veľkým problémom populácie je, že ľudia nechodia na preventívne prehliadky. Prevencia je pre nás prioritou. Zo všetkých síl bojujeme za to, aby si čo najviac poistencov zvyklo pravidelne chodiť na preventívne prehliadky. Myslím si, že jednou z našich hlavných úloh je aj tento spôsob edukácie obyvateľstva.

Takže benefit podmieňujete preventívnymi prehliadkami?

Áno, chceme, aby ľudia oveľa viac dbali o svoje zdravie. Zdravotná poisťovňa by sa nemala zaoberať iba situáciou, keď už je človek chorý, ale mala by investovať prostriedky do prevencie. To znamená, naučiť ľudí, že sa majú o seba starať. A že keď sa budú o seba starať, budú mať kvalitnejší, dlhší a zdravší život. Preto sme benefity podmienili preventívnymi prehliadkami.

Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.
Zdroj: MATEJ KALINA
Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.

Vychádzate zo skúseností?

V praxi zažívame prípady, keď si ľudia povedia, že „keby som bol išiel na preventívku, tak...“. No v mnohých prípadoch je neskoro. Hlavne pri onkologických chorobách. Typický príklad je karcinóm hrubého čreva. Keby boli absolvovali prehliadky, ešte veľa z nich by žilo.

Takže je to o väčšej vízii ako jednorazových benefitoch?

Ide o to, aby sme podporovali prevenciu a dlhodobo zlepšovali zdravie populácie. Aby sme sa nehrali len s tým, že dáme benefit na zuby, ale apelovali na ľudí, aby sa začali o seba zodpovedne starať. Na preventívne prehliadky majú nárok všetci a poisťovňa to v plnej výške hradí.

Doteraz VšZP neposkytovala benefity?

Všeobecná zdravotná poisťovňa mala mnoho benefitov, ale neboli systematicky uchopené a nevedela ich poistencovi predať. My sme sa k tomu postavili inak a pridali sme aj princíp solidarity, keď zdraví a mladí, môžu pomôcť starým a chorým.

Akým spôsobom?

Poistencom sme ponúkli možnosť v našej mobilnej aplikácii vytvoriť skupiny pozostávajúce zo štyroch až ôsmich členov. Každý člen získa 100 eur, z ktorých môže polovicu darovať inému členovi skupiny, či už ide o rodinných príslušníkov, alebo známych.

Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.
Zdroj: MATEJ KALINA
Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.

Poisťovňu čaká stabilizácia

Jedným z dôvodov zavedenia benefitov je aj fakt, že vám odchádzajú poistenci. Čo je hlavným dôvodom?

Bola to jedna z prvých vecí, ktorou som sa zaoberal pri svojom nástupe. So zamestnancami sme sa pozreli na analýzu vlaňajšieho odchodu 150-tisíc ľudí, ktorá poukázala na dve zásadné veci. Na 70 percent to bola slabá propagácia benefitov a nátlak sprostredkovateľských maklérov, proti ktorých praktikám sme sa jednoznačne vyhradili. Boli oslovení niekým, že dostanú 100 eur na zuby. A to bol hlavný motív, prečo nám odišli. Je pre mňa nemysliteľné, aby ekonomicky aktívni ľudia odchádzali z najväčšej poisťovne kvôli 100 eurám na zuby. Takže práve preto sme sa rozhodli pripraviť produkt, kde dávame jednak viac, ako je tých 100 eur, a okrem toho prispejeme na lieky, okuliare, rôzne očkovania, prevenciu a mnoho ďalších vecí.

Máte tento rok nejaký cieľ, čo sa týka odlivu poistencov?

Tento rok je o tom, aby sme s novým predstavenstvom zabránili obrovskému odlivu poistencov, tak ako to bolo vlani. Už pri našom nástupe v máji bol dosť vysoký. Hlavný cieľ je zabrzdiť ho a stabilizovať počet poistencov. To je aj cieľ kampane. Málokto vie, že existuje spätné vzatie prihlášky, čo môžu využiť poistenci, pre ktorých bude mať náš benefitný systém význam.

Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.
Zdroj: MATEJ KALINA
Richard Strapko (45)
Absolvoval Strojnícku fakultu STU v Bratislave. Začínal v ING Nationale Nederlanden. Neskôr pôsobil v Allianz – Slovenskej poisťovni, kde riadil sieť životného a univerzálneho poistenia. V zdravotnej poisťovni Dôvera pracoval ako riaditeľ predaja a služieb zákazníkom. Skúsenosti zúročil aj na riadiacich pozíciách v Aegone. V máji tohto roku bol vymenovaný za predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne.

Keď si porovnáme služby a procesy dvoch súkromných zdravotných poisťovní a štátnej, tak tá môže byť niekoľko rokov pozadu. Je to skutočne tak?

Ako štátnej inštitúcii sa nám pripisuje z minulosti veľa negatívnych tém. Na stole máme množstvo žiadostí o preplatenie nejakej nákladnej liečby, ktoré sa začínajú tým, že „preto som sa k vám prepoistil, lebo viem, že vy mi to preplatíte“. Dlhodobo vynakladáme najviac peňazí na jedného poistenca a podporujeme najmodernejšie liečby, ktoré často hradíme ako prví na Slovensku. Problémom tejto inštitúcie bolo, že sa tým nevedela pochváliť. Inak povedané, dokážeme sa spoľahlivo postarať aj o pacientov s najvážnejšími diagnózami a nielen o tých, čo potrebujú dentálnu hygienu. U nás je poistených 204 z celkovo 207 hemofilikov na Slovensku a liečba nášho najnákladnejšieho poistenca prekročila v minulom roku sumu až 680-tisíc eur.

Súkromné poisťovne však hovoria, že všade sa preplácajú rovnaké výkony.

Myslel som najmä výnimky a špecifické prípady. Sme zdravotná poisťovňa, ktorá v najväčšom množstve schvaľuje liečby na výnimky. Keď ste ekonomicky aktívny a zdravý, riešite dentálny benefit, ale keď máte vážnu diagnózu, často končíte u nás.

Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.
Zdroj: MATEJ KALINA
Ing. Richard Strapko, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP.

Ale s VšZP sa spájalo mnoho káuz. Pravdepodobne aj vás čaká mnoho nástražných mín.

V minulosti bolo veľa káuz a nemôžem vylúčiť, že ešte nejaké vyplávajú na povrch. Ničomu však nepomôže, keď sa budeme pozerať do minulosti. Zvyknem firmy prirovnávať k mostu, buď sa sústredíte na jeho stavbu a pevné základy, alebo budete riešiť kamene, ktoré z neho sem-tam vypadávajú. Ja sa sústreďujem práve na budovanie.

Už ste našli nejaké kauzy?

Našiel som viacero vecí, ktoré bolo treba riešiť okamžite. Aj do budúcnosti vždy spravím, čo je nevyhnutné, a to nielen z pohľadu personálneho, ale v prípade potreby aj trestnoprávneho. Snažím sa však sústrediť na to, čo poisťovňu posúva dopredu.

Čo ju posunie dopredu?

Keď si všetci zamestnanci v tejto inštitúcii uvedomia, že poistné nie sú naše peniaze. Sú to peniaze poistencov a my sa máme snažiť ich distribuovať tak, aby išli tam, kam majú. Našou úlohou je zmeniť poisťovňu tak, aby bola viac proklientsky orientovaná k všetkým klientom. A takisto chceme, aby sa do celého procesu vniesla transparentnosť. Pri povinnom zdravotnom poistení niečo platíte a niečo by ste mali za to dostať. Väčšia transparentnosť je absolútne kľúčovou úlohou.

Posun správnym smerom

Nie je to problém celého trhu?

Myslím si, že musíme posúvať celý sektor dopredu. Je absolútne kľúčové, aby sa v záujme pacienta posúval celý sektor tým správnym smerom. Žabomyšia vojna medzi troma zdravotnými poisťovňami nikam nevedie. Všetky tri poisťovne sa musia v nosných témach spojiť a posúvať sa smerom k pacientovi. Za Všeobecnú zdravotnú poisťovňu môžem povedať, že chceme byť súčasťou budovania lepšieho zdravotného systému na Slovensku, a to ako pre našich poistencov, tak aj pre lekárov, sestry a celý zdravotnícky personál.

Ktoré témy vás spájajú?

Určite je to zadefinovanie štandardu a nadštandardu, katalógu výkonov, dotiahnutie DRG či zvýšenie základnej sadzby za poistencov štátu. Je veľmi veľa spoločných tém, kde sa musíme zjednotiť.

Mnohé závisí najmä od ministerstva. A vláda vo svojom vyhlásení hovorí o potenciálnej jednej štátnej poisťovni. Ako vnímate konkurenciu na trhu poisťovní?

Každá zdravá konkurencia je dobrá. Otázne však je, či na Slovensku máme v zdravotnom poistení zdravú konkurenciu. Mám tým na mysli rovnaké podmienky pre všetkých. Na rozdiel od konkurencie podliehame zákonu o verejnom obstarávaní a takisto máme zo zákona povinnosť zverejňovať všetko.

Všeobecná zdravotná poisťovna (mil. €)
Zdroj: Trend.sk

Aké je ministerstvo ako akcionár?

My máme s ministerstvom veľmi korektný vzťah a pravidelne sa stretávame. Cítime váhu zodpovednosti, a keď robíte niečo veľké, tak je dobré, keď máte pohľad zboku. Pohľad akcionára je veľmi dôležitý aj pre mňa, aj pre mojich kolegov. Sme vo veľmi úzkom kontakte a prechádzame si odborné témy, ale aj spôsob, ako odstraňovať neefektivitu či posúvať sa ďalej.

Neefektivitu v čom?

Napríklad vlastníme mnoho budov. Každý týždeň tu podpisujem rôzne faktúry na výmenu škridly, strechy či kotolne. Toto nie je naša úloha. My nie sme realitná kancelária ani správca budov. My sa máme starať o svojich poistencov. V štátnych inštitúciách je najväčšia detská choroba, že im proste chýba manažérsky prístup.

Takže teraz idete venovať svoj čas optimalizácii firmy?

Áno, teraz sa začíname postupne zaoberať fungovaním samotnej poisťovne. Čiže začíname sa pozerať do jej vnútra. Kde je priestor na zvýšenie efektivity. Teraz sa začína moja manažérska robota.

Koľko času budete potrebovať na splnenie tých základných cieľov, ktoré máte?

Taký ťažký štart, ako som mal tu, som z pohľadu náročnosti tém nemal v žiadnej inej firme. Moja najväčšia manažérska výzva je, aby ľudia uverili, že to tu chceme meniť k lepšiemu, smerom k pacientovi. Už vnútri poisťovne sa nám to darí. Potrebujeme zdravý sedliacky rozum a plán. Z mojich skúseností vyplýva, že prvý rok sa orientujete, druhý rok začnete robiť a výsledky reálne vidíte tretí rok. Tretí rok firma začína nabiehať do správnych koľají.  

TREND pripravuje alebo už zverejnil rozhovory s generálnymi riaditeľmi ďalších dvoch zdravotných poisťovní, ktoré pôsobia na Slovensku. Ich súčasťou je aj prehľad o poskytovaných benefitoch.

Benefity pre klientov
Peňaženka zdravia je benefitný systém pre verných aj nových poistencov VšZP. Po založení skupiny je možné získať bonus až 800 eur pre seba a blízkych. Každý člen získa 100 eur, z ktorých môže polovicu darovať inému členovi skupiny. Jeden člen tak môže dosiahnuť bonus spolu až 450 eur. Z peňaženky je možné čerpať príspevky na doplatky na zubné ošetrenia, anestéziu, dentálnu hygienu, na strojček na zuby pre deti, na doplatky za lieky a dietetické potraviny, CRP vyšetrenie u dospelých, doplatky za okuliare, ako aj využiť príspevok na nepovinné očkovania či preventívne športové prehliadky. VšZP ďalej v rámci benefitov ponúka úhradu vakcíny na očkovanie proti chrípke, príspevky na očkovanie proti vírusovej hepatitíde, cytologické vyšetrenie sterov maternice a koloskopiu či preventívnu urologickú prehliadku. VšZP ponúka aj dlhodobé cestovné poistenie so zľavou až 60 percent, ale aj zľavnené vstupy do fitnescentier, na plavárne, športoviská, zľavy na tlakomery, okuliare, vitamíny, kozmetiku, rekondičné a kúpeľné pobyty či v internetových obchodoch pre najmenších.