Platby v hotovosti sa dostávajú čoraz viac do úzadia a všetko nasvedčuje tomu, že platobné karty ich budú nasledovať. Digitálne platby našli svojich priaznivcov nielen v online prostredí, ale aj v retaile.

Na tieto zmeny musia reagovať aj vydavatelia platobných kariet. A nielen preto, že tri štvrtiny Slovákov sú pripravené dať papierovým účtenkám zbohom, naznačuje v rozhovore pre TREND generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Česko a Slovensko Michal Čarný.

Čo bude znamenať koniec éry plastových platobných kariet?

Dôjde k zmenám v spôsoboch, akými platíme. Dnes už niektoré črepiny toho vidíme napríklad v záujme o digitálne karty. V blízkej budúcnosti už fyzická karta nebude hlavným nosičom, hoci aj podľa slovenských klientov o ňu ešte stále existuje záujem. Ale budúci dopyt o revolučnú zmenu bude veľmi silný. Prejaví sa to až zmenou platobných úkonov, keď priamo platiť ani nebudeme. Jednoducho ukončíte nákup a odídete, pričom samotná platba prebehne bezpečne na pozadí. Aj preto už dnes prebieha zmena toho, akému biznisu sa venujeme.

Ako tieto zmeny vplývajú na stratégiu firmy?

Je to prirodzený vývoj a myslím, že správny. Nedeje sa náhle, ale v určitej podobe táto zmena prebieha v celej modernej histórii značky. Aj preto ju dnes možno už viac považovať za technologickú než kartovú spoločnosť, ktorá sa venuje bezpečnosti a rôznym spôsobom platieb. Karty sú už len časťou jej core biznisu.

Ako sa pod túto zmenu podpísali posledné dva roky pandémie?

V uplynulých dvoch rokoch nedošlo k žiadnym dramatickým zmenám v tom, že by vznikali nové trendy, ktoré tu predtým neboli. Ale rozhodne došlo k dramatickému urýchleniu už existujúcich vecí. Ak sa na to pozriem optikou nášho biznisu, tak došlo k zrýchlenému posunu od hotovosti k bezhotovosti. Z najnovších dát vidno, že Slováci sú už bezpečne za polovicou platieb v retailovom segmente, ktoré realizovali digitálne. Dnes Slováci realizujú platby bezhotovostne z výraznej časti.

Dotiahli sme sa na Čechov, ktorí vplyvom pandémie posunuli tento podiel na 58 percent?

Dokonca sú Slováci na tom ešte o trochu lepšie a vyplýva nám, že ak by mali možnosť platiť bezhotovostne kdekoľvek, tak by to bolo pokojne aj 74 percent ľudí.

Očakávate, že aj hotovosť z peňaženiek postupne vymizne?

To je v terajšom nastavení platobných štruktúr nereálne. Ale trend ide správnym smerom a aj k tým vyšším podielom musí trh dospieť sám, nedá sa to urýchliť, pretože naďalej existuje určité využitie hotovosti v spoločnosti. Zároveň by si širšia zmena musela žiadať aj zmenu samotnej legislatívy, keďže tá dnešná v zásade neumožňuje obchodníkovi zvoliť si, že bude prijímať len bezhotovostné platby. Napriek tomu posun vidno aj na strane ľudí, ktorí už hotovosť dnes vnímajú najmä ako prostriedok na tvorenie finančnej rezervy. V peňaženkách hotovosť držia len preto, aby ju mali pre prípad, keď sa inak ako hotovosťou platiť nedá, a to je zásadná zmena vnímania reálnych peňazí.

Na snímke Michal Čarný, General Manager pre Českú a Slovenskú republiku.
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Teraz do hry vstúpila inflácia a vojna na Ukrajine. Ako sa odrážajú vo vašom biznise?

Vplyv konfliktu na Ukrajine určitým spôsobom tiež ovplyvňuje absolútne množstvo transakcií, ktoré sú bezhotovostné. Počas covidu bol rast online platieb dramatický, a to až na úrovni 47 percent. V druhom roku pridal ďalších 15 percent, čo sú obrovské čísla. Segment bol dlhodobo rastový, ale čo považujem za ešte zaujímavejšie, je, že Slovákom to dalo možnosť vyskúšať si platby na internete. Pretože stále existoval segment, ktorý s tým nemal skúsenosti, a navyše zisťujeme, že sa po tejto skúsenosti ani k predchádzajúcim zvykom nevrátili. Celkovo sú však mnohé dáta výrazne nad hodnotami spred pandémie, takže k zásadnejším zmenám na tomto trhu rozhodne prišlo.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa