Tento rok otvoril oči viacerým spoločnostiam, ktoré ešte vlani, po prvom roku pandémie, avizovali rekordný nárast a dopyt. Viaceré problémy prekvapivo ohlásili firmy Dedoles a Fusakle.
Mnohé spoločnosti nedokázali držať krok s rýchlym rastom podnikania, prekvapili ich náhle výkyvy trhu, mali priveľké očakávania, nedokázali zvládnuť zmeny správania zákazníkov, ktoré im zamiešali karty natoľko, že v jednom prípade došlo až k reštrukturalizácii. Generálny riaditeľ spoločnosti BizBuilders Tomáš Török avizuje, že problémy mnohých e-commerce firiem sa zhodujú a riešenia, ktoré existujú, sú principiálne.
Viaceré spoločnosti z e-commerce avizujú problémy. Zanedbali niečo?
Veľa závisí od toho, aké produkty e-shop predáva a aký je jeho výkon. Priemerný pokles e-commerce trhu dosiahol za prvý kvartál 2022 až 28 percent, za druhý kvartál je to už iba jedenásť percent oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Problémov, ktoré dnes postihnuté subjekty riešia, však môže byť viac a podľa našich skúseností sa ich niekoľko opakuje. Prvým je, že náklady boli plánované na očakávaný rast (alebo aspoň udržanie objemu predaja) a to sa nedeje. Ak teda firma nabrala vyššie fixné náklady, ako sú priestory, ľudia, technológie, dostáva sa automaticky a rýchlo do negatívnej bilancie. Druhým problémom je manažovanie nákladov. Niektoré fixné náklady firmy nedokážu znížiť dostatočne rýchlo alebo vôbec – je to extrémne náročné. Ďalším problémom je chýbajúca hotovosť. Každý e-commerce subjekt má totiž svoju sezónnosť a na tú sa potrebuje zásobiť vopred, nakúpiť tovar. Ak nemá dostatočné finančné rezervy z minulých ziskov, nemôže nakupovať, pričom je to pre zachovanie krvného obehu firmy kľúčové. Kumulovanie týchto problémov v rekordne krátkom čase môže byť pre mnoho subjektov nebezpečný kokteil.
Často ide o firmy so špecifickým produktom, ktoré majú potenciál. Čo je najväčší problém ich biznisplánu?
Každý biznisplán má vychádzať z očakávanej reality, teda z odhadu vývoja trhu. Ten sa však dnes takmer nedá predvídať. Vznikajú anomálie, zákaznícke správanie sa nečakane mení, dejú sa silné geopolitické zmeny a logicky kompletné preskupenia pravidiel na trhu. Dnes odporúčame biznisplán a z toho vyplývajúce kľúčové aktivity nastavovať defenzívne.
Čo to v praxi znamená?
Mať náklady čo najviac pod kontrolou. Najmä v prípade zvyšovania fixných nákladov treba byť pripravený na ich rýchlu zmenu, redukciu alebo vypustenie. Pri tržbách treba rátať s viacerými variantmi a mať v zásuvke takzvanú ak – tak maticu. V praxi to znamená, že firma postupuje podľa rôznych scenárov – ak sa deje toto, správam sa takto. Skrátka, podľa vývoja trhu a tvorby tržieb postupne „púšťa“ nové náklady, a to vždy až na základe jasného signálu trhu. Kľúčom je lepšie držať páky, ktorými firma môže rýchlo a pružne pohnúť pri zmene.
Bol práve toto problém firiem Fusakle, Dedoles či Tuli?
Z tejto trojice sa viem vyjadriť iba k značke Tuli, kde sme na začiatku roka spolutvorili biznisplán a už v januári sme predpokladali ochladenie e-commerce trhu. Preto sme v tomto segmente neplánovali rast. Realita ukazuje, že udržanie objemu bude úspech. Rovnako sme plán opreli o B2B segment, kde sme posledný rok finalizovali komplexné portfólio do uceleného katalógu pre architektov a distributérov. A aktuálne sme v spomínanom testovaní retailového konceptu tak, aby boli výrobky dostupné už na vianočnom trhu aj v niektorej z partnerských kamenných predajní.
Ako teda hodnotíte podnikanie firiem Fusakle a Dedoles, ak jedni avizujú, že to „prepálili“ a tak sa vlastne dostali do problémov?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?