Zároveň s nimi však prichádzajú aj nové hrozby zneužitia. Keď sa nad tým človek zamyslí, možno by sa dala vidieť analógia s nástupom osobných počítačov (a vlastne to tak trochu sú počítače na kolesách). Rovnako ako počítače, aj autonómne autá sa dajú hacknúť. A ani na to netreba nejakú hi-tech výbavu. Aspoň podľa novej štúdie Dopravného výskumného inštitútu Michiganskej univerzity. Tvrdí, že autá sme naučili vidieť a počuť. Ale nie nenechať sa oklamať.
Ešte sú trochu naivné
Oblasť autoškôl je jedna z nepreberného množstva dnes bežných vecí, ktoré budú potrebné rovnako ako kováčska dielna. Samozrejme, to až s plným rozmachom autonómie piateho stupňa, teda jazdy bez akejkoľvek nutnosti ľudského zásahu. A možno ešte väčší dosah na ekonomiku rôznych oblastí budú mať nákladné autá.
Ako ovplyvní fungovanie prepravcu, rýchlosť dodávania tovaru alebo aj sieť motorestov, keď za volantmi ťahačov už nebude žiaden človek? Ťažko si zatiaľ predstaviť. No podľa viacerých analytikov bude práve nákladná doprava ako prvá asimilovať technológie spojené s autonómiou.
Už pekných pár mesiacov to napríklad do praxe zaviedol banský gigant Rio Tinto, ktorého 416-tonové nákladiaky jazdia s rudou bez šoférov. Hoci je to len jednoduchá a takmer priama cesta z ťažobného miesta na miesto spracovania bez klasických ciest alebo rizika, že stretnú prebiehajúce dieťa, je to začiatok. Vlastné modely nákladných samojazdiacich vozidiel už testujú Volvo či Caterpillar.
A už v priebehu septembra má Elon Musk predstaviť svoj doposiaľ tajný model samojazdiaceho a čisto elektrického nákladiaka. Pôjde o logické rozšírenie portfólia automobilky Tesla, ktorá má s pokročilou autonómiou rozsiahle skúsenosti. A to nie iba z testovacích okruhov, ale aj, čo je ešte dôležitejšie, od tisícok majiteľov Tesiel Model S a X. Onedlho aj majiteľov Modelu 3, ktorý si vďaka výrazne nižšej cene oproti predchodcom dopraje ešte viac záujemcov po celom svete. A o to viac exkluzívnych situácií tieto autá „zažijú“ a budú o nich môcť referovať.
Rozšírenie samojazdiacich áut podporila aj januárová správa americkej NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Podnetom bola nehoda z leta minulého roka, pri ktorej majiteľ Tesly zahynul. A používal funkciu autopilota. Hoci NHTSA porovnávala dáta len z automobilov Tesla, dajú sa aplikovať aj širšie. Pretože merali rozdiel v nehodách týchto automobilov s autopilotom a bez neho. Výsledky za obdobie od roku 2014 do 2016 mali Tesly bez autopilota v priemere 1,3 nehody na milión najazdených míľ (1,6 milióna kilometrov).
Po rozšírení tejto služby klesli nehody o
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?