Hoci vyrábajú aj čistiace prostriedky, na Slovensku a v Česku poznajú najmä ich značku organickej prírodnej kozmetiky Malinna. Tá oficiálne vstúpila na trh len v závere roka 2017, pričom vlaňajšok ukončila už s tržbami atakujúcimi hranicu 300-tisíc eur. Optimisticky vyzerajú aj prvé štyri mesiace tohto roka, ktorý vo výraznej miere – vzhľadom na charakter produktov – potiahla cez online predaj aj koronakríza. Ku koncu roka by sa tak tržby rodinnej firmy Malinna mali medziročne zdvojnásobiť.

Amrop Jenewein a nebotra
Zdroj: Amrop Jenewein a nebotra
Amrop Jenewein a nebotra

Rodina Stráňavských žila najskôr v Žiline a potom v Banskej Bystrici. Podnikateľské aktivity ich však postupne presunuli inam. Kým dcéra zakladateľa rodinného biznisu Dominika Doniga-Stráňavská riadi z Bratislavy predaj a marketing kozmetiky na Slovensku aj v Česku, jej otec Jaroslav Stráňavský v českej obci Branice, asi 60 kilometrov od Prahy, dohliada na vývoj a výrobu v tamojšej fabrike a zároveň má na starosti spoluprácu s odborníkmi či nákup surovín.

Rozhovor pre ekonomický týždenník Trend so zástupcami spoločností Human Inside a Amrop Jenewein. Na snímke je Erika Matwij (Human Inside) a Igor Šulík (Amrop Jenewein).
Neprehliadnite

Aj rodinné firmy potrebujú lídrov. Akí majú byť? Odpovedajú firemní poradcovia

Čistiace produkty, ktoré v nej popri kozmetike vyrábajú, sú určené nielen pre domácnosti, ale aj pre priemysel. Napríklad v stavebníctve je nimi možné vyčistiť a pripraviť povrchy pred nanotechnologickými či inými nátermi. Túto odnož biznisu ma však z obchodnej stránky na starosti synovec zakladateľa Marek Stráňavský a jeho firma IsoKor, ktorej sa podarilo nájsť odbyt pre čističe v rámci B2B klientely nielen na Slovensku a v Česku, ale aj v Poľsku.

Dopyt urýchlil vznik fabriky

Výroba a výskum produktov najprv prebiehali v malej dielni J. Stráňavského v Tajove neďaleko Banskej Bystrice. Už rok po odštartovaní predaja bol však dopyt po produktoch taký vysoký, že aktuálnou sa stala téma výstavby menšej fabriky, ktorá by odbyt s perspektívou ďalšieho rozšírenia dokázala pokryť na niekoľko rokov. Voľba padla na českú obec Branice. „V Česku som sa stretol s lepšími podnikateľskými podmienkami, s rýchlosťou úradov, ochotou aj korektnosťou,“ vysvetľuje rozhodnutie postaviť fabriku v Česku, ktoré znamenalo, že sa tam do neďalekého Písku spolu s manželkou Evou aj presťahoval.

Otvorenie fabriky, ktorá má rozlohu 240 štvorcových metrov, prebehlo v polovici minulého roka, pričom išlo o investíciu 400-tisíc eur. Polovicu prostriedkov vložil J. Stráňavský, na druhú polovicu si zobral úver. Projekt zaujal aj Českomoravskú záručnú banku, ktorá sa za splatenie úveru zaručila.

„Výroba vo fabrike je schopná generovať ročný obrat tri milióny eur. Už dnes sa pomaly blížime k vyťaženosti na sto percent,“ hovorí pre TREND zakladateľ projektu. Prevádzku fabriky zabezpečuje jeho firma Juveril, ktorá spolu s brigádnikmi zamestnáva približne desať ľudí. Jedným zo zamestnancov je manželka Eva, ktorá má na starosti kontrolu prevádzky a skladové hospodárstvo. J. Stráňavský sa ešte stále najlepšie cíti vo výskumnom laboratóriu a priamo vo výrobe.

Malinna, organick kozmetika
Stráňavský Jaroslav, otec
Stráňavská Eva, manželka
Doniga-Stráňanská Dominika, dcéra
Zdroj: Trend, Ma?o ?trauch
Malinna, organick kozmetika Stráňavský Jaroslav, otec Stráňavská Eva, manželka Doniga-Stráňanská Dominika, dcéra

Výrobe predchádzalo samoštúdium

Na začiatku podnikateľských aktivít spojených s organickou kozmetikou stáli pred vyše desiatimi rokmi čističe na rôzne povrchy, ktoré J. Stráňavský najprv nakupoval zo zahraničia a na Slovensku a v Česku ich predával. Neskôr sa rozhodol, že skúsi vyvinúť vlastný čistiaci prostriedok. Pôvodne chcel vytvoriť antibakteriálny biologicky rozložiteľný čistič bez syntetickej chémie. Pri dlhodobej dennodennej manipulácii a pokusoch s organickými olejmi si všimol, že zrejme majú silné detoxikačné a regeneračné účinky, pretože mu z rúk mizla reuma, rovnako sa stratili kožné problémy. Postupne zbieral informácie o účinkoch olejov, prírodných solí, voskov aj rastlinných masiel z celého sveta. Zaujímal sa o indiánske techniky liečenia a liečebné metódy z Ázie, ktoré majú tisícročnú tradíciu. Svoje poznatky konzultoval s odborníkmi v oblasti medicíny.

Do extraktov z olejov a zo solí začal pridávať výluhy z bylín, zo stromov a hlavne z ich koreňov. Objavil pri tom spôsob lúhovania, vďaka ktorému z nich dokázal vyextrahovať viac účinných látok, než obsahujú napríklad esenciálne oleje. „Snažil som sa nakombinovať všetky zložky tak, aby boli kompatibilné s ľudským organizmom, mali antioxidačný potenciál a vplývali na obnovu buniek v tele,“ hovorí. Takto vznikol elixír na vnútorné použitie, ktorý pôvodne vytvoril na riešenie vlastných zdravotných problémov. Postupne začal spolupracovať s certifikovanými laboratóriami a rôznymi lekármi, aby si účinky elixíru overil, respektíve nové získané poznatky pretavil do výroby.

Fabriku si firma postavila v českej obci Branice.
Zdroj: Archív Malinna
Fabriku si firma postavila v českej obci Branice.

„Neskôr sme k elixíru pripojili krémy a šampóny na stimuláciu a detoxikáciu pokožky. Koža je silný absorpčný orgán – účinné látky sa tak rýchlejšie dostanú do kĺbov či lymfatického systému,“ vysvetľuje J. Stráňavský. Niektorí ľudia na Slovensku ani neboli ochotní uveriť, že prípravky mohol vyvinúť umelec, keďže Jaroslav pôvodne vyštudoval hru na husliach. Mysleli si, že ich dováža a potom predáva pod vlastnou značkou.

Názov Malinna priniesla dcéra

Rozmer rodinného biznisu nadobudol projekt po tom, ako sa do otcovej vášne zhruba pred piatimi rokmi zapojila dcéra Dominika. Názov rodinnej značky Malinna vymyslela práve ona. Chcela niečo, čo by bolo ľahko vysloviteľné a zároveň zapamätateľné, a to vo viacerých jazykoch. Dvojité n napríklad vzniklo z názvu mesta Innsbruck, v ktorom niekoľko rokov predtým žila a venovala sa v ňom hudbe. Ideu na názov jej pritom dala kamarátka, ktorá pracovala v brandingu. „Otcovým produktom som verila od začiatku, videla som ich výsledky. Zároveň som si uvedomila, že ma fascinuje hovoriť ľuďom o ich účinkoch a filozofii odklonu od chémie a návratu k prírode,“ hovorí Dominika. Napríklad oleje pochádzajú z veľkej časti z malých fariem od ekologických dodávateľov.

Čistiace prostriedky Chistee
Rodine Stráňavských bolo od začiatku zrejmé, že kozmetika a čistiace prostriedky sú z pohľadu obchodu a marketingu dva odlišné koncepty, a preto sa rozhodli zastrešiť ich úplne inou značkou. Ich predaj bežným spotrebiteľom posunula Dominika Doniga-Stráňavská na kamaráta Petra Faltusa. Ten kedysi spolupracoval s rôznymi e-shopmi vrátane Debničkárov. Pre čističe na báze olejov a solí vymyslel názov Chistee. Dal im ekologický rozmer, v obchode sa predávajú formou výčapu.

Pred tým, ako rodina začala v roku 2017 realizovať svoje produkty pod značkou Malinna, ich zhruba dva roky dodávala iným kozmetickým firmám, ktoré ich predávali pod vlastným menom. Tieto vzťahy trvajú dodnes, ale objem predaja cez vlastnú sieť, ktorá zahŕňa e-shop aj kamennú predajňu, už výrazne prevýšil tržby cez partnerov. Úspešný štart pripisuje Dominika najmä produktu a komunite ľudí, ktorú si okolo seba vytvorila. „Fungujeme na tej istej energii. Všetci, ktorí myšlienke uverili, mi veľmi pomáhali, niektorí aj za barter. Či už kreatívci, ktorí navrhli dizajn produktu, štylistka a fotografka produktov, online marketéri a odborníci na sociálne médiá,“ ozrejmuje. Propagáciu robila spočiatku najmä cez influencerov, vďaka čomu sa značka dostala na pulty concept storov predávajúcich ekologické, organické alebo ručne robené slovenské produkty. Cez túto komunitu prenikla kozmetika Malinna aj k modelkám agentúry Elite v Prahe a od nich do veľkej českej siete parfumérií.

Manželka zakladateľa firmy Eva má na starosti kontrolu prevádzky a skladové hospodárstvo.
Zdroj: Archív Malinna
Manželka zakladateľa firmy Eva má na starosti kontrolu prevádzky a skladové hospodárstvo.

V súčasnosti tvorí predaj na Slovensku zhruba 60 percent celkového obratu a v Česku do 40 percent. Menšie percento sú individuálne objednávky Slovákov, ktorí značku poznajú, ale žijú v Spojenom kráľovstve, Rakúsku či v Dánsku. Zhruba dve tretiny objemu predaja kozmetiky pripadajú na e-shop, zvyšok na distribučné predajne. E-shop zažil veľký nápor najmä v marci a apríli tohto roka, keď si ľudia kupovali dezinfekčné prípravky a prostriedky na posilnenie imunity v súvislosti s novým koronavírusom. Oproti bežným mesiacom roka bol štvornásobný.

Rodina Homolovcov: riaditeľ Homola Furniture Ján, jeho otec Anton a bratia Martin a Michal
Neprehliadnite

Športový duch a synergie vyniesli ich firmy na špičku v interiéroch

Aj ekologická budúcnosť

Nové odbytové kanály v rámci maloobchodného predaja Malinna cielene nevyhľadáva. Nejde jej o to, aby bola iba vystavená v regáloch. „Dôležitý je aj servis. Majitelia bioobchodov či concept storov, ktorí od nás nakupujú výrobky, ich sami poznajú a vedia o ich účinkoch zákazníkom porozprávať z prvej ruky,“ hovorí Dominika. Ich produkty odoberajú aj kozmetické salóny či fyzioterapeuti.

Pokiaľ ide o plány v oblasti výroby, pozemok, ktorý v Česku J. Stráňavský kúpil, má rozlohu štyritisíc štvorcových metrov, pričom v budúcnosti by tam mala vzniknúť druhá výrobná hala s rozlohou 360 štvorcových metrov s ešte širším technickým zázemím. Veľkovýrobe a extrémnemu rastu biznisu sa však bráni. Radšej hovorí o väčšom počte menších fabrík, pokojne aj v iných európskych krajinách, čo by mu umožnilo mať lepší dohľad nad kvalitou. Ani prípadné investície tretích strán podnikateľovi v súčasnosti nedávajú zmysel, nenašli by totiž uplatnenie. „K podnikaniu sa snažíme pristupovať so zdravým rozumom. Časť z toho, čo zarobíme, hneď investujeme, napríklad do obalov šetrných k životnému prostrediu. Rastieme organicky. Nemáme záujem o veľký skok,“ dopĺňa otca Dominika.

Jaroslav Stráňavský sa najlepšie cíti vo výskume a výrobe.
Zdroj: Archív Malinna
Jaroslav Stráňavský sa najlepšie cíti vo výskume a výrobe.

V súvislosti s ekológiou začali od tohto roka v Malinne používať recyklované a recyklovateľné plasty na obaly. Okrem nich používajú vo zvýšenej miere sklo. Zámerom Malinny nie je zásobovať produktmi celý svet, ale vytvoriť udržateľnú značku, ktorá sleduje svetové environmentálne trendy a využíva čo najväčšie percento lokálnych zdrojov a surovín.  

Podnikavý huslista

Podnikanie nebolo pre Jaroslava Stráňavského neprebádaným územím. Začal s ním pred štvrťstoročím a bolo spojené s hudbou. Vyštudoval hru na husliach a živil sa ako hudobný režisér v Slovenskom rozhlase. Keď v roku 1994 z rozhlasu odišiel, otvoril si vlastnú nahrávaciu spoločnosť. Nahrával, editoval a vytváral audionosiče klasickej aj akustickej hudby. Jeho klientmi boli viaceré zahraničné nahrávacie spoločnosti a vydavateľstvá. Spolupracoval so Slovenskou filharmóniou, s filharmóniami v Ostrave, Brne či s Istanbulským štátnym symfonickým orchestrom. Nahrával aj svetoznámych operných spevákov Štefana Kocána i Jacqua Trussela. Hudbe sa venovala aj jeho dcéra Dominika Doniga-Stráňavská, ktorá vyštudovala operný spev a hosťovala v operách v Banskej Bystrici, Košiciach aj Innsbrucku. Mama Eva bola huslistka v Štátnej opere v Banskej Bystrici a viedla detský súbor ľudovej hudby. Brat Adam skončil pražskú HAMU v odbore klavír. Rodine pomáhal na začiatku podnikania s odbytom v Prahe. Dnes sa otec s dcérou venujú hudbe len okrajovo, Dominika dáva hodiny hlasového a pohybového koučingu a Jaroslav robí nahrávky rôznych hudobných súborov už len z času na čas.

Kedysi sa celá rodina Stráňavských živila hudbou.
Zdroj: Archív Malinna
Kedysi sa celá rodina Stráňavských živila hudbou.