Najlepšie spolupráce často vznikajú náhodou. Napríklad na diskusnom pódiu festivalu Pohoda. V. Kubušová (na úvodnej fotografii) sa okrem tvorby dizajnu venuje aj jeho propagácii, a to organizovaním podujatia Kreatívne ráno. Pri jeho vydaní na trenčianskom festivale sa „zakecala“ s pozvaným hosťom, profesorom Pavlom Alexym.
Ten je známy svojím výskumom na Ústave polymérnych materiálov STU v Bratislave, konkrétne v oblasti biodegradovateľných plastov. Aj TREND už viackrát písal o jeho patente na plast, ktorý je rozložiteľný v komposte. Na jeho výrobu sa nepoužíva ropa, ale napríklad srvátka alebo škrob, ktoré neškodia prostrediu.
Rozhýbať bioplasty
Ako je možné, že máme špičkový výskum s výsledkami a svet sa stále brodí v igelitovom odpade? Prečo klasické plasty nenahrádzajú ich biokompatibilné alternatívy? To boli otázky, ktoré začali V. Kubušovej vŕtať v hlave.
Jedna z odpovedí je, že biomateriály zatiaľ nemajú také vlastnosti ako klasické plasty, hoci bratislavskí vedci pracujú práve na tom, aby sa im vyrovnali. Pre slovenské prostredie tiež platí, že transfer vedeckého know-how do výrobnej praxe preniká veľmi pomaly.
A je tu ešte jedna vec. Výroba rozložiteľných fólií na potraviny je dôležitý základ pre biorevolúciu. K tomu, aby sa však ešte viac naštartovala spotrebiteľská osveta, by sa hodil sexi produkt. Taký, ktorý budú ľudia hrdo nosiť a budú tak ukazovať, že ekologická zmena je možná. Veľký potenciál by mohlo mať niečo, čo je na očiach. Napríklad okuliare.
Zdroj: Igor Smitka
Obnoviteľná móda
„Rola dizajnéra dnes nie je len o tom, aby dával veciam formu. Mal by vedieť rozoznávať kontexty a byť mediátorom medzi odvetviami,“ myslí si V. Kubušová. V prípade biomateriálov to pre ňu znamenalo nájsť prepojenie medzi výskumom plastov a spotrebiteľským svetom.
Takýto prístup k dizajnu stále nie je bežný. Preto za ním vyrazila na Univerzitu umení v Berlíne. Jej magisterský projekt zameraný na biodegradovateľné materiály neriešil len produkty, ale z širšej perspektívy skúmal možnosti ekologickej zmeny. V tandeme s kolegyňou z oblasti fashion dizajnu Verenou Michels dumali nad tým, či sa na pominuteľný materiál dá nadviazať nejaká hodnota. A riešenie našli v móde.
„Biodegradovateľný materiál neznamená, že sa o týždeň rozpadne. Vydrží dostatočne dlhý čas, pokiaľ ho potrebujeme. Napadlo nám, že ak módne produkty meníme podľa aktuálnych trendov, tak prečo na ne nepoužiť rozložiteľný plast, ktorý vydrží dva, päť či desať rokov. Tak dlho ho aj tak nebudeme potrebovať, lebo si už budeme kupovať niečo iné,“ vysvetľuje ideu V. Kubušová.
A dodáva, že nie je jednoduché zmeniť spotrebiteľov tak, aby menej nakupovali. Dá sa však dosiahnuť, aby produkovali menej odpadu. „Za módne doplnky si navyše ľudia radi zaplatia, zaujímajú sa o to, prečo je na nich značka bio a aký je za tým príbeh. Keďže produkty ako okuliare vytvárajú štýl človeka, tak ľudia priamo na sebe nosia tú inováciu a dávajú najavo, že chcú žiť udržateľne,“ tvrdí dizajnérka.
Miroslav Král a Vlasta Kubušová z Crafting Plastics! Zdroj: Igor Smitka
Siahnuť si na materiál
Tento prístup zaujal aj profesora Alexyho z STU. Po debate na festivale pozval dizajnérov do laboratória, aby sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?