Sociálne siete či v niektorých prípadoch skôr sociálne médiá nového typu sa pomaly stávajú neprehliadnuteľnou normou. Čoraz viac používateľov je totiž ochotných za určitý typ obsahu platiť. A v globálnej dedine, na ktorú sa svet vďaka internetu premenil, sa zase na strane tvorcov obsahu môže viac ľudí živiť aj tým, čo štandardné reklamné systémy považujú za marginálne.
Zoznámte sa so Sarperom Dumanom. Tento turecký klavirista si privyrába hudobnými lekciami. Na svoju pôvodnú profesiu však už môže pomaly zabudnúť. Sarper totiž zarába 17-tisíc dolárov mesačne (približne 14-tisíc eur) vďaka niečomu úplne inému. Jeho vášňou sú totiž mačky, má ich devätnásť. Sarper zistil dve veci. Jednak mačky milujú, keď im hrá na klavíri. A zároveň ľudia milujú videá, na ktorých Sarper hrá a jeho miláčikovia mu všemožne „pomáhajú“. Vďaka tomu ho na Instagrame sleduje 1,1 milióna ľudí. To mu veľa peňazí nezarobí, Instagram však funguje ako skvelý marketingový kanál pre jeho skutočný zdroj príjmu. Tým je relatívne nová platforma Patreon, ktorá umožňuje komukoľvek speňažiť svoje schopnosti. Sarperovi môžu fanúšikovia mesačne posielať päť alebo desať dolárov. Celkovo ich má 2,5-tisíc tých, ktorí sú za unikátny obsah, ale aj z čírej zábavy ochotní poslať mu sumu nižšiu, než je predplatné Netflixu. A vďaka tomu sa Sarper môže v pokoji oddávať svojmu koníčku a pomáhať strateným mačkám. Svet je zase o trochu lepšie miesto na život. A to nie je myslené ironicky.
Centy verzus tisíce
Patreon, ktorý založil v roku 2013 americký hudobník Jack Conte, je jednou z najčastejšie využívaných služieb umožňujúcich monetizovať pôvodný digitálny obsah. „Na Patreone je zhruba 200-tisíc tvorcov, ktorí celkovo utŕžia zhruba miliardu dolárov ročne,“ spočítal magazín Economist. „Najúspešnejší autori dokážu zarobiť aj dva milióny. Ale 98 percent tvorcov zarobí menej, než je americká minimálna mzda, teda 1 257 dolárov za mesiac,“ dodal magazín. Ako vidno, Sarper takmer s 200-tisíc dolármi ročne patrí k mimoriadne úspešným tvorcom. A stačí mu „len“ 2 500 používateľov.
Novátorstvo súčasnej ekonomiky možno nepôsobí nijako revolučne. V skutočnosti je to však zásadný moment. Ešte prednedávnom by Sarper mohol dávať svoje videá na Instagram alebo YouTube. Tam by ho určitý algoritmus púšťal predpokladanej cieľovej skupine. Tá by však bola malá a v globálnej konkurencii všetkých videí by sa tento obsah nemohol presadiť. Z reklamy by Sarper dostal pár centov, ak vôbec niečo. A rozdiel medzi centmi a sedemnástimi tisíckami dolárov je priam galaktický.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?