Bývalí majitelia do zámku v Pezinku investovať nechceli. Jeho renovácia sa podarila len pred niekoľkými rokmi. Zároveň tu vznikol hotel pre viac ako sto ľudí, reštaurácia a wellness a nechýba ani vinárstvo, ktorému sa Šimákovci venujú už niekoľko rokov. Začiatky sú vždy ťažké.
Rodina Šimákovcov je pekným príkladom toho, ako začať a počas jedného roka aj dvakrát zavrieť. V súčasnosti predávajú víno cez internetový obchod a v dôsledku pandémie koronavírusu svoje služby museli obmedziť. Ako však sami hovoria, sú len na začiatku cesty. Rozbeh im prekazila zatiaľ len kríza. Za prvý rok svojho pôsobenia (2019) dosiahli tržby komplexu asi 1,3 milióna eur.
Nedáš, nedostaneš
Príbeh znovuzrodenia zámku v srdci Pezinka sa začal pred dvomi rokmi, keď si rodina kúpila kultúrny skvost. Potrebná investícia na kúpu zámku vzišla z predaja známeho slovenského vydavateľstva Spoločnosti 7 Plus, ktorú odkúpila finančná skupina Penta za desiatky miliónov eur. Práve Šimákovci boli spolumajiteľmi tohto vydavateľstva. Zinkasovali tak potrebný balík peňazí, ktorý sa rozhodli investovať do svojho hobby.
Šimákovci začali ihneď realizovať svoju víziu a zámok postupne rekonštruovali. Spočiatku si mysleli, že na ich nápad rekonštrukcie národnej kultúrnej pamiatky budú vyčlenené aj peniaze od štátu alebo Európskej únie.
„Napriek tomu, že nám všade niečo sľúbili, nič sme nedostali,“ komentuje vtedajšiu situáciu Štefan Šimák. Nakoniec všetky aktivity financovali zo súkromných rodinných zdrojov.
Celkovo sa preinvestovalo približne 50 miliónov eur. Na otázku, prečo nedostali od štátu ani cent, hovorí Š. Šimák, že nehrali podľa pravidiel tých, ktorí sú zodpovední za dotácie. „V športe platí pravidlo nedáš, dostaneš. Tu platilo pravidlo nedáš a nedostaneš,“ vysvetľuje.
Žalostný stav pamiatky
„Nerobili sme nič iné, len sme vyvážali sutiny a odpadky. Trvalo to približne rok,“ spomína na začiatky rekonštrukcie zámku Š. Šimák. Dodáva, že prvé kroky do zámku v ňom zanechali obraz polorozpadnutej budovy. Odkedy odišli pôvodní majitelia Pálffyovci koncom 19. storočia, horné poschodia zámku chátrali. Plne využívané boli jedine pivničné priestory. Ešte pred rokmi tam totiž vznikol Národný salón vína.
Horné poschodia však nemal kto využívať a stali sa skladiskom nepotrebných vecí. Celé podlažie bolo v čase, keď sa zámok dostal do rúk Šimákovcov, v dezolátnom stave. V minulosti tu bolo nahrávacie štúdio OPUS, kde vznikli hity stálic slovenskej popovej muziky ako Mira Žbirku, Mariky Gombitovej, Pavla Hammela a ďalších.
Noví majitelia museli rok počkať na stavebné povolenia, no nakoniec sa za rok a dva mesiace podarilo dostať stavbu do súčasnej podoby. Dnes je zámok na nerozoznanie od pôvodného stavu. Hoci bol národnou kultúrnou pamiatkou, štát o ňu nemal záujem.
„Viete, koľko je podobných pamiatok, o ktoré sa štát nestará a sú v zúboženom stave? Sú ich desiatky po celom Slovensku,“ tvrdí Š. Šimák. Pamiatku chceli po rekonštrukcii zachovať a otvoriť ju pre ľudí. Pridaná hodnota nápadu Šimákovcov bola práve v spojení histórie, vinárstva, hotela a kultúrnych podujatí. Pôvodný zámer vinárstva spojený s hotelom v priestoroch zámku bol založený na túžbe vytvoriť kompletne niečo iné, než má konkurencia. Tá je v tomto segmente veľmi silná.
Unikátna kombinácia
O podobné spojenie služieb sa predtým nikto nepokúsil. Pre jednu oblasť podnikania by to však pre vlastníka budovy nemalo zmysel. „Otvoriť reštauráciu bez sprievodných akcií by bolo náročné a bez výsledku,“ vysvetľuje Richard Šimák. Vízia unikátneho spojenia vznikla ešte počas riadenia vydavateľstva Spoločnosti 7 Plus.
Sklo, vinohrady a hotel. To boli piliere, na ktorých stála myšlienka rekonštrukcie pamiatky. Okrem iného je dnes súčasťou zámku výstava medzinárodnej zbierky umeleckého skla v hodnote státisícok eur.
K hotelu patrí aj dobré jedlo. Už pôvodná vízia bola o tom, ako urobiť dve reštaurácie, kde by jedna slúžila na servírovanie domácich jedál a druhá by bola viac o zážitkovej gastronómii. Nakoniec jedna z reštaurácií Šimákovcov získala prestížne ocenenie Zlatá vidlička – najlepšia reštaurácia na Slovensku. Súčasný biznisplán je kombináciou hotelierstva, vinárstva a zámku.
Je založený na organizovaní podujatí, predávaní vína a zážitkov. Ubytovaní majú k dispozícii wellness či historickú spoločenskú miestnosť. Je tu aj oltár pre páry, ktoré chcú v historických priestoroch nadštandardné svadby. Koronavírus však všetko obmedzil. Aktivity stoja. Funguje len internetový obchod predaja vín.
Pôvodné vybavenie zámku, ako sú nábytky či obrazy, bolo v minulosti rozpredané do zahraničia. R. Šimák spomína, ako s rodinou chodili do Viedne odkúpiť rozpredané starožitnosti späť, aby zámku prinavrátili zašlú slávu a historického ducha.
Viete, koľko je podobných pamiatok, o ktoré sa štát nestará a sú v zúboženom stave? Sú ich desiatky po celom Slovensku.
Investícia sa nevráti
Ambíciou je získať verejné financie na dokončenie okolia zámku a detailov, ktoré dotvoria jeho historický charakter. Zámku chýba predná časť parku, na jeho mieste stojí parkovisko.
Potrebné sú aj historické fasády. Celkovo ide o investíciu asi 700-tisíc eur. Zámok si do príchodu koronakrízy získaval klientelu z kultúrnych podujatí. Tie na nádvorí boli každú nedeľu. Organizovali sa tu koncerty a divadelné predstavenia.
Podľa Š. Šimáka je však rentabilita celého projektu otázna. Skôr sa zameriavali na vytvorenie niečoho, čo by bolo pre verejnosť zaujímavé. „Návratnosť je takmer nulová. Nevráti sa to nám ani našim deťom. Aby sme zarobili celú investíciu späť, museli by sme mať k dispozícii niekoľko životov. Niečo pekné sa tu však spravilo a sme na to hrdí,“ tvrdí na margo udržateľnosti zámku Š. Šimák.
Nechcú vyskakovať z každého rohu
Neodmysliteľnou súčasťou zámku je výroba vína. V pivničných priestoroch je kamenná predajňa aj zachované historické sudy, ktoré si verejnosť môže pozrieť. Podľa Šimákovcov je vinárstvo odlišné od iných preto, lebo víno sa vyrába v 700-ročných pivniciach. Pochádza zo 100 hektárov vinohradov v Dubníku.
Technológ Roman Janoušek patrí medzi špičku na Slovensku. Šimákovci o ňom hovoria ako o dobrej investícii, chceli staviť na výnimočnú kvalitu. Masový predaj vína sa nekoná. Do predaja okrem zámku ide ročne maximálne 100-tisíc fliaš.
„Nechceme vyskakovať z každého kúta. Chceme si udržať výnimočnosť aj tým, že nebudeme ľahko dostupní,“ vysvetľuje stratégiu Š. Šimák. Vinárstvo má piatich distribútorov a privátnu klientelu, ktorou sú najmä hotely a firmy. Súčasná situácia im robí problémy, pretože kríza položila gastro, svadby a kultúru. Š. Šimák vyčíslil, že kríza ich stojí státisíce eur.
Pred prvou vlnou zamestnávali približne sto ľudí, po nej už len 45. Keď sa objavila nádej na znovuotvorenie, investovali do marketingu desaťtisíce eur. „Už sme sa pomaly rozbiehali, prichádzali rezervácie a následne nás opäť zatvorili,“ konštatuje.
Momentálne má zámok na rok 2021 preložených 50 svadieb. Keďže sa všetko prekladá, nemôžu ponúkať ďalšie služby, pretože izby a sály predajú len raz. Reálny pokles tržieb je však ťažké vyčísliť, keďže slávnostne otvorili pred rokom v máji. Produkcia vína však klesla o polovicu.
Vlani tvorilo víno zo zámku 100-tisíc litrov, tento rok je to 50-tisíc. Šimákovci veria, že do konca roka príde vakcína proti koronavírusu a najideálnejší čas znovuotvorenia bude v marci. „Ak by sme otvorili ešte koncom tohto roka, budeme mať nastúpených zamestnancov a prázdny hotel. To nemá zmysel,“ vysvetľuje Š. Šimák.
Zmena generácií
Osud rodinnej firmy je otázny. Podľa Šimákovcov je veľmi predčasné hovoriť o plánoch na desiatky rokov. Bratia majú dospelé deti, študujú gastronómiu či hotelierstvo.
Nikdy ich však netlačili do niečoho, čo nechceli.
Š. Šimák pripúšťa, že budúce možnosti firmy sú tri. V hre je pokračovanie v rozbehnutej práci rodinou, prenájom solídnemu manažmentu a predaj investorovi. „Raz sa deti môžu zo zahraničia vrátiť. Verím, že náš projekt ich nadchne,“ uzatvára.
- Čo všetko ukrýva zámok Šimákovcov v Pezinku?
- Zámok v Pezinku, ktorý bol rekonštruovaný len pred pár rokmi, ukrýva niekoľko atrakcií pre ľudí, ktorí sa chcú prísť na zámok pozrieť alebo sa v ňom ubytovať. Vnútri sa nachádza historický hotel s wellness, medzinárodná zbierka umeleckého skla či rozsiahla zbierka motoriek JAWA. Hotel má kapacitu sto ľudí. Zámok ďalej ponúka zrekonštruované Pálffyho apartmány a obradnú sieň. V súčasnosti sú všetky aktivity spojené s organizovaním podujatí zastavené, otvorený je len obchod s vínom. Šimákovci získali za rekonštrukciu zámku ocenenie Stavba roka za najlepšiu podporu regiónu a reštaurácia nesie ocenenie Zlatá vidlička – najlepšia reštaurácia na Slovensku. Dokopy sa do dnešného dňa preinvestovalo vyše 50 miliónov eur, ktoré pochádzali zo súkromných zdrojov.