Elektrické vozidlá prekonajú do roku 2030 v predaji tradičné automobily, tvrdí nedávna správa spoločností Eurelectric a EY o elektromobilite. Podľa oznámenia Európskej komisie plánuje Únia zdvojnásobiť elektrifikáciu dopravy do roku 2040 a očakáva, že sa do tohto obdobia až štvornásobne zvýši predaj elektromobilov s cieľom dekarbonizovať tento sektor. Aby bolo možné naplniť tieto ambície, bude potrebný ešte prepojenejší ekosystém, ktorý si vyžiada aj investície do nabíjacej infraštruktúry.
Z odvážnych plánov politikov a výrobcov áut však vypadáva jedna kľúčová premenná, popri ktorej sú tie ostatné len prianím. Dopyt spotrebiteľov a vôľa kupovať elektrické autá v ostatnom období upadajú a začínajú ovplyvňovať všetky štatistiky.
Vynechali sme jeden medzi-krok k elektrickej mobilite a ktokoľvek dnes hovorí o jej trvalom raste, vychádza skôr z papierov než z reality. Trend nástupu ekologickejšej dopravy nebude okamžitý, naznačuje trh aj predajcovia.
Mylné čísla
Elektromobily zažívajú v Európe rozmach, v roku 2023 vzrástol ich predaj o 25 percent, pričom elektrické autá dnes predstavujú viac ako jedno z piatich predaných nových vozidiel. Rozvoj infraštruktúry drží krok s inováciami, pričom rýchle nabíjačky sú dnes desaťkrát výkonnejšie ako pred piatimi rokmi.
Do roku 2030 bude v Európe jazdiť približne 75 miliónov elektromobilov, pričom kupujúci budú mať k dispozícii cenovo dostupnejšie modely vďaka inováciám a modernejšej výrobe či prosperujúcemu trhu s jazdenými elektromobilmi, naznačujú početné minuloročné štúdie.
Rozdiel je však v uhle pohľadu, a to najmä pri avizovanom raste trhu s elektromobilmi. Akékoľvek vlaňajšie a predvlaňajšie čísla, ktoré boli kedysi len v stovkách či desiatkach predaných kusov elektromobilov, s určitosťou potvrdzujú rast v ďalšom období. V meradle celkovej európskej či obzvlášť globálnej dopravy je však napredovanie elektromobility zlomkové.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?