Na hospodárenie potravinárskych firiem v minulom roku vplývalo množstvo faktorov. Legislatívvne zmeny, investície, rozširovanie kapacít, zvyšovanie nákupných cien, dovoz potravín a množstvo ďalších, či už pozitívnych, alebo negatívnych. TREND vybral z prvej dvadsaťpäťky najväčších potravinárskych firiem podľa obratu sedem spoločností z rôznych sektorov a opýtal sa ich na kľúčové momenty, ktoré ovplyvnili ich hospodárenie v minulom roku.
1. miesto
Nestlé Slovensko, Prievidza
Tržby: 185,3 mil. eur (rast o 7 percent)
Zisk: 5,6 milióna eur (pokles o 45 percent)
Hospodárenie Nestlé Slovensko ovplyvnili legislatívne zmeny, najmä novela zákona o neprimeraných obchodných podmienkach. Na strane nákladov to boli investície do modernizácie výroby. Rast tržieb bol viditeľný takmer vo všetkých divíziách. Najviac sa darilo non-food kategórii, teda potrave pre zvieratá, a divízii Nespresso. Dôvodom nižšieho zisku boli technologické zmeny a investície 3,3 milióna eur do modernizácie výroby v závode v Prievidzi.
Vlani vyrobilo Nestlé v Prievidzi takmer 20-tisíc ton dehydrovaných kulinárskych výrobkov v hodnote približne 54 miliónov eur. V rámci produktových skupín mali najväčšie zastúpenie dochucovacie zmesi (37 percent), nasledovali bujóny s 35-percentným podielom vo výrobe a dehydrované polievky so 16 percentami. Asi 92 percent produkcie závodu smerovalo podľa manažérky pre korporátne záležitosti Ľubice Novotnej na export.
V blízkej budúcnosti plánuje firma rast kapacity výroby a rozšírenie portfólia produktov. Závod v Prievidzi má predpoklad stať sa strategickým podnikom pre vývoj a výrobu dehydrovaných kulinárskych výrobkov skupiny Nes-tlé pre Európu, Blízky východ a severnú Afriku.
Skupina Sanagro finančníka Fedora sa rozšírila
2. miesto
Mecom Group, Humenné
Tržby: 143 mil. eur (rast o 7,5 percenta)
Zisk: 223-tisíc eur (predvlani bola firma v strate 700-tisíc eur)
V minulom roku mal výrazný negatívny vplyv na mäsospracujúci segment africký mor ošípaných, ktorý mal za následok vysoký nárast ceny bravčového mäsa ako hlavnej suroviny na výrobu mäsových výrobkov. To prinieslo zvýšenie pultových cien.
Na hospodárenie Mecomu pozitívne vplývali investície do nových technológií, vďaka ktorým firma znižovala konverzné náklady vo výrobe. K zisku jej pomohli aj ďalšie úsporné opatrenia na zvyšovanie efektivity.
„Vlani sme zaznamenali aj výrazný rast exportu najmä do krajín západnej Európy,“ hovorí pre TREND generálny riaditeľ Mecom Group Ladislav Čechovič. Do zahraničia smerovalo približne 60 percent produkcie.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?