Samé tohtoročné novinky
Aj bez ambícií jasnovidca sa dá usúdiť, že najväčším konkurentom Nira bude pokrvný koncernový príbuzný Hyundai Ioniq Hybrid. Využíva do značnej miery identickú nielen hybridnú techniku, ale i cenovo sa podobajú ako vajce vajcu. Len namiesto karosérie typu crossover sa do pozornosti núka liftback.
Za predpokladu, že na hybridnom pohone nebazírujete, potom do úvahy prichádza ďalšia tohtoročná novinka – Peugeot 3008 so vznetovým motorom BlueHDi 120. Mimochodom, táto trojica sa prebojovala medzi siedmich finalistov novinárskej ankety Auto roka 2017 v Slovenskej republike (spolu s modelmi Alfa Romeo Giulia, Citroën C3, Škoda Kodiaq a Toyota C-HR). Zostavu súperov pre Niro kompletizuje štvrtý – od základu nový model Seat Ateca v benzínovej motorizácii 1,4 eco TSI.
Zdroj: Peugeot
Kufre ako na dlani
Kia Niro a Hyundai Ioniq Hybrid spočívajú na jednotnej flexibilnej platforme. Niro s P 3008 spolu s Atecou majú vyššiu svetlú výšku a aj v pozícii posádky na zadných sedadlách ponúkajú vyšší posed, lepší výhľad aj o málo vyšší priestorový komfort. Všetci štyria súperi majú dobre prístupné batožinové priestory cez výklopné piate dvere. Kapacitou kufra však jednoznačne víťazí Ioniq (550 l) pred P 3008 (520 l), Atecou (510 l) a Nirom (401 l).
Kým kufor Nira a Atecy obsahuje minirezervu (nad rámec deklarovanej kapacity), Ioniq a P 3008 si so sebou vozia lepiace súpravy. Pritom len do peugeota sa dá rezerva objednať. V žiadnom z porovnávaných modelov sa nedá zadná lavica pozdĺžne posúvať, variabilita sa začína aj končí sklopením operadiel zadných sedadiel. Kým rozhranie kufra a interiéru majú P 3008 a Ateca rovné, v Nire a Ioniqu čnie schod.
Zdroj: Seat
Hybridy bez alternatívy
Prakticky identické hybridné pohonné sústavy Nira a Ioniqu kombinujú benzínový štvorvalec s elektromotorom. Pritom väčšiu pozornosť púta 1,6-litrový spaľovací motor s atmosférickým plnením (pomaly rarita) a priamym vstrekovaním benzínu, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Podľa výrobcu má vynikajúcu účinnosť. Peugeot proti hybridnému záprahu stavia 1,6-litrový štvorvalcový turbodiesel a Ateca využíva tiež prepĺňaný agregát 1,4 eco TSI s priamym vstrekovaním benzínu.
Hybridný pohon Nira nemá alternatívu, kým Ioniq sa okrem hybridnej verzie bude predávať aj ako plug-in hybrid a elektromobil. K peugeotu si môže zákazník vyberať z ďalších piatich pohonných jednotiek a k seatu sú k dispozícii ešte štyri.
Na strane automatických prevodoviek sa stretli tri dvojspojkové (Niro, Ioniq, Ateca) s klasickou (P 3008). Oba hybridy spolupracujú výhradne s automatmi, kým k motorom P 3008 a seatu si zákazník môže zvoliť tiež ručne radenú prevodovku. Štvorica využíva predný pohon, pritom Niro a Ioniq sa vo verziách 4 x 4 vôbec nevyrábajú. Rovnako je na tom aj P 3008 s tým rozdielom, že za príplatok si môžete zadovážiť systém Advanced Grip Control, ktorý optimalizuje riadenie trakcie. Z tohto výberu si jedine Atecu môžete kúpiť aj ako štvorkolku. V takom prípade však kapacita jeho kufra klesá.
Zdroj: Hyundai
O dynamike
Kia Niro dosahuje s prižmúrením oka len priemerné zrýchlenie z 0 na 100 km/h (11,5 s) a v danej kategórii podpriemernú hodnotu maximálnej rýchlosti (162 km/h) – hoci postačujúcu. V tomto smere je na tom lepšie koncernový súrodenec Hyundai Ioniq Hybrid (10,8 s, 185 km/h). Pri takmer identickom pohonnom ústrojenstve v jeho prospech hovoria predovšetkým aerodynamickejšia silueta aj nižšia hmotnosť.
Peugeot 3008 BlueHDI 120 (11,6 s, 185 km/h) na jednej strane ťaží z vyššieho krútiaceho momentu, na druhej strane jeho akceleračné schopnosti čiastočne redukuje klasická automatická prevodovka. V tejto spoločnosti dynamikou zjavne vyniká Seat Ateca 1,4 Eco TSI s benzínovým prepĺňaným štvorvalcom, ktorý dosahuje vyššie otáčky a ako jediný využíva aj prednosti sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.
Začali sa predávať
Najobjektívnejšie vysvedčenie súperom vydá až trh. Pritom objektívny obraz o tom, ako sa predávajú, získame až o pár mesiacov. Sú to totiž nové modely, ktoré vstúpili do showroomov na Slovensku až v závere uplynulého roka. Napriek tomu čísla za november 2016 sú svojím spôsobom zaujímavé. Najvyšší počet, až 35 registrácií si zaknihoval Peugeot 3008, za ním nasleduje Seat Ateca (12).
Tieto modely však zvýhodňuje fakt, že štatistika Združenia automobilového priemyslu SR (za november 2016) sleduje predajnosť celých typových radov, teda všetkých, nielen porovnávaných motorových verzií, zatiaľ čo Kia Niro a Hyundai Ioniq Hybrid inak ako hybridy v ponuke nefigurovali. V internom súboji hybridov vyhráva Kia Niro s 10 registráciami, Hyundai Ioniq Hybrid má na konte dve.
Kia Niro a konkurenčné modely | ||||
Kia Niro | Hyundai Ioniq Hybrid | Peugeot 3008 BlueHDI 120 | Seat Ateca 1,4 Eco TSI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 580 | 1 580 | 1 560 | 1 395 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 77 (105)/5 700 | 77 (105)/5 700 | 88 (120)/3 500 | 110 (150)/5 000 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 147/4 000 | 147/4 000 | 300/1 750 | 250/1 400 – 4 000 |
Maximálny výkon elektromotora (kW/k) | 32/44 | 28/38 | – | – |
Vrchol krútiaceho momentu elektromotora (Nm) | 170 | 170 | – | – |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,5 | 10,8 | 11,6 | 8,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 162 | 185 | 185 | 201 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3,8 | 3,4 | 4,2 | 5,4 |
Rázvor (mm) | 2 700 | 2 700 | 2 675 | 2 638 |
Objem batožinového priestoru (l) | 401 (s dojazdovou pneumatikou) | 550 | 520 | 510 (s dojazdovou pneumatikou) |
Cena základného modelu s DPH (€) | 22 990 | 22 990 | 25 490 | 23 280 |