Ekonomická neistota, rastúce regulačné požiadavky a meniace sa spotrebiteľské preferencie nútia poisťovne prispôsobovať svoje stratégie. V centre ich pozornosti stojí zlepšenie spolupráce s finančnými sprostredkovateľmi, inovácie v oblasti produktov a digitalizácie, ako aj reakcia na klimatické a technologické riziká.

Digitálne nástroje

Poisťovne reagujú na výzvy trhu úpravou poistných produktov a investovaním do digitálnych riešení. „Snažíme sa pružne reagovať na meniace sa potreby klientov aj tým, že im ponúkame možnosť úpravy existujúcich poistných zmlúv,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová. Súčasťou zmien je prispôsobenie poistných krytí, poistných súm a frekvencie platieb. Poisťovne posilňujú spoluprácu s finančnými sprostredkovateľmi prostredníctvom digitálnych platforiem, ktoré uľahčujú prácu s klientmi. „Udržiavame s nimi pravidelnú komunikáciu a poskytuje im neustálu podporu,“ dodáva S. Nosková. To zahŕňa poskytovanie informácií o zmenách v produktoch a reguláciách, ako aj riešenie prípadných problémov.

S tým, že posilňovanie spolupráce s finančnými poradcami je pre úspešné fungovanie nevyhnutnosťou súhlasí aj generálny riaditeľ poisťovne Colonnade Marian Bátovský. Dodáva, že pri tom pomáha digitalizácia procesov, čiže zjednodušenie a zrýchlenie životného cyklu poistnej zmluvy. „Digitalizované procesy šetria čas, znižujú administratívnu záťaž sprostredkovateľov a odstraňujú chybovosť.“ Za dôležité považuje integráciu produktov do interných systémov sprostredkovateľov. Cieľom je, aby mali čo najjednoduchší prístup k poistným riešeniam a mohli porovnať ponuky poisťovne. Kľúčové je i SSO prepojenie (pripojenie jediným kliknutím). Sprostredkovateľ sa môže prihlásiť do interného systému, čím sa zjednodušuje a zefektívňuje jeho práca.

Klíma a inovácie

Dôležitým faktorom ovplyvňujúcim dopyt po poistení sú klimatické zmeny. „Extrémne poveternostné javy, ako sú povodne, búrky či záplavy, budú naďalej ovplyvňovať dopyt po majetkovom poistení,“ upozorňuje S. Nosková s tým, že ľudia aj firmy budú viac vyhľadávať produkty, ktoré ich ochránia pred týmito rizikami. Dosah klimatických zmien na poistenie sa podľa obchodného riaditeľa poisťovne Colonnade Juraja Baloga prejavuje vo zvýšenej početnosti poistných udalostí. Produkty poisťovne tieto prejavy pokrývajú v oveľa väčšej miere, ako je trhový štandard spred niekoľkých rokov. Kľúčovým nástrojom v ponuke je automatická indexácia poistných súm nehnuteľností a ich zariadenia. Tá zabezpečuje, že poistné sumy odrážajú reálnu hodnotu majetku aj v čase rastúcej inflácie a zvyšujúcich sa nákladov na opravy či obnovu. „Finanční sprostredkovatelia tak môžu klientom garantovať adekvátnu ochranu bez rizika podpoistenia,“ objasňuje.

Poisťovne sa orientujú na nové technológie a digitalizáciu, aby zefektívnili procesy a zvýšili dostupnosť služieb. Podľa S. Noskovej významnou oblasťou rozvoja je využitie API rozhraní na integráciu rôznych systémov a zjednodušenie komunikácie medzi poisťovňou, sprostredkovateľmi a klientmi. Umelá inteligencia (AI) a automatizácia sa čoraz viac uplatňujú v spracovaní poistných udalostí, analýze rizík či detekcii podvodov. „Skúmame potenciál AI a pripravujeme sa na jej intenzívnejšie budúce využitie,“ dodáva S. Nosková s tým, že testujú jej využitie aj v oblastiach personalizácie poistných produktov či zlepšenia zákazníckeho servisu prostredníctvom četbotov a virtuálnych asistentov. S využitím moderných digitálnych riešení vrátane AI počíta aj poisťovňa Colonnade. Ako prízvukuje M. Bátovský, AI vnímajú ako podporný nástroj, ktorý pomáha zrýchliť spracovanie údajov a zlepšiť zákaznícky servis. „Kľúčovú úlohu v poradenstve však stále zohráva ľudský faktor,“ zdôrazňuje.

Modely spolupráce

Regulačné zmeny kladú dôraz na transparentnosť a ochranu spotrebiteľov. Finanční sprostredkovatelia musia poskytovať jasné informácie o poistných produktoch vrátane poplatkov a provízií. „Intenzívne pracujeme na tom, aby všetky naše produkty a procesy boli v súlade s týmito požiadavkami,“ uvádza S. Nosková. Poisťovne hľadajú nové spôsoby, ako posilniť vzťahy so sprostredkovateľmi a klientmi. „Naša poisťovňa ako jediná na slovenskom trhu využíva technológiu telematiky, ktorá umožňuje personalizáciu poistných produktov a služieb,“ hovorí S. Nosková. Digitálne platformy ako online portály, mobilné aplikácie a API rozhrania zlepšujú komunikáciu a správu poistných zmlúv. 

J. Balog neočakáva v prípade finančných sprostredkovateľov výrazné zmeny v províznom systéme. V oblasti distribučného modelu predpokladá väčší tlak na menších sprostredkovateľov, čo môže viesť k ich spájaniu alebo prepájaniu s väčšími partnermi. Zároveň očakáva tlak na sprostredkovateľov, aby poskytovali kompletné portfólio produktov.

Regulačné zmeny

Zmeny v regulačnom prostredí ovplyvnia spôsob predaja poistných produktov i vzťahy medzi poisťovňami a finančnými sprostredkovateľmi. „Neočakávame zásadné zmeny v províznom systéme alebo distribučných modeloch,“ konštatuje S. Nosková s tým, že chcú zabezpečiť súlad s novými požiadavkami a pripraviť na ne partnerov. Prísnejšie regulácie kladú dôraz na transparentnosť a ochranu spotrebiteľov. „Finanční sprostredkovatelia musia konať v najlepšom záujme svojich klientov,“ zdôrazňuje a dodáva, že to povedie k vyšším nárokom na ich odbornú spôsobilosť a etické správanie.

V tomto roku dopyt formuluje podľa J. Baloga pomer cena a výkon. Klienti budú stále citliví na cenu, no s väčším dôrazom na kvalitu krytia, keďže väčšina už má skúsenosť s poistením. „Klienti si čoraz viac uvedomujú riziká spojené s majetkom a zodpovednosťou, čo sa odrazilo v náraste záujmu o komplexné krytie,“ dodáva.