Podpora finančného vzdelávania na Slovensku dostáva nový impulz. Príprava mladých ľudí na výzvy, ktorým budú v dospelosti čeliť, si vyžaduje aj dôraz na finančnú gramotnosť zo strany vzdelávacieho systému aj finančných inštitúcií.

Takouto iniciatívou je aj projekt Mapa školského know-how, ktorý zastrešuje nezisková organizácia Edulab v spolupráci s finančnou inštitúciou Prvá stavebná sporiteľňa. Tento projekt sa okrem množstva vzdelávacích kurzov pre učiteľov a riaditeľov škôl zameriava na rozvoj finančnej gramotnosti pri vzdelávaní žiakov a školenie učiteľov pomocou moderných vzdelávacích prístupov.

Finančná gramotnosť v modernom školstve

Finančná gramotnosť sa na slovenských školách nevyučuje ako samostatný predmet, ale ako prierezová téma, ktorá by mala byť integrovaná do viacerých predmetov. Táto metóda prístupu však nie je bez výziev. Ako zdôrazňuje riaditeľ neziskovej organizácie Edulab Ján Machaj, učitelia často nevedia, ako efektívne začleniť finančné témy do kontextu iných predmetov. „Finančná gramotnosť na Slovensku je stanovená štátnym vzdelávacím programom ako prierezová téma,“ vysvetľuje J. Machaj. „Napríklad na matematike je to zrejmé, ale mala by sa objavovať aj na občianskej výchove či dokonca v slovenčine. Často sa však stáva, že finančné témy zostávajú len na papieri a v praxi sa nevyužívajú“

Edulab reaguje na túto situáciu poskytovaním špecializovaných kurzov a školení pre učiteľov a riaditeľov škôl. Tieto kurzy sú dostupné online a poskytujú vzdelávacím inštitúciám nástroje, ako lepšie implementovať finančné vzdelávanie do škôl, čím zároveň uľahčujú prístup aj menším alebo vzdialeným školám. J. Machaj zdôrazňuje, že tieto kurzy sú navrhnuté tak, aby boli praktické a mohli sa využiť aj v školách s nižšími rozpočtami. „Naše školenie nie je nudné, neprednáša len ,hovoriaca hlava‘, ktorá tri hodiny rozpráva o téme. Ide o profesionálne videokurzy podobné tým, ktoré poznáme z online univerzít,“ vysvetľuje. Tento formát umožňuje učiteľom a riaditeľom učiť sa flexibilne a využívať poznatky okamžite v praxi.

Úloha riaditeľov škôl 

Transformácia finančného vzdelávania v školách je úzko prepojená s reformou kurikula, ktorá prináša do slovenského školstva nové metódy a prístupy. Riaditelia škôl zohrávajú kľúčovú úlohu pri realizácii týchto zmien, čo zdôrazňuje i riaditeľka ZŠ v Bratislave a prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková. „Kurikulum je len jedna časť, pretože ide o obsah. No obsah nie je jediným stavebným pilierom zmeny. Sú tu dva ďalšie zásadné piliere – zmena metodológie a zmena hodnotenia žiaka. Naša úloha je naučiť sa učiť úplne inak,“ vysvetľuje E. Horníková. Zdôrazňuje tiež, že riaditelia musia vedieť efektívne riadiť zmenu a motivovať svojich zamestnancov k adaptácii nových prístupov. „Participatívny spôsob vedenia školy je nevyhnutný, aj keď je náročný,“ dodáva. Riaditelia tak získavajú nielen teoretické poznatky, ale aj praktické zručnosti, ako rozvíjať školu a vytvárať zdravé vzdelávacie prostredie. J. Machaj upozorňuje, že zmena riadiaceho prístupu je zásadná: „Riaditeľ nemôže sám zvládať riadenie všetkých predmetových oblastí a odborných zamestnancov. Musí vedieť delegovať úlohy a motivovať svojich zamestnancov.“

Podpora od Prvej stavebnej sporiteľne

Významným partnerom projektu Mapa školského know-how je Prvá stavebná sporiteľňa (PSS), ktorá v ňom vidí veľký potenciál. Podľa vedúcej odboru značky a reklamy v PSS Alexandry Kamenickej je finančná gramotnosť z-ákladnou zručnosťou, ktorú by si mali osvojiť už deti v základnej škole. „Je dôležité, aby chápali význam peňazí, riziká s nimi spojené a aby si vytvorili zdravý vzťah k ich hodnote,“ uvádza A. Kamenická.

Podpora finančného vzdelávania zo strany PSS reflektuje nielen spoločenskú zodpovednosť finančnej inštitúcie, ale aj jej záujem o dlhodobý rozvoj finančne gramotných mladých ľudí. A. Kamenická zdôrazňuje, že PSS si uvedomuje dôležitosť formovania finančného správania u detí, čo v budúcnosti prispeje k rozvoju celospoločenskej finančnej stability. „Ak môžeme aspoň malým príspevkom podporiť tento rozvoj, budeme veľmi radi. Zároveň to môžeme pekne prepojiť s návykmi, ako je sporenie a odkladanie si finančných prostriedkov do budúcnosti,“ vysvetľuje A. Kamenická.

Výzvy a ciele 

Vzdelávací systém na Slovensku sa čoraz viac orientuje na rozvoj praktických zručností žiakov. Podľa J. Machaja sa finančná gramotnosť nemá obmedzovať len na matematické zručnosti, ale mala by zahŕňať širší kontext ekonomických a hodnotových princípov. „Finančná gramotnosť nie je len o počítaní percent a úrokových sadzieb. Ide aj o rozvoj finančnej kultúry a hodnotového nastavenia,“ zdôrazňuje riaditeľ Edulabu J. Machaj. Žiaci by mali vedieť posúdiť, ktoré potreby sa dajú uspokojiť peniazmi a ktoré nie. Tieto zručnosti sú dôležité nielen na to, aby mohli plánovať rozpočet, ale aby si zároveň vytvorili zodpovedný vzťah k peniazom a vedeli, ako ich manažovať. J. Machaj vysvetľuje, že práve takýto prístup môže žiakom pomôcť rozvíjať zručnosti potrebné na zvládnutie budúcich finančných výziev a získať väčšiu finančnú stabilitu v dospelosti.

Budúcnosť finančného vzdelávania v SR

Iniciatívy ako Mapa školského know-how ukazujú, že prepojenie odborného vzdelania s podporou finančných inštitúcií môže prispieť k dlhodobej zmene. Tento prístup nielenže umožňuje rozšíriť povedomie o financiách medzi mladými ľuďmi, ale aj vytvoriť základ pre ich finančnú stabilitu a ekonomické sebavedomie. Projekt prináša na Slovensko nový model spolupráce medzi školami, neziskovými organizáciami a finančnými inštitúciami. Projekt Mapa školského know-how a podpora Prvej stavebnej sporiteľne sú dôkazom toho, že vzdelávací systém má potenciál adaptovať sa na nové výzvy. Finančné vzdelávanie tak môže v budúcnosti predstavovať jeden z hlavných pilierov stabilnej ekonomiky a umožniť mladým ľuďom, aby vyrástli na zodpovedných a finančne gramotných občanov.

Nový kurz finančnej gramotnosti

Ako súčasť projektu Mapa školského know-how poskytuje Edulab špeciálny kurz zameraný na finančnú gramotnosť, ktorý je dostupný pre všetkých riaditeľov škôl na Slovensku a bude bezplatný vďaka podpore PSS. „Vieme, že je mimoriadne dôležité, aby žiaci, keď vstupujú do sveta pracovných povinností, boli finančne gramotní,“ vysvetľuje J. Machaj. Kurz pokrýva nielen základy finančnej gramotnosti, ale aj praktické aspekty, ktoré umožnia riaditeľom a učiteľom rozšíriť znalosti žiakov o finančných témach, ako sú správa osobného rozpočtu, základné pojmy ako úroková sadzba či riziko, ale aj širšie koncepty týkajúce sa sporenia a investovania.