Sprevádzkovať komplexnú investíciu na Kube je časovo náročné. Napriek tomu sa dva veľké projekty spoločnosti Proxenta blížia do finále. Generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Kožík predpokladá, že do konca roka sa rozbehne nielen druhá časť existujúceho projektu Proxcor, ale aj nový projekt Baracocoa.

V akom stave je váš projekt Baracocoa? Prišlo tam k nejakému oneskoreniu?

K žiadnemu oneskoreniu nedošlo. Proxenta má už na Kube vybudované renomé a naozaj vystupujeme z pozície, keď už v prvom kole hovoríme priamo s autoritami. Takže práve naopak, projekt Baracocoa napreduje veľmi dobre.

Dva a pol roka sme negociovali s kubánskym tímom a trúfam si povedať, že minimálne raz toľko by to trvalo niekomu, kto by na Kube len začínal. Takže sme spokojní s tým, ako sa to vyvíja, akú časovú os sme dosiahli, a na 99 percent to vyzerá tak, že tento rok vstúpime ako 51-percentný akcionár do spoločnosti na výrobu a spracovanie kakaa, ktorá je okamžite pripravená na spustenie výroby.

Je tento projekt v niečom jedinečný?

Je to jediná fabrika svojho druhu na Kube. Druhá tam nebude, pretože by nemala čo spracovávať. Kakao je špecifická plodina, ktorá rastie len v určitých nadmorských výškach. To znamená, že aj na Kube je len určité obmedzené množstvo pôdy, na ktorej môžete túto komoditu vysadiť. Nie je to ako jabloň. Ak zídete pod určitú nadmorskú výšku, už vám kakao nevyrastie.

Ak sa pozrieme na vývoj komodity na burzách už len za rok 2024, je to jasný signál, že ideme správnym smerom. Cena kakaa na celosvetových burzách sa v januári 2024 pohybovala na úrovni 3 600 dolárov za tonu. Dnes máme september a sme na úrovni 9 100 dolárov. A kakaa nebude dramaticky viac. Tu sa presviedčame o tom, že to je správne.

Kedy sa stanete majoritným vlastníkom projektu?

Vzniku novej slovensko-kubánskej join venture spoločnosti Baracocoa už nebráni nič, pretože samotná kubánska vláda schválila, že skupina Proxenta sa stane jej 51-percentným akcionárom. Na Kube však musia všetky ministerstvá schváliť biznisplán, s ktorým daný kubánsky subjekt chce vstúpiť do spolupráce so zahraničným investorom. A to máme za sebou.

Máme za sebou veľmi intenzívnu komunikáciu so spoločnosťou EY, keď sme vyhotovovali feasibility study. Vyhotoviť štúdiu o kakau nebolo jednoduché, keďže až 80 percent produkcie plánujeme
exportovať.

Kam?

Najviac turistov na Kubu každoročne chodí z Kanady. Kanada má veľmi pozitívny vzťah ku kubánskej čokoláde, špeciálne ku kubánskemu kakau. Preto sme sa sústredili práve na kanadský trh. Vieme už z pôsobenia v Galante, kde vyrábame proteínové tyčinky, že vstúpiť na kanadský trh v rámci potravinárskeho segmentu je najťažšie a najprísnejšie. Ale keďže vstupujeme do spoločnosti, ktorá existuje už od roku 1964, máme obrovskú výhodu. Okrem toho, že fabrika je zrekonštruovaná, s nainštalovanou novou technológiou, má za sebou aj všetky potrebné certifikáty. Takto získavame obrovský časový benefit, z ktorého, verím, budeme okamžite profitovať.

Čo ste sa zo štúdie dozvedeli?

Vyplýva z nej atraktivita kubánskeho kakaa. V Afrike sú veľkí producenti, či už Ghana, alebo Pobrežie Slonoviny, ale tam má kakao dramaticky inú kvalitu ako to kubánske. Keby som to mal laicky opísať, najsprávnejšie by to bolo vo vinárskej terminológii. Ak chcete použiť africké kakao na produkciu čokolád, potrebujete z neho spraviť cuvée, pretože africké kakao má príliš trpkú chuť. Takže potrebujete kvalitné kakao či už z Kuby, Venezuely, Ekvádoru, alebo Kolumbie. To sú štyri primárne krajiny, ktoré produkujú veľmi kvalitné kakao, a musíte ho namiešať na citlivosť a úroveň, ktorá je pre spotrebiteľov alebo výrobcov čokolád znesiteľná. Kubánske kakao patrí medzi najkvalitnejšie a je to stopercentný bioprodukt, pretože Kuba nepoužíva pri pestovaní žiadne pesticídy.

Druhá vec je kanadský trh, ktorý miluje kubánske kakao. Takže v rámci našej exportnej politiky sa sústredíme práve na tento trh. Uvidíme, akí budeme úspešní. Kanada je veľmi náročný a vyspelý trh. Veľmi chráni potravinársky segment, takže dostať sa s produktom na kanadský trh nie je vôbec jednoduché. Sme presvedčení, že skôr či neskôr sa nám to podarí.

Kuba má svoje problémy. Ako to vyzerá s pracovnou silou?

Porovnám to s fabrikou Prox-cor, ktorú prevádzkujeme v meste Caibarién v severozápadnej časti ostrova. Neregistrujeme žiadne problémy pri zamestnanosti a nábore ľudí do našej prvej fabriky. Práve naopak, sme takým Volvom kubánskeho trhu, keď to mám porovnať so Slovenskom.

Sme moderný zamestnávateľ, ktorý ponúka v zrekonštruovaných priestoroch s najmodernejšou technológiou prácu ľuďom, ktorí ani nemali odkiaľ niečo také vidieť, nieto ešte v takých podmienkach pracovať. Takže si trúfam povedať, že sme veľmi úspešní.

Ako ste na tom s manažmentom?

Je dôležité mať európsko-kubánsky manažment, pretože tak ako my nepoznáme nuansy miestneho trhu a riešia ich kubánski manažéri, tak kubánski manažéri zase nepoznajú nuansy vyspelého trhu. To sú zase naše poznatky z vedenia ľudí či plánovania. Európsky prístup dáva domácim manažérom nové poznatky a táto spolupráca funguje.

Nám sa zatiaľ darí náborovať ľudí zo Slovenska. Veľmi nás prekvapil vysoký záujem o pozície, ktoré sme obsadzovali. Už pri negociačnom nastavení si dohodnete, kto obsadí aké pozície. Všetci naši kandidáti, ktorí dnes pracujú na Kube, sú Slováci. Výnimku sme spravili v auguste, keď sme zamestnali šéfa predaja z Kolumbie. Takže sme stiahli človeka zo segmentu. Sme presvedčení, že to bude fungovať a budeme sa môcť sústrediť na export.

Prečo je pre vás export taký dôležitý?

Ak by sme dnes chceli predávať na Kube, do kubánskych podnikov a výhradne za domáce kubánske pesos, môžeme postaviť ešte tri fabriky a nestíhali by sme zásobovať dopyt. Ale sme opatrní a snažíme sa získavať devízy. Ak predaj budeme smerovať von, tak to má byť v dolároch a eurách.

Domáci predaj väčšinou prebieha v kubánskych pesos. Aj keď sa Kuba mení a veľké obchodné reťazce nám časť produkcie platia v dolároch. To je citeľná a hmatateľná zmena kubánskeho trhového prostredia. Kde sa tie nožnice otvoria, uvidíme, ale zatiaľ je to veľmi pozitívny signál a veľmi správny smer.

Ako ste na tom, čo sa týka kapitálu?

Kapitálovo sme pripravení na okamžité vstúpenie do podniku, takže vieme, že keď podpíšeme kontrakt, nakupujeme 51-percentný podiel. Máme alokované prostriedky na účtoch tak, aby sme mohli jednoducho splniť podmienky, ktoré nám budú vyplývať zo zmlúv.

Evidujeme veľmi slušný zá-ujem investorov, za čo aj touto cestou ďakujeme. Po úspešnej prvej vlne predaja prioritných akcií, ktoré sme ako prvým ponúkli našim verným klientom, je dnes možný nákup limitovaného objemu akcií po prvý raz aj pre verejnosť. Plus, samozrejme, máme kapitálovo pripravené aj vlastné zdroje. Sme pripravení vstúpiť do podniku. Veríme, že to bude tento rok.

Na Kube už máte jeden biznis. Ako sa mu darí?

Vyrábame v jednej z dvoch hál. Oblátky a sušienky už máme naplno v produkcii a distribuujeme ich nielen na kubánsky trh, ale aj smerom von. Zatiaľ ich distribuujeme do krajín, ktoré majú s Kubou pre výrobcov potravín rôzne zvýhodnené podmienky. Aktuálne očakávame certifikáty, ktoré v potravinárskom segmente, či ste na Kube, alebo na Slovensku, neurýchlite. Audity musia prebehnúť a majú prísne pravidlá.

Trúfam si povedať, že je to v týždňoch, keď nám pristanú na stole certifikáty a audity, na základe ktorých môžeme vstupovať aj na iné trhy – či už v okolitých krajinách, alebo aj európskych. Sústreďujeme sa na ázijský trh, Latinskú Ameriku, ale nebránime sa ani Európe. V Európe je kubánsky príbeh veľmi známy. Dnes si buď kúpite cigaru, alebo rum, ale iný produkt v európskom prostredí nenájdete.

Ako je to s druhou halou?

Vstupujeme do fázy, keď finalizujeme rozbeh haly B, ktorá bude vyrábať raňajkové cereálie a tvrdé cukríky. Spustenie výroby cereálií je naplánované na 20. september. Kuba je orientovaná turisticky, takže je tam veľa hotelov, motelov a priestorov na ubytovanie pre turistov. A my budeme na Kube ako jediní vyrábať raňajkové cereálie, takže je evidentným záujmom nahradiť import vlastnou výrobou. Tento produkt je pre nás vstupnou bránou do všetkých kubánskych hotelových reťazcov a hotelov.

Takže na konci roka by už všetko malo fungovať?

Mali by fungovať obe haly. Dôvod, prečo vstupujeme do fabriky na spracovanie kakaa, nie je len ekonomický, ale aj strategický. Vieme, že naše závody budú odoberať jednu zo zásadných vstupných surovín, o ktorú je vo svete väčší a väčší záujem. Tým si zabezpečíme surovinu, bez ktorej nemôžete čokoládové produkty
vyrábať. Ak chcete, aby boli skutočne čokoládové. Takže áno, verím, že na konci roka budeme konštatovať, že obe fabriky vyrábajú a fungujú, produkujú tak, ako sme si nastavili.

Pavol Kožík
Je generálny riaditeľ a zároveň majiteľ investičnej skupiny Proxenta. Skúsený finančník sa úspešne pohybuje v oblasti investovania a finančných trhov už od roku 1996, pracoval pre viaceré významné slovenské aj české finančné domy. V roku 2008 založil vlastnú spoločnosť, ktorá sa postupne vyprofilovala na etablovanú investičnú skupinu s aktuálnou trhovou hodnotou viac ako 480 miliónov eur. Skupina v rámci svojho portfólia zastrešuje primárne odvetvia developmentu a potravinárstva. V roku 2019 sa rozrástla o dcérsku spoločnosť Proxcor so sídlom na Kube, ktorá sa venuje výrobe cukroviniek a rozširuje tak potravinárske portfólio skupiny. Na aktivitách investičnej skupiny Proxenta majú možnosť podieľať sa aj jej klienti prostredníctvom investovania do rôznych cenných papierov, ktoré skupina emituje.