Centrá európskych miest v minulosti nebudovali pre záplavu parkujúcich áut. Ak chcú magistráty zefektívniť parkovaciu politiku, na kontrolu úhrady za parkovanie môžu využiť skenovacie autá. „Pre mnohé mestá je to veľký krok k inovácii. V konečnom dôsledku táto technológia mestu znižuje náklady a zvyšuje platobnú disciplínu vodičov,“ hovorí odborník na mobilné systémy na rozpoznávanie evidenčných čísel vozidiel (EČV) v rámci parkovacej politiky miest Willem Adriaan „Ad“ Walraven.
Vaša spoločnosť sa zaoberá implementáciou mobilných systémov na rozpoznávanie EČV v európskych mestách. Vaše skenovacie autá fungujú v Bruseli, Barcelone, Osle, či Madride. Aké sú doterajšie skúsenosti?
V mestách vidíme dva trendy. Prvý, keď mestá rozširujú pôsobnosť parkovacej politiky a zavádzajú ju dokonca na predmestiach. V rámci druhého trendu vidíme nedostatok personálu na vykonávanie účinného vynucovania dodržiavania pravidiel. Takže na jednej strane sa zvyšuje počet regulovaných parkovacích miest, ktoré treba kontrolovať, zároveň však nie je dostatok ľudí, ktorí by to robili v takom rozsahu.
Preto potrebujete niečo, čo zvyšuje efektivitu, aby ste pokryli viac parkovacích miest s nižším objemom zdrojov, a tu prichádzame na scénu my. Na základe ohlasov z miest vieme, že sú so zavedením týchto nových technológií spokojné. Umožňujú im rozširovať oblasti plateného parkovania bez potreby neúmerne zvyšovať personálne kapacity.
V koľkých krajinách a mestách sa používa vaša technológia?
Vo viac ako tridsiatich mestách v jedenástich krajinách.
Aké boli začiatky? Ktoré chyby či nedostatky ste museli odstrániť?
Na začiatku to boli, samozrejme, pokusy a omyly. Keď sme začínali v Amsterdame, všetko bolo nové. Princíp pilotnej verzie je ten, že nikdy neviete, aký bude výsledok. Ale keď príde akákoľvek výzva, zvládnete ju a pokračujete ďalej. Mali sme veľa výziev.
V čom konkrétne?
V prvom rade, ak chcete mať skenovacie vozidlo a využívať ho efektívne, potrebujete mapu mesta s vyznačením všetkých parkovacích miest. Väčšina miest ju nemá. Toto bol prvý problém, ktorý sme museli riešiť.
V súčasnosti sa parkovacie oprávnenia udeľujú odlišným spôsobom ako v minulosti, keď ste si miesto kúpili v automate, dostali ste lístok a ten preukazoval vaše oprávnenie na parkovanie do určitého času. V novom systéme zadáte svoje EČV do aplikácie a tá ho následne uloží. Už teda nepotrebujete žiadny papierový lístok za oknom vozidla. Preto treba zmeniť celú infraštruktúru udeľovania parkovacích oprávnení, čo znamená výmenu všetkých parkovacích automatov.
A čo ďalšie výzvy?
Metóda práce sa mení. Parkovací kontrolór skontroluje približne 75 až 80 parkovacích miest za hodinu. Auto dokáže skontrolovať 1 200 až 1 500 miest za hodinu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?