Pandémia covidu prinútila lekárov konzultovať zdravotný stav pacientov na diaľku. Práve táto forma zdravotnej starostlivosti bude v budúcnosti čoraz rozšírenejšia. Plnému poskytovaniu tohto typu starostlivosti však bráni administratíva, lekári totiž nemajú ako vykázať niektoré výkony telemedicíny zdravotnej poisťovni. Najmä na začiatku pandémie, keď sa medicína na diaľku začala využívať, sa stávalo, že mnohé výkony im zdravotné poisťovne nepreplatili.

Vo verejnom zdravotnom poistení sú dnes aplikované dva telemedicínske výkony, ktoré boli zavedené počas pandémie covidu. Ide o konzultáciu prostredníctvom SMS, mobilu a e-mailu a opätovné vystavovanie receptov na základe elektronickej komunikácie.

Legislatívne bariéry by však mali byť čoskoro minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva totiž chystá pre pacientov novinku. V procese schvaľovania je legislatíva, ktorá má lekárom a pacientom umožniť naplno využívať výhody telemedicíny.

Podľa návrhu zákona, s ktorým prišlo ministerstvo zdravotníctva, by sa poskytovanie zdravotnej starostlivosti na diaľku prostredníctvom telefonického hovoru, videohovoru alebo mailovou komunikáciou považovalo za riadny zdravotný výkon. V medzinárodných definíciách sú už telefonické hovory zahrnuté a uznávané ako jedna z foriem telemedicíny.

Lekári by tak podľa návrhu ministerstva zdravotníctva mohli plne využívať elektronickú komunikáciu na diaľku, konkrétne prostredníctvom elektronických správ, obrazových správ, hovoru, videohovoru alebo iných elektronických prostriedkov. Zdravotné poisťovne by tieto výkony museli po novom akceptovať a lekárom ich preplatiť.

Telemedicína by sa mohla naplno využívať okrem liečby akútnych a chronických ochorení v diagnostike či prevencii. Pacienti tak budú mať komfortný a lepší prístup k zdravotnej starostlivosti, najmä tí, ktorí žijú v odľahlých a lekármi nedostatočne obsluhovaných oblastiach.

Konečne v zákone

Navrhované zmeny schvaľujú nielen lekári, ale aj poskytovatelia sociálnych služieb. „Kvitujeme, že telemedicína si konečne našla miesto v návrhu zákona, a to z dôvodu jej rastúceho významu v poskytovaní zdravotnej a dlhodobej starostlivosti. Sme presvedčení, že začlenenie telemedicíny do legislatívy je nevyhnutným krokom vzhľadom na jej trend a nezastupiteľnú funkciu v modernom zdravotníctve,“ uviedli jej zástupcovia. Práve v zariadeniach sociálnej pomoci už dnes drvivá väčšina konzultácií klientov s lekármi prebieha formou telefonických hovorov, najmä pre vyťaženosť a nedostupnosť lekárov, ktorí nemajú čas písať SMS správy alebo odpovedať na e-maily.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa