Pandémia ochorenia covid-19 bola pre vyspelý svet ranou, s akou nepočítal. Či už samotná epidémia, alebo reakcie na ňu zo strany štátov aj spoločnosti premenili takmer všetko od nášho spôsobu nakupovania po sledovanie filmov a cestovanie. Prirodzene sa zmenila aj naša pracovná rutina. Ako, to asi každý zažil veľmi dobre. No nakoľko budú zmeny, ku ktorým na pracoviskách dôjde, trvalé, to sa ešte len ukáže. Nasledujú scenáre, podľa ktorých by sa v nastávajúcich mesiacoch a rokoch mohlo zmeniť to, čo si predstavujeme pod pojmom „chodiť do práce“.
Zoznámte sa s Františkom. Je programátor v stredne veľkej soft-vérovej firme sídliacej v Prahe. Už pred pandémiou pre neho bolo prirodzené pracovať z domu 40 až 60 percent času. Počas pandémie sa domov presunul úplne, navyše si termín „doma“ mohol ľubovoľne meniť, okrem trvalého bydliska pracoval aj z domu na Šumave, ktorý mal s rodinou dlhodobo prenajatý. „Najťažšie bolo presvedčiť kolegov, že aj home office má ‚pracovné hodiny‘. Na druhej strane vzhľadom na to, že obsluhujeme klientov z Ázie, nemusí to vždy znamenať od deviatej do piatej stredo-európskeho času,“ opisuje František, ktorému sa počas pandémie rozrástla rodina o ďalšieho člena.
Františkova skúsenosť znie trochu modelovo, pretože niečo podobné sa stalo veľkému množstvu ľudí. Prakticky každý, kto veľkú časť svojho zamestnania trávi v kancelárii, mohol prežiť pandemické obdobie podobne ako František.
Hra sa už začala. Práca sa presunula z kancelárií do viruálneho sveta
Stres a depresia
Zďaleka nie všetci však toto obdobie strávili pozitívne. Každoročný globálny prieskum výskumného inštitútu Gallup venovaný situácii na pracovisku sa tento rok zameral predovšetkým na negatívne dosahy pandémie na zamestnancov. V prieskume, do ktorého sa zapojilo viac ako stotisíc spoločností z celého sveta, patrí k alarmujúcim zisteniam najmä nárast stresu a negatívnych emócií. „Na otázku, či po väčšinu uplynulého pracovného dňa pociťovali obavy, stres alebo ich prepadali negatívne myšlienky, odpovedalo kladne 41 percent ľudí. Hoci sme nárasty negatívne zmýšľajúcich zamestnancov registrovali po celú uplynulú dekádu, nárast medzi rokmi 2019 a 2020 je vôbec najvyšší,“ komentujú výsledok prieskumu jeho autori.
A má to podľa nich celý rad negatívnych dôsledkov. Tým hlavným je pokles takzvaných angažovaných zamestnancov, ktorí sú efektívni, bývajú ťahúňmi tímu, sú menej často chorí. Celosvetovo miera týchto zamestnancov klesla o dva percentuálne body, z 22 na 20 percent. Slovensko a Česká republika sú na tom ešte horšie. Zo správy vyplýva, že v Česku je miera angažovaných zamestnancov len šestnásť percent, na Slovensku dokonca iba trinásť percent. Hoci ich podiel sa v oboch krajinách medziročne zvýšil, v Česku o jeden a na Slovensku o dva percentuálne body.
Mimochodom, práve rast podielu takýchto zamestnancov považuje za kľúčový pre úspech v súčasnom biznise Reed Hastings, zakladateľ a v súčasnosti co‑CEO Netflixu. „Ako vyhľadať tých zamestnancov, ktorých sa treba zbaviť? Musíte nájsť problematického pracanta. Taký človek vysáva manažérovu energiu, takže potom má menej času pre topperformerov. Neustále sa sťažuje alebo jeho úsudok je taký tragický, že potrebuje neustále viesť. Znižuje úroveň tímovej diskusie, núti ostatných, aby sa podriaďovali jeho spôsobom a pracovným návykom. Skrátka, znižuje celkové IQ skupiny, znižuje efektívnosť. Ak sa takým ľuďom nepostavíte, len tým posilňujete problém,“ radí R. Hastings vo svojej knihe Pravidlo žiadnych pravidiel.
Budem na „háočku“
Jedným z cieľov, ktoré budú musieť firmy a ich zamestnanci spoločne dosiahnuť, je implementácia home officeu (HO). Pred pandémiou sa tento spôsob práce týkal len určitého segmentu zamestnancov, ktorým sociálny kontakt neprinášal mnoho benefitov a zároveň boli čoraz viac zvyknutí tráviť čas pri obrazovke a vo virtuálnom prostredí plnom komunikátorov. Stereotypne povedané, home office vyhovoval najviac ítečkarom. Teraz sa však ukazuje, že HO bude čoraz častejší a bežnejší pre všetkých členov tímu, teda ak je to možné. A to nielen v situáciách, akou je pandémia koronavírusu.
Lepší jeden digitálny nomád ako traja turisti, hovorí Viktor Vincej. Krajiny otvárajú brány
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?