Pandémia najviac skomplikovala situáciu lízingovým spoločnostiam. V časoch zatvorenej ekonomiky si oveľa menej podnikateľov trúflo rozbehnúť nový biznis prostredníctvom úveru. Najmenej si firmy verili pri zobratí pôžičky na nový kamión. Mohol za to výrazne nižší záujem o prepravu tovaru v časoch zatvorených predajní. Navyše počas tvrdého lockdownu sa výrazne komplikoval prechod medzi hranicami.
Zlá situácia sa začala zlepšovať po odznení prvej vlny. V druhej polovici minulého roka dávalo mnohým továrňam zmysel obstarať si nové stroje na lízing. Napriek recesii bol o osobné a úžitkové vozidlá záujem. Práve tento segment zaznamenal v roku 2020 prekvapivo najmenší pád. Mohli za to hlavne obavy z nakazenia počas prepravy verejnou dopravou.
Odložené splácanie
Celkovo sa minulý rok obstaral prostredníctvom lízingu tovar za 2,097 miliardy eur. Na dosiahnutie tejto hodnoty bolo treba uzatvoriť 70-tisíc nových zmlúv. Také sú oficiálne údaje od Asociácie leasingových spoločností SR (ALS). Zároveň v porovnaní s rokom 2019 prišlo v obidvoch ukazovateľoch k medziročnému poklesu o osemnásť percent. Spomínané údaje opisujú realitu väčšiny slovenského trhu, keďže členom asociácie nie je Volkswagen Finančné služby Slovensko.
Podľa štatistík prišlo minulý rok k najmenšiemu prepadu pri financovaní osobných a úžitkových automobilov. O niečo horšie sa vyvíjala situácia pri financovaní strojov, zariadení a technológií. Najhlbší pokles dosiahlo financovanie nákladných vozidiel.
Lízingové spoločnosti za hlavnú črtu minulého roka považujú pomoc klientom. Pri odklade splátok nad rámec zákona pomohli z ťažkostí každému druhému klientovi. „Členovia asociácie odložili v celom minulom roku splátky úverov a lízingov u viac než 30-tisíc zmlúv, pričom išlo o klientov s angažovanosťou viac ako jedna miliarda eur,“ približuje v stanovisku pre médiá predseda ALS Richard Daubner. Zároveň dodáva, že žiadosti o odklad splátok dostávali lízingové spoločnosti aj v tomto roku.
- Finančný verzus operatívny lízing
- V skratke je hlavný rozdiel v tom, že pri finančnom lízingu sa po zaplatení poslednej splátky stane podnikateľ majiteľom vozidla a môže si s ním robiť, čo chce. Keď skončí operatívny lízing, auto či stroj si zoberie naspäť lízingová spoločnosť, ktorá ho môže ďalej prenajímať. Ak podnikateľ financuje stroj a je pravdepodobné, že si ho vo fabrike chce nechať čo najdlhšie, je finančný lízing výhodnejší. Ak potrebuje novú dodávku na tri roky a potom už ojazdenú aj tak dá preč, je výhodnejšie na začiatku podnikania zvoliť operatívny lízing. Hlavne preto, že v sebe zväčša zahŕňa všetky poplatky, ktoré s prenájmom súvisia – diaľničnú známku či servisné kontroly.
Podnikatelia vedú
Minuloročná kríza zvýšila dominantnosť podnikateľského sektora. Jeho podiel na novom obrate lízingových spoločností stúpol na 89 percent. Približne desatinu obratu dosiahli lízingové spoločnosti financovaním bežných spotrebiteľov. Symbolické jedno percento tvoria finančné zdroje poskytnuté verejnému sektoru.
Pri detailnejšom pohľade na podnikateľský sektor je najväčší záujem o lízing v oblasti služieb. Minulý rok v tejto oblasti pôsobil každý druhý klient. Podiel priemyslu a stavebníctva je približne tretinový. Najmenej, len sedem percent nových zmlúv, sa uzatvorilo s poľnohospodármi.
Pri pohľade na samotné typy produktov je najväčší záujem o finančný a operatívny lízing. Tieto dve služby tvoria až 56 percent uzatvorených zmlúv. Zvyšné dve pätiny obchodov financovali klienti lízingových spoločností cez úver. Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu zostáva financovanie osobných a úžitkových vozidiel. Len v ich prípade objem poskytnutých finančných prostriedkov dosiahol 1,196 miliardy eur.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?